Mówi: | Ilona Antoniszyn-Klik |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Trwają rozmowy resortu gospodarki z Fiatem o produkcji nowego modelu w Polsce. Decyzje najwcześniej pod koniec roku
Resort gospodarki cały czas rozmawia z Fiatem o ściągnięciu produkcji nowych modeli do fabryki w Tychach i zapewnia, że "nie są to negocjacje bezowocne". Powodzenie tych rozmów zależy nie tylko od tego, jaki model biznesowy przyjmie włoski koncern, ale też od tego, jak Polska zachęci Włochów do większego zaangażowania w kraju. Nie ma mowy o dotacjach na poziomie konsumenckim, ale resort oferuje wsparcie doposażenia fabryk.
– Nie mogę zdradzać szczegółów, ale nieprawdziwa jest informacja, że Włochy całkowicie nie są zainteresowane produkowaniem w tej fabryce. Jest oczywiście pytanie, jaki model rozwojowy przyjmie Fiat, ale nie chodzi tylko o Polskę, ale o cały świat – mówi Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.
Trudności w rozmowach z Fiatem wynikają m.in. z tego, że producent koncentruje się na rynku amerykańskim. Dlatego trudniej jest przekonać koncern do tego, by produkował samochody w Europie. Antoniszyn-Klik podkreśla jednak, że wysoka jakość lub pomoc publiczna mogą wpłynąć na decyzję Fiata.
Resort gospodarki jednoznacznie wyklucza jednak dopłaty na poziomie konsumenckim, dzięki którym samochody mogłyby być tańsze. Jak podkreśla wiceminister, w Polsce produkowanych jest zbyt mało modeli. Niewykluczona jest jednak pomoc w doposażeniu fabryki przy wprowadzaniu nowych modeli.
Do tego Fiat korzysta od 1992 r. ze specjalnej pomocy międzynarodowej, udzielonej przez Ministerstwo Finansów.
– Fiat nie korzysta z pomocy w ramach strefy ekonomicznej. To jest zupełnie inny pakiet pomocy, której już teraz nie udzielamy – wyjaśnia wiceminister gospodarki.
Decyzje dotyczące przyszłości polskiej fabryki Fiata zależą od strategii, którą pod koniec tego roku przyjmie włoski koncern. Dopiero wtedy będą znane jego priorytety. Jak przyznaje Antoniszyn-Klik, musimy liczyć na to, że w planach koncernu znajdzie się również Polska.
– Na tym etapie Włosi nie oczekują od nas przyrzeczeń. Przede wszystkim nasze działania idą w kierunku utrzymywania dialogu z firmą, np. w sprawie ewentualnych zamiarów zwolnień, by – w razie takich planów – były przekazywane nam na czas, żebyśmy mogli zareagować – mówi wiceminister gospodarki w wywiadzie udzielonym Agencji Informacyjnej Newseria podczas targów CeBIT.
Szansą dla tyskiej fabryki może być produkcja modelu „500” nowej generacji. Polski zakład mógłby być jedynym na całym świecie, w którym będzie produkowany ten popularny samochód. Na razie to jednak jedynie spekulacje.
Równocześnie resort gospodarki podejmuje starania, by przyciągnąć innych inwestorów z branży. Chce ich zainteresować m.in. warszawskimi zakładami FSO, fabryką w Tychach i terenami w Lublinie. Według Ilony Antoniszyn-Klik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy jednak uregulować sytuację prawną specjalnych stref ekonomicznych, bo to tymi terenami w największym stopniu interesują się potencjalni inwestorzy.
Czytaj także
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-03-13: Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2025-03-17: Naukowcy opracowali czynniki wpływające na długowieczność. Decyduje o niej nie tylko dieta i tryb życia, ale też relacje z rodziną
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
- 2024-02-15: Warszawa przygotowuje się do wdrożenia strefy czystego transportu. Mieszkańcy stolicy na starcie będą zwolnieni z jej ograniczeń
- 2024-01-23: Kraków musi poprawić swoje przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Będą gotowe pewnie najwcześniej jesienią
- 2024-01-19: Rosnące koszty życia powodują coraz większą presję na wzrost wynagrodzeń. Inflacja i spowolnienie gospodarcze wśród największych globalnych wyzwań na najbliższe dwa lata
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.