Newsy

KNF chce skończyć z patologiami przy likwidacji szkód komunikacyjnych

2014-09-01  |  06:55

Trwają konsultacje w sprawie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych. Jednolite standardy dla ubezpieczycieli mają ograniczyć liczbę nadużyć. Klienci najczęściej skarżą się na nieterminowe wypłacanie świadczeń czy uchybienia przy stosowaniu zasady pełnego odszkodowania.

Przygotowane przez KNF wytyczne wynikają ze stwierdzonych nieprawidłowości stosowanych przez firmy ubezpieczeniowe przy likwidacji szkód komunikacyjnych. Sygnalizowały to również inne instytucje rynku ubezpieczeń, w tym Rzecznika Ubezpieczonych.

Wydany przez KNF dokument wskazuje, jak jej zdaniem powinna wyglądać likwidacja szkody w oparciu o powszechnie obowiązujące prawo i orzecznictwo Sądu Najwyższego. Myślę, że powinno to w znaczący sposób wpłynąć na zmniejszenie liczby skarg kierowanych do Rzecznika Ubezpieczonych. To, co dzieje się przy likwidacji szkód z obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest niestety w wielu przypadkach patologią – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Jak wynika z raportu Rzecznika Ubezpieczonych na temat skarg w I półroczu 2014 roku, wpłynęło 7960 spraw, z czego 4015 (ponad 50 proc.) dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, przede wszystkim OC (3242 spraw, czyli 40,7 proc.). Wśród skarg na ubezpieczenia osobowe i majątkowe klienci narzekali na wysokość przyznanego świadczenia (2262 spraw, ponad 28 proc.), oddalenie roszczenia (2221, 27,9 proc.) i opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym (453, blisko 6 proc.). Zdarzają się również problemy z wynajmem samochodu zastępczego, np. firmy uzależniają to od komunikacji miejskiej w pobliżu miejsca zamieszkania klienta.

Działania Rzecznika Ubezpieczonych nie zawsze są skuteczne, nie ma on takich uprawnień jak sąd, który może nakazać coś wyrokiem. My możemy prowadzić mediacje, wskazywać błędy. Sporządzamy też raporty z nieprawidłowości, rozsyłamy je do Komisji Nadzoru Finansowego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i umieszczamy na naszej stronie internetowej – tłumaczy Krawczyk.

Aktywność instytucji może tę sytuację zmienić. Działania są konieczne, zwłaszcza że kierowcy skarżyli się również na niedostateczną transparentność procesu likwidacji szkód, niejasne procedury wewnętrzne i brak nadzoru nad zewnętrznymi instytucjami. Klienci w przypadku nieprawidłowości byli praktycznie bezradni – pisali skargi, a swoich praw mogli dochodzić tylko na drodze sądowej.

 – Wiadomo, że nie każdy się na to zdecyduje, bo to długa droga, często kilkuletnia i wymagająca dodatkowych wysiłków. Na tym zakłady ubezpieczeń budowały swoją strategię, na lęku i niechęci do wstąpienia na drogę sądową. Wydaje się, że działania Komisji Nadzoru Finansowego powinny zdecydowanie  poprawić tę sytuację – mówi Krystyna Krawczyk.

Projekt wytycznych został przekazany do publicznych konsultacji, które potrwają do 15 września. Docelowo wskazane w dokumencie standardy mają być wprowadzone najpóźniej do 31 marca 2015 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.