Newsy

Trzykrotna zdobywczyni nagrody Emmy: Coraz więcej kobiet zajmuje stanowiska kierownicze. Także w Polsce mają dobre perspektywy

2019-11-19  |  06:20

– Dziś coraz większa uwaga skupiona jest na kobietach i to jest wspaniałe – mówi Rita Cosby, amerykańska dziennikarka, która relacjonowała huragan Katrina, wojnę w Afganistanie, przeprowadzała wywiady z Jaserem Arafatem czy Slobodanem Miloševiciem. Choć jest jeszcze wiele barier do pokonania, kobiety częściej zajmują najważniejsze stanowiska w firmach i w polityce. Dziennikarka podkreśla, że niebawem możemy doczekać się pierwszej kobiety na stanowisku prezydenta USA. – Sukcesy kobiet dają przykład i motywacje kolejnym kobietom, a wzajemne wsparcie buduje silną więź na całe życie – podkreśla dziennikarka.

– Obecne czasy są niesamowite dla kobiet. Dziś coraz większa uwaga skupiona jest na kobietach i to jest wspaniałe. Zajmują one stanowiska kierownicze w tak wielu różnych organizacjach. W pewnych obszarach wciąż jednak mamy wiele do zrobienia, żeby pokonać pozostałe bariery – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rita Cosby, amerykańska dziennikarka, trzykrotnie uhonorowana nagrodą Emmy.

Jak ocenia, sytuacja kobiet na rynku pracy w kilku ostatnich dekadach uległa znaczącej poprawie. Potwierdzają to również dane przytaczane przez PwC, z których wynika, że w krajach zrzeszonych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) udział kobiet aktywnych zawodowo wzrósł już do 69 proc. Gdyby jednak wszystkim krajom OECD udało się podnieść poziom zatrudnienia kobiet do tego notowanego w Szwecji (81 proc.), PKB całej grupy mógłby wzrosnąć w długiej perspektywie nawet o 6 bln dol. („Women in Work Index” 2019).

Dziennikarka podkreśla też, że kobiety w drodze do sukcesu muszą się przede wszystkim wspierać nawzajem m.in. poprzez mentoring. Istotne też, żeby kobiety były solidarne, doceniały wzajemnie swoje osiągnięcia.

– Kobiety, a zwłaszcza te, które osiągnęły sukces, powinny się interesować innymi kobietami, wspierać je i pomagać, pokazując im potencjał pracy zespołowej i to, że mogą liczyć na wsparcie innych kobiet. To bardzo ważne, ponieważ kobiety często mają bardzo podobne doświadczenia i są pewne rzeczy, które możemy przekazać naszym koleżankom. Kobiety i mężczyźni często stawiają czoła innego rodzaju wyzwaniom w życiu zawodowym, inaczej podchodzą do pewnych kwestii. Więź, jaka wytwarza się między kobietami, które udzielają sobie wsparcia, jest czymś naprawdę wyjątkowym –podkreśla Rita Cosby.

W Stanach Zjednoczonych przejawem zmian jest większa liczba kobiet zasiadających w Kongresie i na stanowiskach menedżerskich czołowych spółek. Jednocześnie trzeba nadal wzmacniać przedsiębiorczość kobiet i pracować nad zwiększeniem ich udziału w zarządach i radach nadzorczych firm.

– W Stanach Zjednoczonych liczba kobiet zasiadających w Kongresie jest większa niż kiedykolwiek, więcej kobiet zostaje dyrektorami generalnymi, obejmuje stanowiska kierownicze nawet w koncernach samochodowych, czego przykładem jest Mary Barra [dyrektor generalna General Motors – red.] czy Nikki Haley, która była ambasadorem USA w ONZ. Zyskałyśmy niesamowite wzory do naśladowania. Perspektywy dla kobiet na całym świecie są bardzo obiecujące, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce, co widać na różnych płaszczyznach – mówi Rita Cosby.

Jak podkreśla, po raz pierwszy w historii tak wiele kobiet w Stanach Zjednoczonych ma szanse na objęcie najwyższego stanowiska w państwie.

– Kobiety mają wysokie notowania w wyścigu o fotel prezydenta Stanów Zjednoczonych i mają realną szansę na nominację kandydacką. Podobną sytuację mieliśmy w przypadku Hilary Clinton, a teraz sytuacja może się powtórzyć. Nie ma dla mnie większego znaczenia, z jakiego obozu wywodziłaby się taka kandydatka – Demokratów, Republikanów czy niezależnych. Ważne jest to, że coraz więcej kobiet może brać udział w tak istotnych wydarzeniach. Zbliżają się czasy – może już podczas tych wyborów – gdy kobiety będą odgrywały w nich kluczową rolę – zapowiada amerykańska dziennikarka.

Rita Cosby, trzykrotnie uhonorowana nagrodą Emmy, jest córką powstańca warszawskiego Ryszarda Kossobudzkiego. Jako pierwsza dziennikarka dotarła do więźniów w Guantánamo, przeprowadzała wywiady m.in. z Jaserem Arafatem i Slobodanem Miloševiciem. Prowadziła programy autorskie, relacjonowała też huragany Katrina i Rita oraz wojnę w Afganistanie. Jest blisko związana z amerykańską Polonią, aktywnie promuje Polskę i polską historię w środowisku amerykańskim.

Właśnie za „wybitne zasługi w popularyzowaniu wiedzy o polskiej historii i za osiągnięcia w pracy dziennikarskiej” została 11 listopada odznaczona przez prezydenta Andrzeja Dudę Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. W stolicy amerykańska dziennikarka spotkała się również z mieszkańcami wieżowca Złota 44, zlokalizowanego w ścisłym centrum miasta i – jak podkreśliła – jest on jednym z symboli nowoczesnej Warszawy.

– Jako córka powstańca warszawskiego mogę powiedzieć, że gdy mój ojciec stąd wyjeżdżał, Warszawa była w ruinie. Nie został żaden budynek, na którym wojna nie odcisnęłaby piętna zniszczenia, na który nie spadła bomba, który nie popadł w ruinę. A teraz, po upływie kilku dekad, jesteśmy w pięknym, luksusowym budynku Złota 44 w samym sercu Warszawy. W budynku, który śmiało mógłby konkurować i przyćmić wiele luksusowych apartamentowców na całym świecie. Jego piękno uosabia sukces Warszawy, która odrodziła się jak feniks z popiołów i jest symbolem sukcesu, na który świat może spoglądać z podziwem – mówi Rita Cosby.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Firma

Tylko 30 proc. zmian wdrażanych przez firmy kończy się sukcesem. Najlepiej wypadają branża finansowa, szkolnictwo i przemysł

Modyfikacja struktury, strategii oraz kultury organizacyjnej – to najczęściej wskazywane cele wprowadzania zmian w firmach i organizacjach. Wyniki V Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą pokazały, że proces ich wdrażania jest skuteczny tylko w co trzecim przypadku. Powody tak słabego wyniku to m.in. zbyt małe zaangażowanie zarządu w zmiany i niewystarczająca komunikacja z pracownikami. – Kolejnym istotnym czynnikiem sukcesu jest wykorzystanie odpowiedniej metodologii, czyli technik zwinnego zarządzania – przekonują twórcy badania.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Finanse

Technologie szansą na odbicie gospodarcze w czasie kryzysu. Tą drogą poszły też Chiny

W obszarze cyfryzacji Polska wciąż ma dużo do nadrobienia względem bardziej rozwiniętych zachodnich gospodarek. W ubiegłorocznym rankingu DESI zajęła dopiero 25. miejsce wśród 28 państw w Unii Europejskiej, a według raportu McKinsey gospodarka cyfrowa stanowi w niej tylko nieco ponad 6 proc. krajowego PKB. Prezes Fundacji Digital Poland podkreśla, że konieczne są wzrost wydatków w tym obszarze i większa adaptacja cyfrowych technologii w sektorze MŚP. W obliczu spodziewanego spowolnienia wywołanego pandemią koronawirusa to może być szansa na wzrost. Taki plan mają też Chiny.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

[DEPESZA] Sprzedaż bezpośrednia przechodzi w całości do internetu. Branża walczy też z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy chcą zarobić na koronawirusie

Pandemia koronawirusa wymusiła na firmach zajmujących się sprzedażą bezpośrednią sporą zmianę trybu działania. W tej chwili wsparcie konsumenta odbywa się wyłącznie za pośrednictwem komunikatorów lub telefonicznie, a przedsiębiorstwa przyjmują zamówienia zdalnie i wysyłają je do paczkomatów. Pandemia i związane z nią ograniczenia tylko przyspieszają proces digitalizacji, który zachodzi w branży już od kilku lat, ale – jak podkreśla przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej – pojawiają się też nieuczciwe firmy, które chcą na niej zarobić, oferując klientom np. suplementy rzekomo pomocne w zwalczaniu COVID-19.