Newsy

Trudniej o kredyt w banku. Wielu pieniędzy na finansowanie biznesu szuka w internecie.

2013-11-18  |  06:10

Rośnie liczba osób, które szukają innych niż kredyty źródeł finansowania, a rola banków słabnie. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest tzw. crowdfunding, czyli szukanie inwestorów poprzez wyspecjalizowane portale internetowe. Nowe metody płatności oznaczają także większe bezpieczeństwo transakcji.

 – Obserwujemy wiele zmian na rynkach finansowych, spowodowanych na przykład brakiem dostępu do kredytów. Wielu ludzi szuka alternatywnych rozwiązań, korzystają m.in. z crowdfundingu, gdzie publikuje się swój projekt w internecie i szuka chętnych do podjęcia ryzyka i zainwestowania w niego. Crowdfunding bardzo szybko rozwija się w Wielkiej Brytanii, gdzie wyliczono, że inwestycje te w ciągu około pięciu lat mogą być warte nawet 30 miliardów funtów rocznie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Chris Skinner, prezes The Financial Services Club.

Crowdfunding to forma finansowania polegająca na zaangażowaniu społeczności osób zainteresowanych danym projektem. Najczęściej poszukiwanie takich inwestorów odbywa się za pośrednictwem wyspecjalizowanych stron internetowych oraz portali społecznościowych. Dawcy pieniędzy mogą liczyć na udział w przyszłych zyskach lub inną formę wynagrodzenia, w zależności od finansowanego projektu. Po stronie firm podobnym zjawiskiem jest crowdsourcing, czyli poszukiwanie pracowników wśród szerokiej grupy osób, również najczęściej za pośrednictwem internetu.

Skinner dodaje, że crowdfunding i crowdsourcing to nie jedyne zmiany w obszarze finansowania. Powstaje też coraz więcej firm, które wspierają początkujących przedsiębiorców.

 – Mamy wiele dużych firm, które rozpoczynały jako małe na rynku, jak np. Zopa. Zopa powstała w 2005 roku, a teraz należy do grona głównych pożyczkodawców w Wielkiej Brytanii. Działa na podobnych zasadach jak eBay, tylko że łączy pożyczkodawców i pożyczkobiorców – podaje przykład Skinner.

Dodaje, że na zmianach najbardziej tracą banki, których rola słabnie. Jednym z kolejnych kroków może być rozwój wirtualnej waluty bitcoin, która istnieje jedynie w internecie i pozostaje poza kontrolą jakiegokolwiek banku lub instytucji finansowej.

Równocześnie rozwój nowoczesnych technologii w bankowości powoduje wzrost ich bezpieczeństwa. Skinner przekonuje, że płacenie za pomocą urządzeń mobilnych lub zaawansowanych technologicznie kart jest bezpieczną i pewną metodą płatności.

 – Ten sposób dokonywania transakcji jest o wiele bezpieczniejszy niż stosowanie innych mechanizmów – to potwierdzi większość banków. Głównie ze względu na to, że telefon, numer oraz karta chipowa są unikatowe, instytucje stosujące nowe technologie mogą nas dzięki nim zlokalizować. Dzięki temu, jeśli idziemy do bankomatu, aby wypłacić 200 zł przy użyciu karty debetowej, bank może zlokalizować, gdzie się znajdujemy i sprawdzić, czy to naprawdę my, a nie kto inny pobiera pieniądze z naszego konta – tłumaczy Skinner.

Dodaje, że zabezpieczenia transakcji mobilnych są dokładnie takie same, jak w przypadku bankowości i usług finansowych on-line. Oznacza to, że ten rodzaj płatności może być nawet bezpieczniejszy niż ten dokonywany przy pomocy fizycznych nośników.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.