Mówi: | Anna Włodarczyk-Moczkowska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Gothaer – Towarzystwo Ubezpieczeń |
Dodatkowe ubezpieczenia mało popularne wśród Polaków. Jedna trzecia wyjeżdża bez polisy podróżnej
Co trzeci Polak wyjeżdża na urlop bez ubezpieczenia turystycznego. Większość liczy na to, że w razie wypadku lub choroby wystarczy im Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego. Nie pokrywa ona jednak wszystkich kosztów leczenia. Dodatkowe polisy zapewniają nie tylko pomoc lekarską i zwrot kosztów leczenia, lecz także ubezpieczenie OC oraz pomoc w razie utraty bagażu czy zniszczenia sprzętu sportowego.
Polacy wciąż sceptycznie podchodzą do nieobowiązkowych ubezpieczeń. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że tylko co czwarty kierowca, który kupił obowiązkową polisę OC, decyduje się także na nieobowiązkowe AC. Badania TNS pokazują natomiast, że połowa Polaków nie ma polisy na wypadek śmierci lub kalectwa, a dwie trzecie – ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków. Polacy nie ubezpieczają także nieruchomości, chyba że wymaga tego umowa kredytowa z bankiem.
– Przede wszystkim Polacy ubezpieczają swoje samochody. Ubezpieczenia dobrowolne, ubezpieczenia mienia, ubezpieczenia związane z codziennym życiem wybierane są coraz chętniej, aczkolwiek ich zakres jest ciągle jeszcze dość wąski, a sumy ubezpieczenia relatywnie niskie. O ubezpieczeniach dobrowolnych myślimy bardzo często w momencie, kiedy powstaje pewne zagrożenie. Majówka jest powodem do tego, aby myśleć o bezpieczeństwie swojego otoczenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes zarządu firmy ubezpieczeniowej Gothaer.
Ubezpieczenia turystyczne nie cieszą się jednak popularnością wśród Polaków. Z danych KNF wynika, że bez dodatkowej polisy za granicę wyjeżdża co trzeci Polak. Jednocześnie rośnie zainteresowanie Europejskimi Kartami Ubezpieczenia Zdrowotnego. Większość Polaków nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że karty EKUZ pokrywają tylko 80 proc. kosztów leczenia za granicą i nie obejmują kosztów transportu medycznego, które mogą wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Dodatkowe ubezpieczenie turystyczne obejmują nie tylko ochronę zdrowia, lecz także pokrywają m.in. koszty transportu czy utraty bagażu.
– Decydując się na wyjazd, powinniśmy myśleć o naszym bezpieczeństwie, bo praktycznie wszystko może się zdarzyć. W zależności od rodzaju wyjazdu powinniśmy skorzystać z takiej polisy, która zabezpiecza nas właściwie na każdy wypadek. Jesteśmy w stanie zaproponować ofertę zarówno tym, którzy wyjeżdżają rekreacyjnie na wakacje, jak i tym, którzy uprawiają konkretny rodzaj sportów, jak sporty wodne, narciarstwo czy sporty ekstremalne – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska.
Zdaniem ekspertów podstawowa polisa osoby wyjeżdżającej na wakacje powinno zawierać ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia za granicą, assistance, kosztów akcji ratowniczej lub poszukiwawczej, odpowiedzialności cywilnej oraz ubezpieczenie bagażu bądź sprzętu sportowego. To niezbędne minimum może być rozbudowane o dodatkowe polisy.
Koszt ubezpieczenia turystycznego zależny jest od zakresu i kwoty polisy, zazwyczaj zaczyna się jednak od kilku złotych za dzień wyjazdu. Decydując się na polisę turystyczną, należy zwrócić uwagę na to, czy zakres ubezpieczenia obejmuje wszystkie aktywności, które planuje się wykonywać podczas wyjazdu.
– Powinniśmy zwrócić uwagę na sposób zgłoszenia likwidacji szkód: czy jest on prosty, czy daje nam poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Dzisiaj zakłady ubezpieczeń oferują szereg udogodnień swoim klientom, chociażby to, że klient otrzymuje odpowiednie powiadomienia na telefon komórkowy tak, żeby numer polisy i numer centrum alarmowego były zawsze pod ręką i były do wykorzystania w momencie, kiedy się pojawia taka potrzeba. Ale przede wszystkim ważny jest zakres ubezpieczenia – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska.
Na czas wyjazdu warto także ubezpieczyć mieszkanie lub dom. Pod nieobecność właścicieli zwiększa się ryzyko włamania z kradzieżą, możliwe jest także zalanie lub zniszczenie na skutek niekorzystnych warunków atmosferycznych, jak wichury czy ulewy. Firmy ubezpieczeniowe dają obecnie możliwość wykupienia tego typu polisy nie tylko właścicielom nieruchomości, lecz także osobom wynajmującym mieszkanie lub budującym dom.
Czytaj także
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-28: Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.