Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
PARP: 36 mld zł na przedsiębiorczość ze starego budżetu UE. Agencja zmienia się, by wspierać innowacyjność
W ramach perspektywy finansowej 2007-2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wydała już 23 mld zł na wsparcie przedsiębiorców i nauki. Łącznie zakontraktowano blisko 36 mld zł i środki te przekraczają pierwotny plan, bo agencja przejęła fundusze niewykorzystane przez inne instytucje. W nowej unijnej perspektywie do 2020 r. PARP udostępni ponad 20 nowych instrumentów i zapowiada ciągłe zmiany w kierunku większej efektywności i unowocześniania agencji.
‒ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uczestniczy w realizacji programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Poziom zakontraktowania z budżetu na lata 2007-2013 wynosi obecnie prawie 36 mld zł. To jest już około 110 proc. pierwotnej alokacji. Mamy do czynienia z wykorzystaniem środków, które w różnych innych instytucjach nie zostały wykorzystane. Te środki zostały przesunięte do agencji i przeznaczyliśmy je łącznie już na około 20 tys. projektów dla przedsiębiorców – podsumowuje w rozmowie z agencją informacyjną Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
Agencja do tej pory wydała już 23 mld zł, w tym roku zamknie budżet wypłat kwotą 6 mld zł dla przedsiębiorców. Jak podkreśla Lublińska-Kasprzak, to rekordowy wynik, bo nigdy w historii PARP nie przeznaczył takich funduszy w ciągu jednego roku.
‒ Duża część tych projektów jest już zakończona. To są projekty najczęściej bardzo innowacyjne, realizowane przez przedsiębiorców wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, przygotowanie nowych innowacyjnych produktów i usług – podkreśla Lublińska-Kasprzak. ‒ Planujemy oczywiście w całości wykorzystać dotychczasowe środki, które zostały skierowane do polskich przedsiębiorców w ramach programów unijnych.
PARP ma mieć też ważną rolę w nowej perspektywie unijnej 2014-2020. Jak przypomina Lublińska-Kasprzak, zgodnie ze stanowiskiem polskiego rządu a także resortów gospodarki oraz infrastruktury i rozwoju agencja będzie dysponować środkami w ramach programu „Inteligentny rozwój”. Jego budżet to 8,6 mld euro ‒ wszystko zostanie przeznaczone na wspieranie badań i innowacyjności sektora biznesu i naukowego.
Agencja przygotowała już ponad 20 nowych instrumentów finansowych, które będą w różny sposób wspierały przedsiębiorców i naukę. Jak podkreśla prezes PARP, fundusze unijne w kolejnych latach mają stworzyć fundament nowoczesnej gospodarki, która po 2020 r. będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać już ze znacznie niższym wsparciem z Brukseli.
‒ Większość z tych programów została już przyjęta, zaakceptowana, ale trzeba pamiętać, że jeszcze toczą się negocjacje z Komisją Europejską i ostateczny kształt i kwoty programu, jeszcze nie są znane. Te programy powinny się rozpocząć w I połowie przyszłego roku – prognozuje Lublińska-Kasprzak.
Dodaje, że programy będą wspierały nie tylko innowacje, lecz także zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwach.
Zmiany nie ominą też samego PARP-u. Agencja ma również stać się innowacyjną instytucją i cały czas się unowocześniać. W ten sposób będzie mogła lepiej pobudzać przedsiębiorców do kreatywności i innowacyjności.
‒ Dostrzegamy potrzebę dalszego unowocześniania, usprawniania agencji. Ponadto chcemy zmienić swój sposób działania i różnymi nowymi instrumentami oddziaływać na innowacyjność – podkreśla prezes PARP i dodaje, że specjalny zespół powołany w celu zmiany podejścia Agencji funkcjonuje już od dwóch lat.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.