Newsy

Tylko 10 z 20 największych biur podróży złożyło sprawozdania finansowe za 2011 rok

2012-08-31  |  06:45
Mówi:Tomasz Delman
Funkcja:Dyrektor Działu Windykacji, Informacji i Analiz Branżowych
Firma:Euler Hermes
  • MP4

    W tym sezonie już dziewięć firm turystycznych ogłosiło upadłość. To wyraźny wzrost, bo przed rokiem zbankrutowały tylko dwie. Pogorszyła się też transparentność samych touroperatorów. Firma Euler Hermes alarmuje, że w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy tylko 10 na 20 największych biur turystycznych złożyło swoje sprawozdania finansowe za 2011 rok.

    Jak wynika z zebranych przez Euler Hermes informacji, biura podróży mniej chętnie dzielą się informacjami na temat swojej finansowej kondycji i coraz mniej restrykcyjnie podchodzą do obowiązku składania sprawozdań w Krajowym Rejestrze Sądowym.

    Brak danych finansowych oraz rekordowa liczba upadłości na rynku to sygnał dla klientów, by uważniej przyglądali się touroperatorom, z którymi wybierają się na wakacje.

     – Analizując okres do końca lipca 2012, kiedy klienci składają dane finansowe za 2011 rok, to tylko 10 na 20 firm, największych biur podróży, złożyło dokumenty finansowe. W tym samym okresie 2010 roku dokumenty złożyło 17 na 20 firm – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Delman, dyrektor działu windykacji, informacji i analiz branżowych w Euler Hermes. – Wyraźnie mniej operatorów przekazuje te dane do Krajowego Rejestru Sądowego, na podstawie których można by było wskazać, czy ta firma jest wiarygodna, czy nie.

    Jak podkreśla Tomasz Delman, może mieć na to wpływ rosnąca konkurencja na rynku turystycznym. Firmy rywalizują między sobą głównie cenami wycieczek. Efekt jest taki, że niektóre biura proponują klientom wycieczki po bardzo atrakcyjnych cenach, niejednokrotnie poniżej realnej wartości. Przy rosnących kosztach prowadzenia działalności przekłada się to na coraz większe problemy finansowe.

     – Niekorzystne warunki, które widzimy na rynku, powodują, że firmy mają problemy z płynnością finansową. Nie wszyscy chcą się dzielić z konkurencją tymi informacjami i nie wszyscy chcą pokazywać, jak rzeczywiście w tych czasach firma sobie radzi. Na pewno sytuacja rynkowa nie jest sprzyjająca do tego, żeby te upadłości się niwelowały, raczej będą szły w odwrotnym kierunku – uważa dyrektor w Euler Hermes.

    Jego zdaniem, prognozowanie kolejnych bankructw mija się z celem.

    – Bardziej bym się skupił na prewencji, na zabezpieczeniu na wypadek ewentualnego czarnego scenariusza niż na wróżeniu, czy te upadłości jeszcze będą ogłaszane. Na pewno musimy zadbać o to, aby klient, który wybiera usługę turystyczną, wiedział, z kim ma do czynienia i kto w razie czego może mu pomóc – przekonuje Tomasz Delman.

    Pomysłem na zabezpieczenie interesów klientów touroperatorów jest utworzenie specjalnego funduszu gwarancyjnego.

     – Polegałoby to na tym, że część pieniędzy  od 10 do 40 złotych, będzie odprowadzana do takiego funduszu, który ma zagwarantować w przypadku, gdy biuro ogłasza upadłość, możliwość sprowadzenia turysty do Polski, nie na koszt podatnika, tylko właśnie z wykorzystaniem tych środków –  tłumaczy Delman.

    Sytuacja na rynku turystycznym w tym sezonie powoduje, że nieufność Polaków wobec touroperatorów rośnie.

     – Jeżeli przewoźnik OLT Express ogłasza upadłość, to biura podróży muszą się przeorganizować, wydać na to pieniądze, bo znalezienie firmy, która wyczarteruje samoloty na wielu rynkach, będzie po pierwsze kosztowne, a po drugie również uciążliwe dla klientów. Niepewność i stres powoduje, że klienci nabierają dystansu do biur podróży i zastanawiają się, czy korzystać z tych firm, czy też wyjechać na własną rękę – mówi dyrektor Euler Hermes.

    Zweryfikowanie kondycji finansowej biura podróży, z którym wybieramy się na wakacje, jest możliwe na kilka sposobów. Można odpłatnie sprawdzić, czy nie figuruje ono w rejestrach długów lub skorzystać z tzw. wywiadowni gospodarczej. Informacje o tym, czy dana firma działa legalnie, są dostępne na stronach internetowych urzędów marszałkowskich oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.