Newsy

KNF chce skończyć z patologiami przy likwidacji szkód komunikacyjnych

2014-09-01  |  06:55

Trwają konsultacje w sprawie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych. Jednolite standardy dla ubezpieczycieli mają ograniczyć liczbę nadużyć. Klienci najczęściej skarżą się na nieterminowe wypłacanie świadczeń czy uchybienia przy stosowaniu zasady pełnego odszkodowania.

Przygotowane przez KNF wytyczne wynikają ze stwierdzonych nieprawidłowości stosowanych przez firmy ubezpieczeniowe przy likwidacji szkód komunikacyjnych. Sygnalizowały to również inne instytucje rynku ubezpieczeń, w tym Rzecznika Ubezpieczonych.

Wydany przez KNF dokument wskazuje, jak jej zdaniem powinna wyglądać likwidacja szkody w oparciu o powszechnie obowiązujące prawo i orzecznictwo Sądu Najwyższego. Myślę, że powinno to w znaczący sposób wpłynąć na zmniejszenie liczby skarg kierowanych do Rzecznika Ubezpieczonych. To, co dzieje się przy likwidacji szkód z obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest niestety w wielu przypadkach patologią – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Jak wynika z raportu Rzecznika Ubezpieczonych na temat skarg w I półroczu 2014 roku, wpłynęło 7960 spraw, z czego 4015 (ponad 50 proc.) dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, przede wszystkim OC (3242 spraw, czyli 40,7 proc.). Wśród skarg na ubezpieczenia osobowe i majątkowe klienci narzekali na wysokość przyznanego świadczenia (2262 spraw, ponad 28 proc.), oddalenie roszczenia (2221, 27,9 proc.) i opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym (453, blisko 6 proc.). Zdarzają się również problemy z wynajmem samochodu zastępczego, np. firmy uzależniają to od komunikacji miejskiej w pobliżu miejsca zamieszkania klienta.

Działania Rzecznika Ubezpieczonych nie zawsze są skuteczne, nie ma on takich uprawnień jak sąd, który może nakazać coś wyrokiem. My możemy prowadzić mediacje, wskazywać błędy. Sporządzamy też raporty z nieprawidłowości, rozsyłamy je do Komisji Nadzoru Finansowego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i umieszczamy na naszej stronie internetowej – tłumaczy Krawczyk.

Aktywność instytucji może tę sytuację zmienić. Działania są konieczne, zwłaszcza że kierowcy skarżyli się również na niedostateczną transparentność procesu likwidacji szkód, niejasne procedury wewnętrzne i brak nadzoru nad zewnętrznymi instytucjami. Klienci w przypadku nieprawidłowości byli praktycznie bezradni – pisali skargi, a swoich praw mogli dochodzić tylko na drodze sądowej.

 – Wiadomo, że nie każdy się na to zdecyduje, bo to długa droga, często kilkuletnia i wymagająca dodatkowych wysiłków. Na tym zakłady ubezpieczeń budowały swoją strategię, na lęku i niechęci do wstąpienia na drogę sądową. Wydaje się, że działania Komisji Nadzoru Finansowego powinny zdecydowanie  poprawić tę sytuację – mówi Krystyna Krawczyk.

Projekt wytycznych został przekazany do publicznych konsultacji, które potrwają do 15 września. Docelowo wskazane w dokumencie standardy mają być wprowadzone najpóźniej do 31 marca 2015 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.