Newsy

Pasażerom linii lotniczych będzie łatwiej dochodzić odszkodowań od przewoźników

2013-11-20  |  06:10

Trwają prace nad proponowanymi przez Komisję Europejską zmianami w prawach pasażerów linii lotniczych. Najważniejszą propozycją jest powołanie we wszystkich krajach Unii Europejskiej instytucji zajmujących się dochodzeniem roszczeń pasażerów na drodze pozasądowej. Ujednolicenie prawa w tej dziedzinie zwiększy szanse pasażerów na uzyskanie odszkodowania od przewoźnika. 

 – Przede wszystkim zostanie wyeliminowanych wiele niejasnych dotychczas punktów, które np. wynikały z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK). – Okazało się też, że potrzebne jest powołanie instytucji, które będą w pozasądowym trybie pozwalały dochodzić konsumentom ich praw.

Nowelizacja rozporządzenia EU261/2004, które obecnie reguluje prawa pasażerów w UE, ma m.in. umożliwić im dochodzenie odszkodowań od przewoźników na drodze pozasądowej oraz obniżyć koszty tej procedury.

 – Wszystkie kraje będą miały po prostu obowiązek powołać pewne mechanizmy, pewne instytucje, które będą takie dochodzenie roszczeń dla indywidualnego konsumenta zapewniać – wyjaśnia Stańczak. – W praktyce konsumenci otrzymają możliwość taniego, szybkiego i w 90 procentach efektywnego dochodzenia ich szkód, rozwiązywania ich problemów.

Dodaje, że dotychczas istniejąca sieć organów, powołanych do egzekwowania przepisów rozporządzenia, nie do końca służyła pomocą przy dochodzeniu roszczeń przez osoby indywidualne.

 – Kowalski mógł pójść ze sprawą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. ULC mógł wydać decyzję przeciwko przewoźnikowi i na tym się kończyło. I potem Kowalski zostawał z tą decyzją, musiał sam szukać pomocy, aby ją wyegzekwować – dodaje Piotr Stańczak. – W zależności od systemów w różnych krajach bardzo różnie to wyglądało. Nie zawsze dochodzenie decyzji, egzekwowanie tych decyzji w przypadku konkretnego Kowalskiego miało jakiś szczęśliwy finał – tłumaczy.

Dyrektor ECK podkreśla, że ważne jest to, że większość regulacji w końcu znajdzie się w rozporządzeniu, a nie będzie wynikała np. z orzecznictwa unijnego trybunału. Jednak nie wszystkie zmiany można jednoznacznie ocenić jaki korzystne dla pasażera.

 – Problemem z punktu widzenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego może być wydłużenie okresu opóźnienia, który zrównuje skutki opóźnienia z odwołaniem lotu. Przypomnę, że dotychczas, wskutek orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, były to trzy godziny. Natomiast w tej chwili ten okres ma być wydłużony do pięciu godzin – wyjaśnia Stańczak.

To oznacza, że jeśli lot opóźni się o pięć godzin, będzie to traktowane tak jak jego odwołanie, co uprawnia pasażera do ubieganie się o odszkodowanie z tego tytułu.

Komisja Europejska zaproponowała również zmiany w ramach tzw. pakietu lotniskowego. W jego skład wchodzą projekty rozporządzeń o przydzielaniu slotów, czyli zezwoleń na start i lądowanie, o obsłudze naziemnej na lotniskach oraz o ograniczeniu hałasu wokół portów lotniczych. Wszystkie trzy rozporządzenia zostały już przegłosowane przez Parlament Europejski. Teraz musi je przyjąć Rada Unii Europejskiej złożona z ministrów poszczególnych krajów członkowskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.