Mówi: | Paweł Paluch |
Funkcja: | dyrektor marketingu i komunikacji |
Firma: | Scania Polska |
Sprzedaż samochodów ciężarowych w Europie może się okazać najwyższa od 9 lat. W Polsce wzrosty będą jeszcze większe
Popyt na pojazdy ciężarowe utrzymuje się na wysokim poziomie. W Europie w I kwartale zamówienia na najcięższe auta, powyżej 16 ton, były o 10 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jeśli tempo zostanie utrzymane, to ten rok będzie najlepszy od 2007 roku. W Polsce dynamika wzrostu zamówień jest ponad trzykrotnie wyższa. Mająca przeszło 20 proc. udziałów w rynku Scania odnotowała wzrost na poziomie 50 proc.
– Popyt na pojazdy ciężarowe w pierwszym kwartale tego roku okazał się rekordowy, mówię to, oceniając to na tle całej nowoczesnej historię sprzedaży tego typu aut – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Paluch, dyrektor marketingu i komunikacji Scania Polska SA. – Istotny wpływ na pozytywne wyniki sprzedaży miały również niskie ceny paliw, dobry kurs złotego oraz wsparcie w postaci taniego finansowania pojazdów.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w okresie od stycznia do maja zarejestrowano w sumie 10741 nowych samochodów ciężarowych (wzrost o 31,4 proc.), wśród których było 8687 ciągników (o 35,9 proc. więcej niż rok temu).
Mająca przeszło 20 proc. udziałów w rynku Scania dostarczyła w tym czasie 2,1 tys. pojazdów, o 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
– Polska jest dla nas bardzo perspektywicznym rynkiem z uwagi na to, że krajowi przedsiębiorcy działają bardzo aktywnie – wskazuje Paweł Paluch.
Dla Scanii, jednego z największych producentów samochodów ciężarowych w Europie, Polska jest czwartym rynkiem na Starym Kontynencie i piątym w skali globalnej. Jak podkreśla Paweł Paluch, w przyszłości pozycja ta może być jeszcze mocniejsza. Sprzedaż koncernu na rynku europejskim (UE plus Szwajcaria i Norwegia) w I kwartale tego roku ukształtowała się na poziomie 12,8 tys. pojazdów, o 32 proc. większym niż w tym samym okresie 2015 roku.
– Na rynku europejskim wciąż mamy bardzo dobry portfel zamówień. W I kwartale zamówienia wzrosły o 10 proc. w stosunku do roku ubiegłego i przewidujemy, że całkowity rynek w tym roku osiągnie poziom między 285 a 300 tys. sztuk – prognozuje Paweł Paluch. – Będą to najwyższe dostawy od 2007 roku. Rynek europejski wraca na bardzo dobre tory.
Scania Polska SA jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB, światowego lidera w produkcji pojazdów ciężarowych przeznaczonych dla ciężkiego transportu, autobusów miejskich (również napędzanych etanolem) i turystycznych oraz silników przemysłowych i morskich.
Czytaj także
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-07-30: Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

A. Bryłka (Konfederacja): Ograniczenie emisyjności nie musi się odbywać za pomocą celów klimatycznych. Są absurdalne, nierealne i niszczące europejską gospodarkę
W lipcu br. Komisja Europejska ogłosiła propozycję nowego celu klimatycznego, który zakłada ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 roku w porównaniu do stanu z 1990 roku. Został on zaproponowany bez zgody państw członkowskich, w przeciwieństwie do poprzednich celów na 2030 i 2050 rok. Polscy europarlamentarzyści uważają ochronę środowiska i zmiany w jej zakresie za potrzebne, jednak nie powinny się odbywać za pomocą nieosiągalnych celów klimatycznych.
Polityka
Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna

Według danych organizacji Nutrition Cluster w Strefie Gazy w lipcu br. u prawie 12 tys. dzieci poniżej piątego roku życia stwierdzono ostre niedożywienie. To najwyższa miesięczna liczba odnotowana do tej pory. Mimo zniesienia całkowitej blokady Strefy Gazy sytuacja w dalszym ciągu jest dramatyczna, a z każdym dniem się pogarsza. Przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej uważają, że potrzebna jest natychmiastowa pomoc, która musi być dostosowana do aktualnych potrzeb poszkodowanych i wsparta przez stronę izraelską.
Polityka
Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.