Newsy

Wirtualna rzeczywistość wkracza do zarządzania nieruchomościami. Pozwala szkolić pracowników szybciej i w bezpieczniejszych warunkach

2019-11-04  |  06:20

Automatyzacja i wykorzystanie dronów, np. do monitorowania czy wsparcia obsługi technicznej budynków, stają się standardem w zarządzaniu nieruchomościami. Rynek szuka coraz bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a firmy coraz chętniej wykorzystują także wirtualną rzeczywistość do usprawnienia swoich procesów i szkolenia pracowników technicznych. Pozwala to przeszkolić załogę i zweryfikować jej wiedzę w bezpiecznych warunkach, w dowolnym miejscu, jednocześnie redukując czas i koszty takich szkoleń.

– Pojęcie facility management jest dość skomplikowane. Obejmuje pewne procesy, które definiują, w jaki sposób należy zarządzać przedsiębiorstwem. Natomiast w obszarze nieruchomości facility management jest kojarzony jako usługi dostarczane klientom w zakresie zarządzania ich dobrami, jako obsługa techniczna budynków – mówi agencji Newseria Biznes Norbert Ślusarczyk, segment director corporate, Hard FM Poland w Sodexo Polska.

Facility management, czyli kompleksowe zarządzanie budynkiem, może przynieść firmie szereg korzyści – od obniżenia kosztów utrzymania nieruchomości, przez zwiększenie jej rynkowej wartości, po poprawę jakości świadczonych w nim usług. FM może obejmować cały szereg aspektów: zarówno obsługę techniczną budynku, utrzymanie czystości i catering, zarządzanie ekonomiczne, jak i elementy związane z poprawą warunków pracy czy motywowaniem pracowników. W ten obszar – podobnie jak w innych branżach – w coraz większym stopniu wkraczają nowe technologie.

– Klienci oczekują, że będziemy dostarczać im obsługę facility management w innowacyjny sposób, że będziemy optymalizować koszty utrzymania nieruchomości bądź koszty personalne potrzebne do realizacji takich usług. Najlepszą odpowiedzią na te potrzeby jest zastosowanie nowych technologii. Dlatego inwestujemy w nie już od pewnego czasu. Wprowadzamy roboty, drony i procesy automatyzacji, które mają przede wszystkim optymalizować koszty ponoszone przez naszych klientów – mówi Norbert Ślusarczyk.

Wykorzystanie robotów i dronów, np. do monitorowania czy wsparcia obsługi technicznej budynków, powoli stają się już standardem w branży. Dlatego potrzebne są coraz nowsze i bardziej zaawansowane rozwiązania, które pozwolą lepiej zarządzać obsługą nieruchomości, a przy tym zredukować koszty.

– Nowym rozwiązaniem jest wirtualna rzeczywistość, kojarzona do tej pory głównie z grami komputerowymi. Rozwój technologii i większa dostępność takich rozwiązań pozwalają nam na zastosowanie VR w naszej branży do usprawnienia procesów. To idealne rozwiązanie, abyśmy mogli naszym pracownikom zapewnić wyższy komfort pracy i większe bezpieczeństwo, z kolei naszych klientów nie narażać na niezaplanowane sytuacje – mówi Norbert Ślusarczyk.

Technologia wirtualnej rzeczywistości uzupełni stosowane przez Sodexo standardowe metody audytu i szkolenia pracowników. Pierwszym wdrażanym modułem szkoleniowym na bazie VR jest pompownia przeciwpożarowa. Pracownicy będą odbywać szkolenia z przeglądu pompowni przeciwpożarowej w wirtualnym środowisku, co pozwoli przeszkolić załogę i zweryfikować jej wiedzę bez narażania zdrowia pracowników czy bezpieczeństwa pracy urządzeń.

– Dzięki odwzorowaniu pomieszczeń możemy szkolić pracowników technicznych w dowolnym miejscu i o dowolnej porze bez narażania ich zdrowia i bezpieczeństwa naszych klientów. Każdego pracownika możemy przeszkolić i przeegzaminować, sprawdzając jego wiedzę, bezpośrednio w obiekcie klienta czy w centrali naszej firmy. To optymalizacja zarówno czasu osób szkolących, jak i szkolonych – przekonuje Norbert Ślusarczyk.

Szkolenie pracowników w wirtualnej rzeczywistości ma też wymiar proekologiczny. W tradycyjnym szkoleniu z przeglądu pompowni przeciwpożarowej zużywa się średnio 40–100 litrów oleju napędowego. Wykorzystanie VR pozwala ograniczyć tę ilość i zmniejszyć ślad węglowy.

– Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości to trend, który będzie się upowszechniał w obszarze facility management. Do tej pory nie było narzędzi pozwalających na przeprowadzenie tego typu szkoleń dla pracowników technicznych. Natomiast za jakiś czas stanie się to normą – mówi ekspert Sodexo Polska.

Dodatkowy atut to oszczędność czasu i kosztów, bo szkolenie wraz z modułem egzaminacyjnym trwa około godziny.

– Największym kosztem dla utrzymania nieruchomości jest koszt i czas pracy naszych pracowników. To jest element, który możemy optymalizować przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości. Pozwoli nam to zdecydowanie podnieść efektywność pracy ludzi i poprawić kosztową część obsługi nieruchomości – podkreśla Norbert Ślusarczyk.

Sodexo jest jednym z liderów rynku facility management. Obsługuje w całej Polsce blisko 220 nieruchomości i 1 350 mniejszych jednostek, dostarczając kompleksowe, zintegrowane usługi.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

Wydatki państwowych spółek kluczowe dla wychodzenia z recesji. Pomogą napędzić inwestycje sektora prywatnego

Spółki Skarbu Państwa mogą przyczynić się do szybszego wychodzenia Polski z recesji. Ich plany inwestycyjne są bowiem długoterminowe i bardziej odporne na wahania koniunktury niż sektora prywatnego. Tylko w ubiegłym roku państwowe spółki notowane na GPW przeznaczyły 37 mld zł na inwestycje. Utrzymanie przez nie wysokich nakładów może napędzić także inwestycje firm prywatnych, które w niepewnych czasach związanych z rozwojem pandemii bardzo ostrożnie planują kolejne kroki.

Finanse

Co czwarta faktura wystawiona przez małe i średnie firmy opłacana jest po terminie. Co dwudziesta nie jest regulowana w ogóle

Mikrofirmy, a także małe i średnie przedsiębiorstwa mają problem z odzyskiwaniem należności od kontrahentów. 26 proc. faktur jest płaconych po terminie, a 6 proc. należności w ogóle nie udaje się odzyskać. Przedsiębiorcom brakuje wiedzy i umiejętności windykacyjnych, obawiają się także utraty klienta, jeśli rozpoczną starania o odzyskanie należności. Rozwiązaniem może być zlecenie windykacji firmie zewnętrznej, obecnie możliwe również poprzez platformę internetową.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

Kredyty ratalne m.in. na zakup sprzętu RTV, AGD i mebli coraz popularniejsze. W sierpniu banki udzieliły ich o 10 proc. więcej niż przed rokiem

Sierpniowe statystyki Biura Informacji Kredytowej pokazały spadki sprzedaży kredytów gotówkowych, mieszkaniowych oraz udzielanych w ramach limitu na karcie kredytowej. Wyraźny wzrost odnotowały za to kredyty ratalne. – W porównaniu z danymi z ubiegłego roku w sierpniu zaobserwowaliśmy niemal 10-proc. wzrost udzielonych kredytów ratalnych, a wartościowo był to niemal 15-proc. wzrost – precyzuje Sławomir Grzybek z Biura Informacji Kredytowej. Od początku roku do końca sierpnia liczba udzielanych kredytów ratalnych była większa o 0,7 proc. w ujęciu rocznym.

Problemy społeczne

Wsparcie w opiece domowej nad osobami przewlekle chorymi może ograniczyć ich pobyt w szpitalu. Bezpłatny program we Wrocławiu cieszy się ogromnym zainteresowaniem

Program opieki domowej – uruchomiony przez Urząd Miasta we Wrocławiu – to pomoc dla pacjentów nieuleczalnie i przewlekle chorych oraz ich opiekunów. Jego głównym elementem jest edukacja dotycząca kwestii pielęgnacji, rehabilitacji, diety oraz niwelowania skutków zmęczenia fizycznego i psychicznego. W efekcie ma ograniczyć czas spędzony w szpitalu przez chorego. To szczególnie istotne w trakcie pandemii i zwiększonego ryzyka zakażenia koronawirusem, który dla osób przewlekle chorych jest szczególnie groźny.