Newsy

Pasażerom linii lotniczych będzie łatwiej dochodzić odszkodowań od przewoźników

2013-11-20  |  06:10

Trwają prace nad proponowanymi przez Komisję Europejską zmianami w prawach pasażerów linii lotniczych. Najważniejszą propozycją jest powołanie we wszystkich krajach Unii Europejskiej instytucji zajmujących się dochodzeniem roszczeń pasażerów na drodze pozasądowej. Ujednolicenie prawa w tej dziedzinie zwiększy szanse pasażerów na uzyskanie odszkodowania od przewoźnika. 

 – Przede wszystkim zostanie wyeliminowanych wiele niejasnych dotychczas punktów, które np. wynikały z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK). – Okazało się też, że potrzebne jest powołanie instytucji, które będą w pozasądowym trybie pozwalały dochodzić konsumentom ich praw.

Nowelizacja rozporządzenia EU261/2004, które obecnie reguluje prawa pasażerów w UE, ma m.in. umożliwić im dochodzenie odszkodowań od przewoźników na drodze pozasądowej oraz obniżyć koszty tej procedury.

 – Wszystkie kraje będą miały po prostu obowiązek powołać pewne mechanizmy, pewne instytucje, które będą takie dochodzenie roszczeń dla indywidualnego konsumenta zapewniać – wyjaśnia Stańczak. – W praktyce konsumenci otrzymają możliwość taniego, szybkiego i w 90 procentach efektywnego dochodzenia ich szkód, rozwiązywania ich problemów.

Dodaje, że dotychczas istniejąca sieć organów, powołanych do egzekwowania przepisów rozporządzenia, nie do końca służyła pomocą przy dochodzeniu roszczeń przez osoby indywidualne.

 – Kowalski mógł pójść ze sprawą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. ULC mógł wydać decyzję przeciwko przewoźnikowi i na tym się kończyło. I potem Kowalski zostawał z tą decyzją, musiał sam szukać pomocy, aby ją wyegzekwować – dodaje Piotr Stańczak. – W zależności od systemów w różnych krajach bardzo różnie to wyglądało. Nie zawsze dochodzenie decyzji, egzekwowanie tych decyzji w przypadku konkretnego Kowalskiego miało jakiś szczęśliwy finał – tłumaczy.

Dyrektor ECK podkreśla, że ważne jest to, że większość regulacji w końcu znajdzie się w rozporządzeniu, a nie będzie wynikała np. z orzecznictwa unijnego trybunału. Jednak nie wszystkie zmiany można jednoznacznie ocenić jaki korzystne dla pasażera.

 – Problemem z punktu widzenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego może być wydłużenie okresu opóźnienia, który zrównuje skutki opóźnienia z odwołaniem lotu. Przypomnę, że dotychczas, wskutek orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, były to trzy godziny. Natomiast w tej chwili ten okres ma być wydłużony do pięciu godzin – wyjaśnia Stańczak.

To oznacza, że jeśli lot opóźni się o pięć godzin, będzie to traktowane tak jak jego odwołanie, co uprawnia pasażera do ubieganie się o odszkodowanie z tego tytułu.

Komisja Europejska zaproponowała również zmiany w ramach tzw. pakietu lotniskowego. W jego skład wchodzą projekty rozporządzeń o przydzielaniu slotów, czyli zezwoleń na start i lądowanie, o obsłudze naziemnej na lotniskach oraz o ograniczeniu hałasu wokół portów lotniczych. Wszystkie trzy rozporządzenia zostały już przegłosowane przez Parlament Europejski. Teraz musi je przyjąć Rada Unii Europejskiej złożona z ministrów poszczególnych krajów członkowskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.