Newsy

Dobry rok dla firm turystycznych. Nawet odwołane wyjazdy do Egiptu nie powinny zaszkodzić branży

2013-08-28  |  06:00

Pomimo niespokojnej sytuacji w Egipcie branża turystyczna liczy na bardzo dobry sezon. Obroty będą wyższe o 2-4 proc. niż rok temu, a gdyby nie odwołane wyjazdy do Egiptu, mogłoby to być nawet 7-9 proc. Wyższe są zarówno ceny wycieczek, jak i marże touroperatorów.

Przyjmując, że w Egipcie zabraknie około 200 mln złotych obrotu na rynku, pewnie dojdziemy do 2-4 proc. powyżej zeszłego roku obrotowo. Patrząc na liczbę klientów, ona będzie maksymalnie taka wysoka jak w zeszłym roku, czyli przeciętna cena wzrosła rok do roku. Patrząc z punktu widzenia zysków, wpływów, będzie to bardzo dobry rok dla polskiej turystyki wyjazdowej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Andryszak, prezes zarządu TUI Poland.

Andryszak przyznaje, że liczba turystów spadnie nieco w porównaniu z ubiegłym rokiem przez odwołane wyjazdy do Egiptu. Mówi jednak, że branża turystyczna jest mimo to w bardzo dobrej sytuacji. Koszty wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku bardzo nieznacznie, natomiast ceny są zdecydowanie wyższe.

To oznacza, że biura podróży mają znacznie lepsze marże. W szczególnie dobrej sytuacji są duzi touroperatorzy. Z uwagi na liczne bankructwa mało znanych biur podróży w ubiegłym roku, Polacy chętniej wybierają popularne marki, nawet jeśli oznacza to droższy wyjazd. Andryszak dodaje, że w jego ocenie jedynie zeszłoroczny upadek Triady i Sky Clubu był faktycznie spowodowany czynnikami ekonomicznymi, natomiast w przypadku mniejszych biur często bankructwa nosiły znamiona zaplanowanego oszustwa. Przekonuje, że dzięki temu klienci nauczyli się, by nie ufać mało znanym biurom, a najwięksi touroperatorzy dostosowali ofertę do zapotrzebowania.

Niewielki wzrost kosztów wynika z rozsądniejszego i lepszego planowania pojemności samolotowej. Liczby miejsc w samolotach, które zostają podstawione do przelotów, do celów turystycznych, są lepiej dopasowane do popytu na rynku, przez to nie było nadpodaży. Nadpodaż powoduje spadek cenowy, tego nie było w tym roku. Przez to te przeciętne marże poszły mocno w górę – wyjaśnia Andryszak.

Podkreśla, że to efekt doświadczeń branży z ostatnich paru lat, gdy nadmiar miejsc w samolotach był regułą. Dzięki konserwatywnemu podejściu do planowania pojemności samolotów w tym roku, znaczące obniżki cen nie były konieczne.

Andryszak dodaje, że choć na rynku pojawiło się wiele ofert typu last minute, nie należy liczyć na kupno wyjazdu tuż przed wylotem po bardzo promocyjnej cenie.

Dla mnie last minute znaczy, że to jest specjalna oferta mniej więcej na 6-8 tygodni przez wylotem do momentu wylotu. Nic więcej. Last minute nie musi znaczyć, i dla mnie w ogóle nie znaczy, że jest to oferta z mocną obniżoną ceną. W tym roku w trakcie wakacji ceny wylotów od 20 czerwca były znacznie wyższe niż te same produkty w listopadzie, grudniu. Czyli oferty last minute były, tylko, że one były droższe niż oferty first minute – podkreśla Andryszak.

Prezes TUI nie chce prognozować, czy przyszły rok będzie równie dobry. Według niego touroperatorzy mogą zaplanować ofertę równie dobrze jak w trwającym sezonie. Ale równie prawdopodobne jest to, że skuszeni dobrą sprzedażą w tym roku organizatorzy wyjazdów zwiększą podaż imprez turystycznych, co doprowadzi do spadku cen i gorszych wyników całej branży.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

Handel

Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.

Nauka

Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.