Mówi: | Piotr Kabaj |
Funkcja: | wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video |
Firma: | dyrektor zarządzający Warner Music Poland i Warner Music Eastern Europe |
Warner Music Poland chce w tym roku mocniej promować debiutantów. Postawi też na kanał cyfrowy
Sprzedaż muzyki coraz częściej przenosi się do sieci. Dużą popularnością cieszą się portale streamingowe. Dlatego Warner Music Poland planuje ekspansję w internecie i zdigitalizowanie katalogu Polskich Nagrań. – Chcemy, żeby wszyscy mieli dostęp do naszej muzyki bez względu na to, czy to jest płyta CD, winyl czy digital – zapewnia Piotr Kabaj, szef Warner Music Poland. Drugim kierunkiem w tym roku będzie promocja młodych polskich wykonawców zarówno w kraju, jak i za granicą.
– Mamy nadzieję, że ten rok będzie dla nas tak samo dobry, jak ubiegły. To plany, a rynek i ekonomia weryfikują nasze plany. Patrzę jednak optymistycznie na polski rynek fonograficzny – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Kabaj, szef Warner Music Poland, odpowiedzialny za Europę Wschodnią.
Ostatnie miesiące były bardzo dobre dla rynku muzycznego w Polsce. Rosła sprzedaż płyt kompaktowych i winyli, coraz więcej osób korzystało też z serwisów streamingowych. Polacy chętnie pobierają muzykę z internetu, rośnie też sprzedaż cyfrowa.
– Planujemy mocną ekspansję w internecie. Chcemy, żeby znalazł się tam cały katalog Polskich Nagrań. Oczywiście to jest związane z umowami z artystami, którzy działali w latach 60. i 70. Na ten element kładziemy mocny nacisk. To jest jednak bardzo duży katalog do zdigitalizowania. To czasochłonny i precyzyjny proces. Następnie musimy przekazać taśmy matki Narodowemu Archiwum Cyfrowemu – zapowiada Kabaj.
Spółka Polskie Nagrania ogłosiła upadłość siedem lat temu. W 2015 roku zbiory wytwórni fonograficznej, w których jest 36 tys. nagrań, zostały wykupione przez Warner Music Poland. Znajdują się w nich utwory muzyki popularnej, rockowej, ludowej, klasycznej i jazzowej rejestrowanych od lat 50. ubiegłego wieku. Dzięki digitalizacji twórczość sprzed lat ma dotrzeć do nowych odbiorców przez internet.
– Chcemy, żeby wszyscy mieli dostęp do naszej muzyki bez względu na to, czy to jest płyta CD, winyl czy digital. Tak by każdy wybierał tę metodę odsłuchiwania muzyki, jaką lubi, dlatego cały katalog musi być tam dostępny – zaznacza Kabaj.
To proces, który wymaga także negocjacji z twórcami lub ich spadkobiercami. Brak porozumienia, a w rezultacie żądanie odszkodowań, były przyczyną upadłości Polskich Nagrań.
– Jeżeli nasza muzyka będzie dostępna na wszystkich nośnikach, będziemy wiedzieli, co się lepiej sprzedaje. Różni artyści różnie sprzedają się na innych polach eksploatacji, np. są tacy, którzy grani są w radiu, a młodzież słucha ich na smartfonach. Ale są też i tacy, którzy w internecie słuchają się źle, za to dobrze na płytach. To różne rynki, różni artyści i różny repertuar, dlatego trzeba być obecnym wszędzie – podkreśla szef Warner Music Poland.
Ubiegły rok był bardzo udany dla polskich artystów, których płyty odpowiadały za 60 proc. całości sprzedaży. Z danych Związku Producentów Audio-Video wynika, że najlepiej sprzedawała się płyta „Życie po śmierci” O.S.T.R. Wielu odbiorców znalazły także albumy Agnieszki Chylińskiej, Ani Dąbrowskiej, Keke, Dawida Podsiadło, Korteza i Kultu.
– Będziemy starać się promować młodych artystów. Liczymy na to, że zastąpią oni tych, którzy wydali już wiele płyt. Trzeba im zrobić miejsce. W Polsce w 2016 roku przebiło się mało płyt debiutantów. To nasze najtrudniejsze zadanie, żeby debiutanci mogli dojść do czołowych miejsc list przebojów – zapowiada Kabaj.
W tym roku powinna wyjść płyta Niny, znanej z programu „Must Be The Music”. Warner Music chce też promować Leskiego, Buslava i Zagi, którzy debiutanckie albumy mają już za sobą, wciąż jednak są nieznani szerszej publiczności.
– Mamy wielu młodych artystów – jest Piotr Zioła, Mary Komasa, która wyda drugą płytę. Jest też dużo debiutantów, z którymi pracujemy, żeby mogli zaistnieć nie tylko w Polsce, lecz także za granicą – mówi Piotr Kabaj.
Jak podkreśla, w ubiegłym roku za granicą dobrze sprzedawały się płyty z muzyką klasyczną.
– Mamy nominację do Grammy z płytą Krzysztofa Pendereckiego „Penderecki conducts Penderecki”. Wynik głosowania akademii amerykańskiej poznamy 12 lutego – dodaje Kabaj.
Czytaj także
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.