Mówi: | Katarzyna Fatyga |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Diners Club Polska |
Tylko co dziesiąty urlopowicz korzysta z usług biur podróży
Tegoroczne wakacje Polacy organizują głównie we własnym zakresie. Niemal 68 proc. osób, które zamierzają wyjechać na urlop, zaplanuje go samodzielnie – wynika z danych Diners Club Polska. Z usług biur podróży skorzysta jedynie 12 proc. urlopowiczów. Powodem jest przede wszystkim fakt, że większą popularnością cieszą się w tym roku wyjazdy krajowe. Poza tym organizacja wyjazdów na własną rękę jest dużo łatwiejsza chociażby dzięki coraz większej liczbie portali hotelowych i aplikacji, które umożliwiają rezerwację tanich noclegów bezpośrednio u osoby oferującej nocleg za granicą.
– Z badania przeprowadzonego przez Diners Club Polska wynika, że prawie 68 proc. ankietowanych zamierza samodzielnie zorganizować swój wyjazd wakacyjny. 20 proc. z nas ma zamiar skorzystać z pomocy rodziny i przyjaciół przy organizacji wyjazdu, a jedynie 12 proc. Polaków chce korzystać z usług biura podróży. Może to wynikać z tego, że prawie 38 proc. osób badanych deklaruje, że zamierza spędzić urlop w Polsce, dlatego nie korzysta z biura podróży – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.
Badania pokazują, że grupa wiekowa, która najchętniej sięga po wsparcie pośredników turystycznych, to osoby w wieku od 35 do 54 lat. Z ofert biur podróży w ogóle nie korzystają natomiast podróżujący w wieku od 18 do 24 lat. Samodzielną organizację wakacji częściej wybierają mężczyźni (71 proc.) niż kobiety (64 proc.). Kobiety chętniej sugerują się natomiast rekomendacjami rodziny i znajomych (26 proc. wobec 12 proc. mężczyzn).
– Samodzielne wyjazdy preferują ludzie młodzi między 18 a 24 rokiem życia, to jest największa grupa osób, i ponad 80 proc. mieszkańców metropolii i dużych miast. Z kolei w średnich i małych miastach dominującą formą organizacji urlopów wakacyjnych jest korzystanie z biur podróży – mówi Katarzyna Fatyga.
Eksperci podkreślają, że jest coraz więcej portali i aplikacji, które ułatwiają samodzielną organizację wakacyjnego wyjazdu.
– Są portale ułatwiające rezerwację hotelową, zakup biletów lotniczych czy nawet takie aplikacje, gdzie możemy wynająć domy lub mieszkania wakacyjne bezpośrednio od ich właścicieli. Część firm i organizacji również oferuje swoje usługi, które ułatwiają samodzielną organizację wyjazdów wakacyjnych. My np. mamy usługę Diners Club Traveler, która umożliwia rezerwację wybranego hotelu na całym świecie – tłumaczy Katarzyna Fatyga.
Decydując się na wyjazdy organizowane przez biura podróży, warto zwrócić uwagę na wiarygodność pośrednika.
– Na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki można znaleźć listę biur podróży i pośredników turystycznych, którzy są wiarygodni. Jeśli korzystamy z różnych portali internetowych lub aplikacji do samodzielnej rezerwacji takiego wyjazdu, to warto sprawdzić, czy takie strony mają certyfikaty lub podpytać naszych znajomych i rodzinę, czy już korzystali z podobnego rozwiązania i jakie były ich opinie na ten temat – podkreśla Katarzyna Fatyga.
Zdaniem ekspertów obecnie najmodniejszymi kierunkami zagranicznych wojaży Polaków są Hiszpania, Chorwacja i Grecja. Coraz popularniejsze stają się też zupełnie nowe kierunki, które mają zastąpić coraz mniej bezpieczne kurorty. Polacy zaczęli więc odkrywać nieznane Bałkany – Albanię, Czarnogórę, a także Gruzję.
Czytaj także
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.