Mówi: | dr Jakub Rybacki |
Funkcja: | kierownik Zespołu Makroekonomii |
Firma: | Polski Instytut Ekonomiczny |
Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
Polska gospodarka w 2024 roku wyraźnie przyspieszyła w porównaniu z mikrym wzrostem w 2023 roku i tegoroczny PKB powinien urosnąć o blisko 3 proc. Stanie się tak mimo nie najlepszych danych z przemysłu, na który rzutuje słabnąca kondycja gospodarki niemieckiej. W październiku ekonomistów zaniepokoił niespodziewany spadek sprzedaży detalicznej. Jednak zdaniem ekonomisty Polskiego Instytutu Ekonomicznego konsumpcja powinna w przyszłym roku odbić, podobnie jak inwestycje, które doczekają się napływu środków z nowej perspektywy unijnej oraz z KPO.
– Ostatnie dane GUS skoczyły negatywnie. Na pewno spadek sprzedaży to nie jest coś, na co byśmy liczyli, zwłaszcza że obserwujemy z jednej strony bardzo wysoki wzrost wynagrodzeń, nawet po korekcie o inflację, z drugiej strony okres przyspieszania gospodarki po spowolnieniu z 2023 roku. Wrzesień był pod tym względem wyjątkowy. W październiku wyniki też mogą nie być najmocniejsze, ale wydaje się, że jednak ta tendencja raczej jest krótkotrwała – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Jakub Rybacki, kierownik Zespołu Makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego. – Większość badań koniunktury wskazuje, że konsumenci dalej w miarę pozytywnie oceniają swoją sytuację finansową, są skłoni dokonywać dużych zakupów, więc po stronie konsumpcji chyba nie ma dużych zagrożeń. Mieliśmy dużo prognoz, które pokazywały wzrost PKB w tym roku rzędu 3 proc., one pewnie były trochę zbyt optymistyczne, natomiast różnica nie będzie wielka, wyniki dalej będą zbliżone do tego poziomu.
Na początku roku ekonomiści oczekiwali, że konsumpcja będzie kołem zamachowym polskiej gospodarki w tym roku. Od kilku miesięcy jednak odczyty dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej okazywały się niższe od prognozowanych. Prawdziwe zaskoczenie przyszło jednak w październiku, kiedy Główny Urząd Statystyczny podał dane za wrzesień. Ku rozczarowaniu obserwatorów sprzedaż detaliczna, zamiast wzrosnąć rok do roku o 2,1 proc. (w cenach stałych), niespodziewanie spadła, i to o 3 proc. Był to pierwszy spadek w ujęciu rocznym w 2024 roku.
Komentatorzy byli tak zaskoczeni, że dopatrywali się bądź to przesuwania wydatków z towarów na usługi (których dane o sprzedaży nie obejmują), bądź odbudowywania oszczędności po okresie wysokiej inflacji, która je uszczupliła, bądź nawet błędu metodologicznego w odczycie. Zwłaszcza że średnie wynagrodzenia w firmach zatrudniających co najmniej 10 osób wciąż rosną w tempie dwucyfrowym i nawet po odjęciu ponownie rosnącej inflacji są z miesiąca na miesiąc o solidne parę procent realnie wyższe niż rok wcześniej.
W 2023 roku polska gospodarka urosła o skromne 0,1 proc. Pierwszy i drugi kwartał 2024 roku były wyraźnie lepsze, przynosząc wzrosty o 2 proc. oraz 3,2 proc. Ekonomiści spodziewają się, że w całym roku PKB naszego kraju zwiększy się o ok. 3 proc., choć raczej poniżej tego poziomu ze względu właśnie na rozczarowanie postawą konsumentów. Inne składowe PKB również w tym roku nie zachwycają.
– Przemysł jest w tym momencie z paru powodów słabym ogniwem polskiej gospodarki. Na pewno odczuwamy to, co się dzieje w gospodarce niemieckiej, gdzie mamy do czynienia z realną stagnacją, co uderza w polskie branże chemiczne, sektory energochłonne, zaczyna też uderzać w sektor motoryzacyjny – mówi dr Jakub Rybacki. – Trzeba zwrócić uwagę, że w tym momencie duża część europejskich fabryk: Volkswagena, Stellantis, notuje bardzo duże spadki zamówień na samochody elektryczne, spadki produkcji, wykorzystanie ich mocy produkcyjnych sięga połowy albo mniej. To oczywiście rzutuje na przykład na eksport baterii elektrycznych, który do tej pory napędzał polską gospodarkę.
Nastroje w polskim przemyśle, mierzone wyprzedzającym wskaźnikiem PMI, pogarszają się od maja 2022 roku, odkąd to wskaźnik pozostaje w obszarze pesymizmu, czyli poniżej 50 pkt. Choć odczyt za wrzesień był lepszy od prognoz i jest już bliski neutralnego pułapu. W tym roku rzeczywiste odczyty historyczne wskazały pięć razy na wzrost i cztery razy na spadek po przewadze odczytów ujemnych w 2023 roku.
– Polska gospodarka prawdopodobnie będzie stabilnie rosnąć w 2025 roku. Z jednej strony dalej głównym motorem wzrostu będzie konsumpcja, a ta utrzyma się w związku ze stabilną sytuacją na rynku pracy, szybko rosnącymi wynagrodzeniami. To będzie stabilizować nasze wyniki – wyjaśnia kierownik Zespołu Makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego, pozytywnie postrzegając perspektywy makro Polski na 2025 rok. – Z drugiej strony bardzo pomogą nakłady związane z programem Krajowego Planu Odbudowy oraz środkami spójności w Unii Europejskiej w tym roku. To wykorzystanie było dotąd umiarkowane ze względu na okresy przejściowe między dwiema podstawami budżetowymi oraz powolne rozwijanie KPO, ale to powinien być impuls w przyszłym roku.
Czytaj także
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-06-26: Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.