Newsy

Uniwersytet Jagielloński gruntownie modernizuje swój kampus medyczny. To pierwszy projekt partnerstwa publiczno-prywatnego na polskiej uczelni

2013-10-24  |  06:05

Collegium Medicum, czyli kampus medyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zostanie gruntownie odnowiony. Będzie to możliwe dzięki współpracy uczelni z partnerem prywatnym – spółką Neoświat. Jak wyjaśnia prof. Piotr Laidler, prorektor UJ ds. Collegium Medicum, plan inwestycyjny jest szerszy. Zakłada m.in. modernizację szpitala dziecięcego, wydziału farmacji, biblioteki medycznej oraz akademików.

Renowacja Collegium Medicum to pierwszy w Polsce projekt uczelni publicznej realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Zgodnie z nim partner prywatny spółka Neoświat będzie odpowiedzialny za projekt wraz z całkowitą przebudową kompleksu Collegium Medicum.

Plan modernizacji zakłada m.in. przebudowę, remont, wyposażenie i utrzymanie przez 25 lat trzech akademików na Prokocimiu, w których zamieszka ponad tysiąc studentów. Wynajem odnowionych pokoi w niskich jak dotychczas cenach stanowić ma również zachętę do studiowania w kampusie medycznym. Po zakończeniu tej inwestycji partner prywatny będzie mógł zarządzać nią przez najbliższych kilkadziesiąt (40-50) lat, pobierając za to wynagrodzenie od uczelni.

Ponadto uczelnia zaplanowała rozbudowę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (powstaną m.in. parking, boiska, ścieżki zdrowa i punkty gastronomiczne) oraz modernizację specjalistycznej infrastruktury medycznej.

 Mamy uniwersytecki szpital dziecięcy z 550 łóżkami, który za 200 milinów złotych jest aktualnie modernizowany. Dodatkowo wydział farmacji, biblioteka medyczna, której część będzie dostosowywana do nowoczesnych metod kształcenia medycyny mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Piotr Laidler, prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum.

Ujawnia również, że uczelnia rozpoczyna obecnie dialog konkurencyjny z pięcioma konsorcjami – w sprawie wartej 1,2 mld złotych budowy nowej siedziby szpitala uniwersyteckiego. Ma być on nowoczesną specjalistyczną placówką medyczną, wyposażoną w 925 łóżek wieloprofilowych.

  To w całości stanowić będzie kompleks, zwany kampusem medycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum – wyjaśnia prorektor. Jeśli wszystko uda się, jeśli ta inwestycja się powiedzie, to ja liczę, że około roku 2018-2019, miejmy nadzieję, że będziemy mogli powiedzieć: skończmy na chwilę remontowanie czy budować, a, zacznijmy z tego korzystać.

Na medycynie niżu nie ma

Prorektor podkreśla przy tym, że Collegium Medicum w przeciwieństwie do innych wydziałów i uczelni, do tej pory nie odczuło skutków niżu demograficznego. W strukturach kampusu mieści się bowiem bardzo wiele kierunków studiów, które cieszą się niesłabnącą popularnością.

 Collegium Medicum, to jest wydział lekarski z oddziałem stomatologii, czyli dentystyka i medycyna, to jest farmacja, która w ostatnich latach bardzo dobrze się rozwijała z oddziałami analityki medycznej i tzw. wydział nauk o zdrowiu – tj. wydział, w którym kształci się pielęgniarki i położne, radiografów, fizjoterapeutów – wymienia prof. Laidler. Na razie demografia nam nie doskwiera i miejmy nadzieję, że zawsze będzie potrzeba kształcenia lekarzy – podkreśla prorektor.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.