Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
Prezes PARP: Polska wśród liderów innowacyjności
– Polska ma szansę dołączyć do liderów innowacyjności – uważa prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Według Bożeny Lublińskiej-Kasprzak, Polska jest w stanie stworzyć wiele dobrych i ciekawych produktów. PARP już po raz piętnasty wyłonił zwycięzców konkursu Polski Produkt Przyszłości.
Tym razem, o nagrodę rywalizowało 57, zidentyfikowanych przez komisję konkursową. nowatorskich rozwiązań. Spośród nich wyłoniono 12 zwycięzców.
– Wiele z nich to są naprawdę innowacyjne produkty, technologie, które osiągają czy też w przyszłości osiągną sukcesy na rynkach międzynarodowych – mówi Bożena Lublińska–Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Wśród nagrodzonych znalazły się warszawski Instytut Technologii Elektronowej za kwantowe lasery elektronowe, stosowane m.in. w medycynie, przy wykrywaniu markerów chorobowych w wydychanym powietrzu oraz Instytut Farmaceutyczny, który opracował oryginalną metodę syntezy substancji alfacalcidol, stosowanej w leczeniu wielu schorzeń do poprawy struktury i funkcji układu kostnego.
– To jest bardzo ważne, że wiele tych produktów czy technologii, służy rozwiązywaniu pewnych problemów np. z zakresu medycyny, zdrowia – przyznaje szefowa PARP. – Mamy bardzo wiele nagrodzonych tego rodzaju technologii, produktów z zakresu medycyny i farmacji, jak np. te związane z leczeniem czy wykrywaniem raka.
Doceniane są nie tylko produkty, związane z branżą medyczną. Jedna z nagród powędrowała w ręce firmy Akpil z Pilzna, która wraz z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych z Poznania opracowała i wdrożyła do produkcji kombajn do zbioru i czyszczenia warzyw z wymiennymi adapterami roboczymi, czyli najnowocześniejszą w kraju maszynę do zbioru warzyw korzeniowych.
Przyznane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości nagrody Polskiego Produktu Przyszłości nie ograniczają się jedynie do wręczenia dyplomu czy statuetki.
– Staramy się po konkursie wspierać naszych laureatów na rynkach międzynarodowych – mówi Bożena Lublińska–Kasprzak. – Zabieramy ich na misje, na targi i promujemy na całym świecie.
Nagroda Polskiego Produktu Przyszłości przyznawana jest cyklicznie, od 1997 roku. Jej pomysłodawcą była Agencja Techniki i Technologii, której zadania w 2002 roku przejęła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zwycięzca konkursu dostaje statuetkę, dyplom oraz prawo do posługiwania się znakiem „Polski Produkt Przyszłości”. Zyskuje także możliwość udziału w targach i zagranicznych misjach handlowych. Tegoroczna gala odbyła się już po raz piętnasty. Dwunastu laureatów dołączyło do grona ponad 90-ciu nagrodzonych do tej pory.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.