Newsy

Chorwacja planuje podnieść standard usług turystycznych. Branża ta stanowi już 15 proc. chorwackiego PKB

2014-01-31  |  06:35
Mówi:Krystyna Szczęsny
Funkcja:wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie
Firma:redaktorka magazynu „Biznes Turystyka i Środowisko”
  • MP4
  • Ponad 12 mln turystów odwiedziło w ubiegłym roku Chorwację. Turystyka ma ok. 15-procentowy udział w PKB. Dlatego chorwackie władze stawiają na podnoszenie standardu usług, a także chcą ułatwić procedury otrzymywania wizy dla turystów z Rosji czy Turcji.

     W ubiegłym roku Chorwację odwiedziło 12 mln turystów. To prawie trzykrotnie więcej niż liczba mieszkańców tego kraju, która wynosi 4,5 miliona – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krystyna Szczęsny, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie.

    Co roku turystów przybywa – najliczniej odwiedzają ten kraj Niemcy, Słoweńcy i Austriacy. Jest też coraz popularniejsza wśród Polaków – w ubiegłym roku do Chorwacji pojechało prawie 680 tys. turystów z Polski – o 17,5 proc. więcej niż w 2012 roku.

    Na wejściu Chorwacji do Unii Europejskiej ucierpieli turyści z Ukrainy, Rosji, Bośni i Hercegowiny oraz Turcji, którzy od 1 lipca 2013 roku potrzebują wizy na wjazd do tego kraju. Tylko w lipcu liczba przyjeżdżających do Dubrownika turystów z Rosji i Turcji spadła o 35 proc. Dlatego rząd zapowiedział ułatwienie i skrócenie procedur wizowych.

    Turystyka staje się jedną z najważniejszych dziedzin życia gospodarczego – stanowi ok. 15 proc. chorwackiego PKB. W 2012 r. przychody z turystyki wyniosły 6,83 mld euro, a w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2013 r., według szacunków ministerstwa turystyki, były one o 11 proc. wyższe niż w odpowiednim okresie 2012 r.

     – W chorwackiej turystyce zatrudnionych jest około miliona osób, to znaczy, że co czwarty Chorwat znajduje zatrudnienie w turystyce. Dlatego Chorwacja stawia na tę branżę, a Unia z pewnością przyczyni się do tego, bo Chorwaci otrzymają mnóstwo pieniędzy z UE, które będą inwestowane w turystykę. Pieniądze będą trafiały do średnich i małych przedsiębiorstw, takich do 50 mln euro obrotu – mówi Krystyna Szczęsny.

    Jej zdaniem, władze chorwackie zauważyły, że aby przyciągnąć turystów, nie wystarczą piękne widoki i sprzyjający klimat, chcą więc podnosić standard usług.

     – Rząd chorwacki chciałby, aby ten kraj był destynacją czterogwiazdkową, choć to nie wszystkim się podoba, gdyż część osób obawia się, że nie wszystkich będzie już stać na wakacje w tym kraju. Jednak choć w szczycie sezonu ceny będą z pewnością wysokie, to przed i po sezonie będą spadały, co pozwoli skorzystać z turystyki większej liczbie ludzi – twierdzi Krystyna Szczęsny.

    Choć powierzchnia Chorwacji to jedynie 56 tysięcy kilometrów kwadratowych, to w kraju można wyróżnić aż trzy sfery klimatyczne. To sprawia, że kraj ten jest atrakcyjny nie tylko latem, dla spragnionych słońca turystów, lecz także zimą, dla miłośników sportów zimowych, bo w części centralnej często występują obfite opady śniegu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.