Mówi: | Maciej Stróżyk, prezes zarządu, North Coast Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce |
Ponad połowa Polaków wybiera w restauracjach kuchnię włoską. Produkty spożywcze z Włoch na stałe weszły także do domowego menu
Kuchnia włoska jest ulubioną kuchnią zagraniczną Polaków – tak uważa 48 proc. rodaków w wieku 18–44 lata badanych przez PBS na zlecenie North Coast. Ponad połowa ankietowanych w restauracjach stawia właśnie na dania z Italii, wśród których niepodzielnie króluje pizza. We włoskiej kuchni Polacy doceniają przede wszystkim prostotę i łatwość w przygotowaniu. To dlatego jest jej dużo również w codziennym menu przygotowywanym w domach. To o tyle prostsze, że w sklepach coraz łatwiej dostępne są oryginalne włoskie produkty. Wraz z rozszerzaniem asortymentu rośnie też zainteresowanie konsumentów.
Nie ma chyba nikogo, kto przynajmniej raz w życiu nie spróbowałby pizzy, spaghetti, risotto, tortellini, ravioli czy słodkiego tiramisu. Co ciekawe, im niższy wiek, tym chętniej wybierana jest właśnie kuchnia włoska. Z raportu wynika, że największy odsetek jej zwolenników znajduje się w przedziale wiekowym 18–29 lat (40 proc.) i 30–44 lata (42 proc.).
– Według przeprowadzonych przez nas badań najpopularniejszą kuchnią zagraniczną w Polsce jest kuchnia włoska. Wskazało ją aż 48 proc. Polaków. Jeśli z kolei spojrzymy na restauracje, to aż 52 proc. klientów wybiera dania kuchni włoskiej, a 70 proc. Polaków wskazuje, że produkty z tej właśnie kuchni są bardzo smaczne – mówi agencji Newseria Lifestyle Maciej Stróżyk, prezes zarządu North Coast, importera i dystrybutora włoskich produktów spożywczych.
Włosi cenią sobie tradycyjne, domowe jedzenie. Założenie jest proste – dania mają być aromatyczne, przyrządzone ze świeżych, lokalnych i sezonowych produktów. W tej kwestii nie ma żadnych kompromisów. Pomidory – koniecznie słodkie, soczyste i skąpane w gorącym słońcu, a także cebula, czosnek i oliwki stanowią podstawę niemal każdego dania z Italii. Niezbędnym uzupełnieniem potraw są także świeże zioła takie jak oregano, bazylia, tymianek, rozmaryn i estragon.
– Najbardziej popularnym daniem włoskim w Polsce, według badania, jest pizza. Ponad 70 proc. Polaków powiedziało, że pizza jest najlepszym włoskim daniem. Druga pozycja – makarony we wszystkich postaciach i formatach, z różnymi rodzajami sosów, czy na bazie pomidora, czy na bazie pesto – mówi Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Okazuje się, że preferencje co do wyboru konkretnych potraw uzależnione są od miejsca ich spożywania. Wśród dań zamawianych w restauracji na pierwszym miejscu zdecydowanie króluje pizza (73 proc.), za nią zaś plasuje się spaghetti (32 proc.). Z kolei ulubionymi daniami kuchni włoskiej przygotowywanymi przez Polaków w domu są spaghetti (45 proc.), pizza (20 proc.) oraz inne rodzaje makaronów (11 proc.).
– Oprócz tego Polacy uważają, że kuchnia włoska jest łatwa w przygotowaniu, szybka, ale również zdrowa i bazuje na naturalnych składnikach – mówi Maciej Stróżyk.
– Wystarczy kilka składników wysokiej jakości i w 15 minut robimy fantastyczne danie z makaronu. W tym czasie bowiem, kiedy gotujemy makaron, równolegle robimy bardzo prosty sos. To może być najprostsze danie jak aglio olio e peperoncino albo bardziej skomplikowane jak carbonara lub makaron z owocami morza – mówi Emiliano Castagna.
Kuchnia włoska jest dobrze zbilansowana i przywiązuje się w niej dużą wagę do jakości, a nie liczby składników. Najbardziej znane przepisy kulinarne we Włoszech przez lata powstawały w zwykłych domach, co sprawia, że można je łatwo odwzorować. Przyrządzić może je więc praktycznie każdy amator gotowania. Dlatego też Polacy tak chętnie sięgają po oryginalne produkty i właśnie w tej kuchni szukają inspiracji, jak najlepiej je wykorzystać.
– Polacy najczęściej sięgają po produkty, które kojarzą im się z Włochami. Przykładem są sery, a wśród nich w tej chwili królową jest mozzarella. Ten produkt dzisiaj możemy znaleźć nie tylko na półkach dużych sieci handlowych, ale również w małych sklepikach osiedlowych. Polacy również bardzo chętnie sięgają po włoskie wędliny, makarony, pomidory czy oliwę z oliwek. Bardzo dużą popularnością cieszą się również wina włoskie – wymienia Maciej Stróżyk.
Raport PBS na zlecenie North Coast pokazuje, że wśród najczęściej kupowanych włoskich produktów spożywczych są: makaron (72 proc.), sosy/pesto (53 proc.), ser (50 proc.), oliwa (26 proc.), wędlina (17 proc.) i oliwki (16 proc.).
– Z roku na rok obserwujemy tendencję, że Polacy coraz bardziej stawiają jakość produktów nad ilość, dlatego bardzo chętnie sięgamy po produkty oryginalne, które bazują na tradycyjnych recepturach i pomagają wydobyć kwintesencję smaku włoskich potraw – mówi prezes North Coast, które działa na polskim rynku od 30 lat.
Jak podkreśla, w 1992 roku firma startowała z katalogiem kilkudziesięciu podstawowych produktów, które importowała z Włoch do Polski, teraz jest ich w ofercie ponad 3 tys. Wśród nich są takie popularne marki jak Galbani, Cirio, Riso Gallo, Castelli, Cellini, Agnesi i Bertani. Te produkty trafiają zarówno do dużych sieci handlowych, małych sklepików, jak i do kanału HoReCa, czyli do barów, restauracji czy kawiarni.
Czytaj także
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-10-03: David Gaboriaud: Żabie udka i ślimaki są dla turystów. Francuzi nie jedzą ich codziennie, sam jadłem je trzy razy w życiu
- 2024-10-11: David Gaboriaud: Polscy kucharze uwielbiają kuchnię znad Loary. Francuskimi technikami mocno inspirował się Modest Amaro
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Sześć farm wiatrowych o mocy 83,5 MW znalazło się w portfolio Grupy Enea. Spółka Enea Nowa Energia kupiła je od European Energy Polska i zapowiada, że to nie koniec tego typu transakcji. Ten rok ma być intensywny dla spółki pod względem rozwoju OZE. Celem strategicznym jest osiągnięcie 2,1 GW mocy zainstalowanej w zielonych źródłach w 2030 roku i 4,9 GW pięć lat później.
Przemysł
Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora

Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów w gospodarce. Zapotrzebowanie na kosmiczne technologie napędzają niestabilność gospodarczo-polityczna oraz kryzys klimatyczny. Rozwój polskiego sektora kosmicznego mocno przyspieszył po przystąpieniu Polski do ESA, jednak brak przyjętej polityki kosmicznej sprawia, że nie wykorzystujemy do końca związanego z tym potencjału. Brak jasnych przepisów utrudnia też współpracę bilateralną z innymi krajami.
Problemy społeczne
Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.