Newsy

Zmiany w finansowaniu dojazdów do pracy. Zwolniony z podatku będzie tylko transport autobusem

2015-02-02  |  06:20

Przedsiębiorca organizujący dowóz pracowników autobusem do pracy może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Pojazd musi być jednak przystosowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób. Jeśli transport odbywa się mniejszym busem lub samochodem, po stronie pracownika powstaje przychód, który należy opodatkować. Eksperci zaznaczają, że nowe przepisy zostawiają pole do potencjalnych sporów z organami skarbowymi.

– 1 stycznia tego roku weszła w życie regulacja, która pozwala zwolnić z podatku wartość nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu zorganizowania przez pracodawcę dowozu do pracy, ale wyłącznie autobusem – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Gawiński, doradca podatkowy w kancelarii Galt.

Aby świadczenie było zwolnione z opodatkowania, dowóz musi odbywać się autobusem, ten zaś musi odpowiadać definicji zawartej w prawie o ruchu drogowym. Przede wszystkim musi to być pojazd, który konstrukcyjnie przeznaczony jest do przewozu minimum 9 osób, łącznie z kierowcą.

– Pierwszą kwestią sporną będzie udowodnienie, że dojazdy faktycznie były autobusem – zgodnie z definicją – i pytanie, kto to będzie udowadniał – mówi ekspert. – Jeśli dowóz zlecimy firmie zewnętrznej, to czy wystarczy oświadczenie, czy trzeba będzie zrobić dokumentację fotograficzną lub zdobyć oświadczenie pracowników.

Jeśli pojazd będzie mniejszy, to u pracownika powstanie przychód do opodatkowania.

Trudno jest również udowodnić, który z pracowników korzystał z dowozu do pracy. Jak podkreśla doradca podatkowy, jeśli pracodawca udostępni autobus, ale nie będzie wiadomo, kto do niego wsiadł, decyzja o zwolnieniu z opodatkowania będzie zależeć w dużej mierze od interpretacji organów podatkowych.

– Trzecią możliwą wątpliwością jest to, czy jeśli pracownik korzysta ze zwolnienia z przychodu, to czy taki wydatek jest kosztem dla pracodawcy. Szczególnie, że jeśli pracodawca, który ma czterech pracowników i chce skorzystać ze zwolnienia, wynajmie autobus dla 10 osób, nie wiadomo, czy organy podatkowe nie stwierdzą, że w takim razie nie jest to kosztem dla pracodawcy – komentuje Gawiński.

Przepisy nie są jednoznaczne, zaznacza ekspert, i zostawiają organom możliwość interpretacji. Co więcej, mogą one w związku z tym sięgać do poprzednich lat i w ten sposób szacować przychody pracowników.

– Do tej pory brak było jakiejkolwiek regulacji, była niejasność w przepisach, sądy i urzędnicy różnie to interpretowali. Niestety, w większości ta wątpliwość dalej zostanie – mówi Artur Gawiński. – Wydaje się, że organy podatkowe będą to interpretować jako nową normę, więc tym chętniej będą sięgać do lat przeszłych i próbować tam szacować przychody pracowników.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Transport

Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.

Polityka

A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.