Newsy

Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków

2024-06-17  |  06:25

W piątek 14 czerwca minister infrastruktury Dariusz Klimczak zatwierdził plan generalny portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022–2045, w zakresie zgodności z polityką transportową kraju. Położone około 35 km od centrum stolicy lotnisko czeka rozbudowa. Władze spółki mówią o konieczności powiększenia zarówno terminalu pasażerskiego, jak również płyt postojowych dla samolotów. Konieczna jest także budowa nowej drogi startowej. Bez tych inwestycji za kilka lat mazowiecki port lotniczy osiągnie kres przepustowości zaplanowanej na 4,2 mln pasażerów. Tym bardziej że władze lotniska myślą o rozwoju kierunków pozaeuropejskich.

Lotnisko Warszawa-Modlin systematycznie bije własne rekordy dotyczące liczby pasażerów. W 2023 roku skorzystało z niego ponad 3,4 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,8 proc. rok do roku. Założenia na 2024 rok przyjmują, że do końca roku lotnisko przyjmie blisko 3,5 mln pasażerów (w porównaniu z ostatnim rokiem przed pandemią ich liczba zwiększy się o 12,5 proc.). Nic więc dziwnego, że władze Mazowieckiego Portu Lotniczego w Modlinie mówią o konieczności rozbudowy lotniska o nowe gate’y.

 W najbliższych latach chcemy rozbudować zarówno terminal pasażerski o dwie części non-Schengen, czyli poza granicę Unii Europejskiej, ale też płyty postojowe samolotów o co najmniej cztery, a docelowo nawet sześć. W dalszych planach jest budowa m.in. nowej drogi startowej, zamienienie obecnej w drogę kołowania i wybudowanie nowej drogi startowej równoległej do obecnego pasa, trochę podobny przykład jak na lotnisku Katowice-Pyrzowice, ale to jest drugi, późniejszy etap rozbudowy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Główne uzasadnienie takiej inwestycji zawiera się w pojęciu „przepustowość”. Lotnisko może obsłużyć w ciągu roku 4,2 mln pasażerów, więc jego możliwości zbliżają się do końca.

– Po pierwszym etapie rozbudowy terminala i płaszczyzn postojowych przepustowość wzrośnie rocznie do około 6,5–7 mln pasażerów portu lotniczego w Modlinie – mówi Tomasz Szymczak.

Inwestycja w tym podwarszawskim porcie lotniczym może w sposób zauważalny zwiększyć możliwości infrastruktury i wpłynąć na rozwój lotniska. Wśród planowanych zmian – poza rozbudową samego lotniska – jest budowa dojazdu kolejowego z pobliskiej stacji do portu lotniczego. W przyszłym roku ma być gotowy projekt łącznika linii kolejowej pomiędzy lotniskiem a stacją Modlin, zaś sama linia ma być oddana do użytku w 2027 roku. Wtedy port lotniczy zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą i resztą kraju (zniknie autobus wahadłowy pomiędzy portem a stacją). Kolejna istotna inwestycja to rozbudowa drogi ekspresowej S7, która jest jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych łączących stolicę z Pomorzem oraz Warmią i Mazurami. Nowy węzeł w ciągu tej trasy będzie się znajdował zaledwie 800 m od obecnego terminala. Prace mają się zakończyć w maju 2025 roku.

– Według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego na Mazowszu za kilka lat przepustowość wszystkich mazowieckich lotnisk może osiągnąć swój kres. Widać po ruchu w Europie, ale także ruchu na innych kontynentach, że rzeczywiście pasażerowie gremialnie po pandemii wrócili do latania i ten przyrost będzie się utrzymywał – podkreśla przedstawiciel władz lotniska.

Ubiegłoroczna prognoza ULC wskazuje, że w 2040 roku na lotniskach w samej aglomeracji warszawskiej (Lotnisko Chopina, Modlin i Radom) może zostać obsłużonych ok. 45 mln pasażerów w porównaniu do blisko 17,5 mln w 2022 roku.  

– Zaletą Modlina jest to, że jest to jedyne lotnisko w centralnej Polsce czynne 24 godz. na dobę, czyli mogące obsługiwać samoloty w środku nocy, bo zarówno Lotnisko Chopina, jak i lotnisko w Radomiu ma tak zwane night curfew, czyli jest zamknięte w ciągu nocy. To jest nasza duża przewaga w przypadku rozwoju połączeń pozaeuropejskich, a o takich też myślimy – ocenia prezes.

Polskie Porty Lotnicze to znaczący udziałowiec w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin (posiada niecałe 28 proc. udziałów). W strategii na kolejne lata – do momentu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego – zakładana jest współpraca między mazowieckimi lotniskami.

 Istnieje podział ruchu, podział czysto ekonomiczny. My jesteśmy przystosowani do obsługi ruchu niskokosztowego i czarterowego, chociażby poprzez operacje późnowieczorne czy nocne, gdzie w połączeniach czarterowych pasażerowie te godziny też preferują. Lotnisko Chopina jako port hubowy narodowego przewoźnika obsługuje trochę inny ruch, wyżej płatny, ruch przesiadkowy, którego na lotniskach low-costowych się nie obsługuje – wyjaśnia Tomasz Szymczak.

Obecnie przed lotniskiem w Modlinie stoi wiele wyzwań. Dotyczą one m.in. rozmów z irlandzkimi liniami lotniczymi Ryanair. Wśród ambicji portu jest nawiązanie współpracy z innymi, nowymi przewoźnikami.

Prowadzimy trudne, trzeba przyznać, i długotrwałe rozmowy z Ryanairem, z naszym głównym przewoźnikiem. Chcemy się dogadać w temacie długoletniej, 7–10-letniej umowy o współpracę, ale rozmawiamy też z innymi przewoźnikami, bo jak w każdej działalności gospodarczej sytuacja monopolu nie jest najlepszą sytuacją. Rozbudowujemy lotnisko po to, żeby móc obsłużyć więcej pasażerów, ale i więcej nowych przewoźników – mówi prezes.

Jak podkreśla, prowadzone są również rozmowy dotyczące rozbudowy bazy cargo i obsługi ruchu towarowego. Zaplanowany na ten rok poziom inwestycji i remontowych wydatków odtworzeniowych to 21,7 mln zł. Wśród wprowadzanych obecnie udogodnień dla pasażerów są m.in. nowy punkt gastronomiczny, paczkomat InPostu dla „przedmiotów-nielotów” czy bezpłatne ładowarki do telefonów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.