Newsy

W kwietniu rozpocznie się reorganizacja fiskusa. Więcej osób będzie pracowało przy obsłudze klientów

2015-02-05  |  06:55
Mówi:Jacek Kapica
Funkcja:wiceminister finansów
Firma:szef Służby Celnej
  • MP4
  • Od 1 kwietnia ponad 2 tys. pracowników urzędów i izb skarbowych zostanie skierowanych do podstawowych procesów związanych z obsługą podatników, kontrolą i egzekucją. Wewnętrzna reorganizacja tych instytucji związana jest z nowelizacją ustawy o urzędach i izbach skarbowych. To pierwszy krok do jeszcze większych zmian, które zaplanowano na przyszły rok.

     Od 1 kwietnia 2015 r. będą następowały w izbach skarbowych zmiany dotyczące procesów pomocniczych, czyli finansowo-księgowych, kadrowych. Powinno to pozwolić na przeniesienie części urzędników do procesów podstawowych: obsługi klienta, kontroli i egzekucji – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Kapica, wiceminister finansów i szef Służby Celnej. ‒ Koncentracja tych zadań na poziomie izby skarbowej zmniejszy liczbę urzędników zaangażowanych w biurokrację wewnętrzną i pozwoli ponad 2000 ludzi przesunąć do obsługi podatnika.

    Nowelizację ustawy o urzędach i izbach skarbowych po senackich poprawkach posłowie przyjęli 19 stycznia br. Nowela zmieniła także ustawę o Służbie Celnej, kodeks postępowania administracyjnego i inne akty prawne.

    Zgodnie z nowym prawem izby i urzędy skarbowe zostaną połączone organizacyjnie. Organy pozostaną niezależne, ale zarządzane będą wspólnie z poziomu wojewódzkich izb skarbowych. Zmiana pozwoli na zmniejszenie zatrudnienia w administracji samych organów skarbowych.

    To jest po prostu lepsze wykorzystanie zasobów. Zwolnień nie zakładamy ‒ podkreśla Jacek Kapica.

    Od 1 kwietnia formalnie pracownicy urzędów skarbowych staną się pracownikami izby skarbowej, zaś dyrektor izby skarbowej wykonywać będzie zadania z zakresu prawa pracy również wobec osób znajdujących się w strukturach urzędów skarbowych. Trwają już ostatnie przygotowania do wdrożenia tej zmiany. W opracowaniu są odpowiednie akty wykonawcze.

    Dzięki lepszemu zagospodarowaniu kadry będziemy mogli zaoferować klientom usługi, które były zapowiedziane przez panią premier Ewę Kopacz, czyli nowy system obsługi i wsparcia podatnika wraz z asystentem podatnika jako tym, który ma wspierać zakładających działalność gospodarczą w realizacji ich obowiązków podatkowych – przekonuje Kapica.

    Nowy projekt ustawy o administracji podatkowej, przygotowany przez resort finansów, zakłada m.in., że wsparcie będzie podatnikom udzielane zarówno w urzędach, jak i za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Podatnik będzie mógł więc skontaktować się z urzędem lub złożyć deklarację przez specjalny portal podatkowy. Podczas wizyty w urzędzie będzie mógł skorzystać z pomocy asystenta podatnika przy wypełnieniu deklaracji lub też skorzystać z jego indywidualnych porad. Asystenci będą też wspierali osoby, które chcą założyć działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorcy. Pojawi się też nowy organ – dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej – który będzie uprawniony do samodzielnego wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych. Te zmiany mają zacząć obowiązywać od przyszłego roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.