Newsy

Sprzedaż samochodów ciężarowych w Europie może się okazać najwyższa od 9 lat. W Polsce wzrosty będą jeszcze większe

2016-07-14  |  06:45

Popyt na pojazdy ciężarowe utrzymuje się na wysokim poziomie. W Europie w I kwartale zamówienia na najcięższe auta, powyżej 16 ton, były o 10 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jeśli tempo zostanie utrzymane, to ten rok będzie najlepszy od 2007 roku. W Polsce dynamika wzrostu zamówień jest ponad trzykrotnie wyższa. Mająca przeszło 20 proc. udziałów w rynku Scania odnotowała wzrost na poziomie 50 proc.

– Popyt na pojazdy ciężarowe w pierwszym kwartale tego roku okazał się rekordowy, mówię to, oceniając to na tle całej nowoczesnej historię sprzedaży tego typu aut – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Paluch, dyrektor marketingu i komunikacji Scania Polska SA. – Istotny wpływ na pozytywne wyniki sprzedaży miały również niskie ceny paliw, dobry kurs złotego oraz wsparcie w postaci taniego finansowania pojazdów.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w okresie od stycznia do maja zarejestrowano w sumie 10741 nowych samochodów ciężarowych (wzrost o 31,4 proc.), wśród których było 8687 ciągników (o 35,9 proc. więcej niż rok temu).

Mająca przeszło 20 proc. udziałów w rynku Scania dostarczyła w tym czasie 2,1 tys. pojazdów, o 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

– Polska jest dla nas bardzo perspektywicznym rynkiem z uwagi na to, że krajowi przedsiębiorcy działają bardzo aktywnie – wskazuje Paweł Paluch.

Dla Scanii, jednego z największych producentów samochodów ciężarowych w Europie, Polska jest czwartym rynkiem na Starym Kontynencie i piątym w skali globalnej. Jak podkreśla Paweł Paluch, w przyszłości pozycja ta może być jeszcze mocniejsza. Sprzedaż koncernu na rynku europejskim (UE plus Szwajcaria i Norwegia) w I kwartale tego roku ukształtowała się na poziomie 12,8 tys. pojazdów, o 32 proc. większym niż w tym samym okresie 2015 roku.

– Na rynku europejskim wciąż mamy bardzo dobry portfel zamówień. W I kwartale zamówienia wzrosły o 10 proc. w stosunku do roku ubiegłego i przewidujemy, że całkowity rynek w tym roku osiągnie poziom między 285 a 300 tys. sztuk – prognozuje Paweł Paluch. – Będą to najwyższe dostawy od 2007 roku. Rynek europejski wraca na bardzo dobre tory.

Scania Polska SA jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB, światowego lidera w produkcji pojazdów ciężarowych przeznaczonych dla ciężkiego transportu, autobusów miejskich (również napędzanych etanolem) i turystycznych oraz silników przemysłowych i morskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.