Newsy

Marszałkowie chcą unijnych pieniędzy na turystykę z budżetu 2014-2020

2012-09-04  |  06:43

Województwo lubuskie stawia na rewitalizację i odnowę obiektów. Dzięki inwestycjom w zabytki rozwija się cały sektor turystyczny. Większość inwestycji udało się zrealizować przy wsparciu unijnych pieniędzy. Problem w tym, że w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, w ramach polityki spójności, nie są planowane wydatki na turystykę.

 – Według nas to jest błąd, ponieważ turystyka jest dziedziną, która również napędza gospodarkę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.

Dlatego marszałkowie województw na ostatnim Konwencie wyrazili wspólne stanowisko, w którym zwracają uwagę na ten fakt. Błędne, ich zdaniem, byłoby dziś wstrzymanie nakładów na rewitalizację i odnowę obiektów.

 – Obok energetyki, odnawialnych źródeł energii, badań, rozwoju i projektów innowacyjnych  kultura, dziedzictwo kulturowe oraz rewitalizacja zabytkowych obiektów to też są ważne zadania, nie tylko w zakresie polityki regionalnej konkretnych regionów – zwraca uwagę marszałek województwa lubuskiego, które w tym półroczu przewodniczy Konwentowi Marszałków Województw RP.

Marszałkowie mają nadzieję, że rząd weźmie pod uwagę jego głos w czasie negocjacji z Komisją Europejską. Wsparcie Brukseli ma kolosalne znaczenie dla lokalnych budżetów. Tym bardziej, że z własnych budżetów samorządy nie mogą przeznaczyć na ten cel podobnych sum.

 – Oczywiście, z własnego budżetu przeznaczamy środki, przede wszystkim na wkłady własne. Bardzo dużo pieniędzy przeznaczyliśmy na teatry, np. w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze, oraz na nowoczesne, interaktywne muzea. Fundusz zabytkowy na rewitalizację obiektów wynosi około 1 mln zł i od niedawna z roku na rok rośnie – mówi Elżbieta Polak.

Województwo lubuskie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego otrzymało 440 milionów euro, dzięki czemu, na różnym etapie realizacji znajduje się, w tej chwili około 800 projektów. Największe środki pozyskują mikro-, mali i średni przedsiębiorcy. Inwestycje podnoszą atrakcyjność i konkurencyjność województwa poprzez rozbudowę m.in. infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej.

Władze Lubuskiego upatrują w rewitalizacji zabytkowych obiektów szansy na rozwój województwa. Do tej pory udało się przeprowadzić kilka, istotnych projektów.

 – Jeden z nich nawet dostał tytuł jednego z 7 Cudów Funduszy Europejskich, nadawany przez ministra rozwoju regionalnego – zauważa marszałek województwa, Elżbieta Polak. – Jest to Bulwar Nadwarciański, znakomity projekt, który całkowicie zmienił ten obszar Gorzowa Wielkopolskiego.

Podobnym przykładem jest Sława, miasto położone w powiecie wschowskim, na Pojezierzu Leszczyńskim, którą odwiedza ponad 25 tysięcy turystów rocznie.

 – Piękny obszar, bardzo turystyczny, obszar chroniony, jezioro żeglowne, które uzyskało też konkretne obiekty zrewitalizowane dzięki Regionalnemu Programowi Operacyjnemu – mówi Elżbieta Polak.

Samorządowcy korzystają również ze wsparcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

 – Z tego programu bardzo duże środki finansowe przeznacza się na remonty i rewitalizację kościołów. Wcześniej takich środków nie było. W tym okresie programowowania, w ramach PROW mogliśmy wykonać rewitalizację w 40 kościołach. To jest po kilkaset milionów złotych na mury, elewacje, dachy, więc tam, gdzie potrzebne są największe nakłady kosztowe – wyjaśnia marszałek.

Ale obiektów, które w kolejce czekają na podobny remont, jest co najmniej kilkadziesiąt.

 – Szlak Cysterski, dużo dworów, zamków w zapomnianych miejscowościach po pegeerowskich – wylicza Elżbieta Polak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.