Mówi: | Andrzej Klesyk |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PZU S.A. |
Jest zysk, w nagrodę jest zgoda na ekspansję zagraniczną
PZU Lietuva w końcu na plusie. Działająca od 10 lat na litewskim rynku spółka pokazała tzw. czarne cyfry. - W takim układzie zarząd tejże spółki zyskał sobie prawo do myślenia o ekspansji międzynarodowej - twierdzi Andrzej Klesyk, prezes PZU. Kierunkiem ekspansji mają być kraje nadbałtyckie.
Zysk z działalności operacyjnej PZU Lietuva w I kwartale roku wyniósł 962 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 140 tys. zł.
- Nasza spółka litewska to w tym momencie numer 3 na Litwie. Po raz pierwszy pokazała tzw. czarne cyfry, czyli pokazała wyraźny zysk. Ja wierzę w to, że już nigdy nie będziemy musieli dosypywać pieniędzy do naszej działalności na Litwie - mówi Andrzej Klesyk.
Prezes Grupy PZU podkreśla, że osiągnięcie tego efektu wymagało zmian strukturalnych i przeprowadzenia procesu restrukturyzacji firmy.
- Z mojej perspektywy, w takim układzie zarząd tejże spółki zyskał sobie prawo do myślenia o ekspansji międzynarodowej. A to jest dla nich Łotwa i Estonia - informuje Andrzej Klesyk.
Teraz litewska spółka pracuje nad planem ekspansji.
- W ciągu najbliższych 2 miesięcy ma być przedstawiony zarządowi PZU S.A. plan, w jaki sposób i przy jakich środkach będziemy rozszerzać działalność na Łotwę i Estonię - wyjaśnia prezes PZU.
O planach wejścia na rynki państw nadbałtyckich Andrzej Klesyk rozmawiał z premierem Litwy Andriusem Kubiliusem. Spółka PZU Lietuva centrum operacyjnym ekspansji w tym regionie.
Spółka zależna od PZU S.A. istnieje na Litwie od 10 lat. Zatrudnia ponad 1 tys. osób. Poza granicami Polski PZU działa na Litwie i na Ukrainie. Z myślą o dalszym rozwoju międzynarodowym firma chce założyć spółkę PZU International. Na rozwój działalności przeznaczy 6-7 mld zł.
Globalnie Grupa PZU jest jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 200 rodzajów ubezpieczeń majątkowych i na życie. W jej skład wchodzi także fundusz emerytalny i fundusz inwestycyjny. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 20 mld euro.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.