Mówi: | Ilona Antoniszyn-Klik |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Trwają rozmowy resortu gospodarki z Fiatem o produkcji nowego modelu w Polsce. Decyzje najwcześniej pod koniec roku
Resort gospodarki cały czas rozmawia z Fiatem o ściągnięciu produkcji nowych modeli do fabryki w Tychach i zapewnia, że "nie są to negocjacje bezowocne". Powodzenie tych rozmów zależy nie tylko od tego, jaki model biznesowy przyjmie włoski koncern, ale też od tego, jak Polska zachęci Włochów do większego zaangażowania w kraju. Nie ma mowy o dotacjach na poziomie konsumenckim, ale resort oferuje wsparcie doposażenia fabryk.
– Nie mogę zdradzać szczegółów, ale nieprawdziwa jest informacja, że Włochy całkowicie nie są zainteresowane produkowaniem w tej fabryce. Jest oczywiście pytanie, jaki model rozwojowy przyjmie Fiat, ale nie chodzi tylko o Polskę, ale o cały świat – mówi Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.
Trudności w rozmowach z Fiatem wynikają m.in. z tego, że producent koncentruje się na rynku amerykańskim. Dlatego trudniej jest przekonać koncern do tego, by produkował samochody w Europie. Antoniszyn-Klik podkreśla jednak, że wysoka jakość lub pomoc publiczna mogą wpłynąć na decyzję Fiata.
Resort gospodarki jednoznacznie wyklucza jednak dopłaty na poziomie konsumenckim, dzięki którym samochody mogłyby być tańsze. Jak podkreśla wiceminister, w Polsce produkowanych jest zbyt mało modeli. Niewykluczona jest jednak pomoc w doposażeniu fabryki przy wprowadzaniu nowych modeli.
Do tego Fiat korzysta od 1992 r. ze specjalnej pomocy międzynarodowej, udzielonej przez Ministerstwo Finansów.
– Fiat nie korzysta z pomocy w ramach strefy ekonomicznej. To jest zupełnie inny pakiet pomocy, której już teraz nie udzielamy – wyjaśnia wiceminister gospodarki.
Decyzje dotyczące przyszłości polskiej fabryki Fiata zależą od strategii, którą pod koniec tego roku przyjmie włoski koncern. Dopiero wtedy będą znane jego priorytety. Jak przyznaje Antoniszyn-Klik, musimy liczyć na to, że w planach koncernu znajdzie się również Polska.
– Na tym etapie Włosi nie oczekują od nas przyrzeczeń. Przede wszystkim nasze działania idą w kierunku utrzymywania dialogu z firmą, np. w sprawie ewentualnych zamiarów zwolnień, by – w razie takich planów – były przekazywane nam na czas, żebyśmy mogli zareagować – mówi wiceminister gospodarki w wywiadzie udzielonym Agencji Informacyjnej Newseria podczas targów CeBIT.
Szansą dla tyskiej fabryki może być produkcja modelu „500” nowej generacji. Polski zakład mógłby być jedynym na całym świecie, w którym będzie produkowany ten popularny samochód. Na razie to jednak jedynie spekulacje.
Równocześnie resort gospodarki podejmuje starania, by przyciągnąć innych inwestorów z branży. Chce ich zainteresować m.in. warszawskimi zakładami FSO, fabryką w Tychach i terenami w Lublinie. Według Ilony Antoniszyn-Klik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy jednak uregulować sytuację prawną specjalnych stref ekonomicznych, bo to tymi terenami w największym stopniu interesują się potencjalni inwestorzy.
Czytaj także
- 2024-02-15: Warszawa przygotowuje się do wdrożenia strefy czystego transportu. Mieszkańcy stolicy na starcie będą zwolnieni z jej ograniczeń
- 2024-01-23: Kraków musi poprawić swoje przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Będą gotowe pewnie najwcześniej jesienią
- 2024-01-19: Rosnące koszty życia powodują coraz większą presję na wzrost wynagrodzeń. Inflacja i spowolnienie gospodarcze wśród największych globalnych wyzwań na najbliższe dwa lata
- 2024-01-17: Global Risks Report: Dezinformacja największym zagrożeniem w 2024 roku. Długoterminowym wyzwaniem wciąż pozostają zmiany klimatu
- 2023-10-25: Ulgi inwestycyjne w ramach Polskiej Strefy Inwestycji popularne w Małopolsce. Przyniosły w regionie 15 mld zł inwestycji w ciągu pięciu lat
- 2023-09-14: Rektorzy uczelni ekonomicznych: Czas oprzeć rozwój gospodarki na nauce i innowacjach. Każda zainwestowana w ten cel złotówka zwraca się nawet 13 razy
- 2023-09-05: Z. Berdychowski: Forum w Karpaczu będzie okazją do pokazania polskich sukcesów z ostatnich 30 lat. Polska ma się czym chwalić
- 2023-09-01: Z. Berdychowski: Transformacja energetyczna jest obecnie jednym z najważniejszych wyzwań. Wprowadzane zmiany dotkną każdego Europejczyka
- 2023-08-11: Kobiety rzadziej niż mężczyźni podejmują ryzyko, bo bardziej boją się strat i wyolbrzymiają możliwość niepowodzenia. Ma to swoje konsekwencje ekonomiczne
- 2023-06-26: Rafał Sonik: Kiedyś przez dwie godziny jeździłem maluchem po Bieszczadach z Lechem Wałęsą. Ostatnio umówiliśmy się na dubla
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.