Newsy

W 2019 firmy czeka karuzela legislacyjna. Wśród najważniejszych procedowanych zmian m.in. nowa matryca stawek VAT

2019-01-15  |  06:30

Danina solidarnościowa, którą zapłacą osoby o dochodach powyżej 1 mln zł, 9-procentowy CIT dla małych podatników i Innovation Box to tylko początek długiej listy zmian w przepisach podatkowych, które zaczęły obowiązywać z początkiem stycznia tego roku. Na tym jednak nie koniec, bo w przygotowaniu są kolejne. Wśród najważniejszych, do których przedsiębiorcy powinni się przygotować w 2019 roku, są m.in. nowa matryca stawek VAT oraz zmiany związane z kasami fiskalnymi. 

Rok 2019 będzie upływać przedsiębiorcom pod znakiem wdrażania i dostosowywania się do szeregu zmian w przepisach podatkowych. Znaczna ich część obowiązuje już od 1 stycznia bieżącego roku, kolejne będą wchodzić w życie sukcesywnie w trakcie roku. Trzeba mieć świadomość, że w przygotowaniu jest szereg nowelizacji, na różnym etapie procesu legislacyjnego, które są planowane do wdrożenia. Ustawodawca ma w tym zakresie ambitne plany – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe.

Na liście zmian, które mogą wejść w życie w 2019 roku, są m.in. te dotyczące kas fiskalnych online, które będą mogły przesyłać dane o transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas i emitować e-paragony. Od 1 stycznia br. obowiązek wprowadzenia takich kas miał objąć mechaników, wulkanizatorów i właścicieli stacji paliw. Termin odroczono, ponieważ niezbędna jest nowelizacja ustawy o podatku VAT, która utknęła w Sejmie. Nowelizacja ma stworzyć podstawy prawne do wydania homologacji kasom online, a tym samym umożliwić producentom wprowadzenie ich na rynek. Prace trwają już od ubiegłego roku, ale dokładny termin wdrożenia nowych przepisów nie jest jeszcze znany.

W zakresie kas fiskalnych kolejną zmianą będzie zakaz wystawiania faktur do transakcji zarejestrowanej w kasie na podstawie paragonu, na którym brak jest numeru identyfikacji podatkowej nabywcy. Ma ona m.in. zapobiec nadużyciom podatkowym.

Ekspertka Gekko Taxens podkreśla, że rewolucyjną dla przedsiębiorców zmianą będzie również nowa matryca stawek VAT, wprowadzająca wykaz towarów i usług opodatkowanych stawkami obniżonymi 8 i 5 proc. Ze względu na skalę tej zmiany firmy muszą się do niej solidnie przygotować, bo mimo że ministerstwo zapowiada, że zmiana ma mieć jedynie charakter techniczny i nie powinna wpłynąć na wysokość stawki, to w praktyce widać, że na niektóre towary stawka VAT się jednak zmieni. Nowe przepisy mają być stosowane od 1 stycznia 2020 roku.

Dzisiaj dla potrzeb ustalenia właściwej stawki podatku VAT posługujemy się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, jej wersją z 2008 roku. Dostrzeżono jednak wady tego rozwiązania i ministerstwo postanowiło dokonać nowelizacji przepisów w tym zakresie. Po wprowadzeniu zmian, dla potrzeb ustalania stawek VAT na towary nie będziemy już posługiwali się PKWiU, tylko tzw. nomenklaturą scaloną, czyli klasyfikacją, która obecnie stosowana jest dla potrzeb celnych. PKWiU pozostanie właściwa jedynie dla klasyfikacji usług, ale i tu nastąpi zmiana w miejsce PKWiU 2008 zacznie obowiązywać wersja z roku 2015 – mówi Agnieszka Bieńkowska.

Wśród najważniejszych zmian, które już zaczęły obowiązywać, jest m.in. IP Box, inaczej Innovation Box. To preferencja podatkowa w zakresie podatku dochodowego dla firm, które generują dochód poprzez sprzedaż czy wprowadzanie na rynek tzw. kwalifikowanej własności intelektualnej. Są to m.in. wzory użytkowe, wzory przemysłowe, wynalazki czy programy komputerowe. Warunek jest taki, aby były one zarejestrowane lub w trakcie rejestracji w Urzędzie Patentowym. Firmy, które osiągają dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, mogą od 2019 roku skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 5 proc. 

Czytaj także

Kalendarium

Transport

LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

– Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

Firma

Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

Transport

80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

Sport

Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.