Newsy

Wirtualne karty płatnicze stopniowo zastępują plastikowe. Pojawia się coraz więcej możliwości ich wykorzystania

2020-11-19  |  06:20
Sodexo Benefits and Rewards Services
Mówi:Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce
Małgorzata Kroh, dyrektor ds. marketingu i rozwoju, Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce

Na polskim rynku funkcjonuje ponad 2 mln kart wirtualnych i na razie mają one blisko 5-proc. udział w rynku kart płatniczych. Dane NBP z II kwartału pokazują, że w dobie pandemii ich liczba zwiększyła się o 118 tys., czyli o 6,2 proc. Wpływają na to m.in. rosnąca popularność e-commerce oraz rekomendacja, by płatności realizować bezgotówkowo i bezdotykowo. – To kwestia kilku lat, by wirtualne rozwiązania zastąpiły plastikowe – podkreśla Arkadiusz Rochala z Sodexo. Firma właśnie wprowadziła wirtualne karty przedpłacone jako benefit dla pracowników oraz nagroda w programach wsparcia sprzedaży.

– Karty wirtualne stają się coraz popularniejsze. Wpływa na to otoczenie zewnętrzne i pandemia, która w jeszcze większym stopniu wzmacnia powszechną digitalizację. Widzimy wzrost e-commerce’u i zmianę przyzwyczajeń zakupowych. Nie bez znaczenia jest też to, jak w tej chwili funkcjonujemy jako pracownicy. Większość z nas pracuje z domu, więc tego typu wirtualne rozwiązania – bez plastiku i bez logistyki – świetnie wpisują się w obecne czasy – mówi agencji Newseria Biznes Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

Służące do płatności internetowych i mobilnych karty wirtualne funkcjonują na polskim rynku od 2004 roku – wynika z informacji Narodowego Banku Polskiego. Jednak dopiero w ostatnim czasie zyskują na popularności. Na koniec II kwartału było ich nieco ponad 2 mln, co daje 4,7 proc. udziału w ogólnej liczbie kart. Na koniec pierwszego kwartału było to odpowiednio 1,9 mln (wzrost o 6,2 proc.) oraz 4,4 proc. udziału.

– W moim przekonaniu jest to kwestia tylko kilku lat, zanim wirtualne rozwiązanie zastąpi to tradycyjne, plastikowe – przekonuje ekspert.

Jak podkreśla, większemu wykorzystaniu wirtualnych kart mocno sprzyja zarówno wzrost rynku e-commerce, do czego przyczynia się też pandemia COVID-19, jak również ogólny trend, jakim jest rosnąca popularność płatności bezgotówkowych i bezstykowych. Jak wynika z danych NBP, w II kwartale br. udział płatności zbliżeniowych w całkowitych obrotach kartami wyniósł 93 proc. To oznacza, że w Polsce 9 na 10 transakcji kartami jest realizowanych zbliżeniowo. Na ich popularność wpływa dodatkowo rekomendowanie przez Światową Organizację Zdrowia płatności bezdotykowych w sklepach stacjonarnych.

– Pod kątem infrastruktury polski rynek też jest doskonale przygotowany do obsługi takich transakcji. Mamy ponad milion terminali i każdy z nich akceptuje płatności zbliżeniowe, w tym karty wirtualne. Praktycznie wszystkie transakcje kartami są już w tej chwili dokonywane zbliżeniowo, co plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie, a portfele mobilne oparte na Google Pay i Apple Pay też stają się coraz popularniejsze – ocenia Arkadiusz Rochala.

Wirtualne karty przedpłacone, podobnie jak ich plastikowe odpowiedniki, mają numer, datę ważności oraz kod CVC.  Można je dodać do portfeli mobilnych Google Pay i Apple Pay, które obecnie ma już ponad 3,3 mln Polaków. Są akceptowane przy płatnościach w sklepach stacjonarnych i internecie, pozwalają też wypłacić gotówkę z bankomatu.

Sodexo, jako pierwsza instytucja niefinansowa, wprowadziło właśnie na polski rynek wirtualne karty przedpłacone, które będą służyć jako benefity przyznawane pracownikom przez firmę w ramach podarunku albo dodatkowego świadczenia oraz jako nagrody dla konsumentów, klientów lub partnerów w programach wsparcia sprzedaży.

– Wprowadziliśmy dwa rodzaje wirtualnych kart. Pierwszy z nich to wirtualne karty podarunkowe, służące jako benefit do nagradzania, motywowania i angażowania pracowników. Drugi to wirtualne karty premiowe, które mogą być wykorzystywane w programach lojalnościowych i wsparcia sprzedaży oraz do motywowania sił sprzedaży. Obie mają dokładnie te same cechy i dają te same możliwości, co wcześniej wprowadzane przez nas karty plastikowe – mówi Małgorzata Kroh, dyrektor ds. marketingu i rozwoju Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

Benefity w Polsce otrzymuje ok. 9,5 mln pracowników, a łączna wartość świadczeń przyznanych w ubiegłym roku przekroczyła 14 mld zł. Kategoria kart przedpłaconych jest od lat w czołówce najpopularniejszych świadczeń. Pozwala bowiem pracownikowi samodzielnie zdecydować, na co chce przeznaczyć środki. Jest też benefitem prostym w obsłudze, możliwym do zrealizowania w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego też w tym roku wirtualna karta przedpłacona może sprawdzić się np. jako świąteczny prezent dla pracowników.

– To bardzo uniwersalne narzędzie przekazywania nagród i benefitów, dające swobodę wyboru osobie obdarowanej. To też rozwiązanie bezpieczne, co w dzisiejszych czasach wydaje się być cechą numer jeden, gdyż właściwie do zera ogranicza potrzebę fizycznego kontaktu związanego z przekazaniem, odebraniem czy korzystaniem z tej karty – mówi Małgorzata Kroh.

Wirtualna karta Sodexo trafia bezpośrednio na adres e-mail osoby obdarowanej w postaci kodu dostępowego. Kartę można aktywować na stronie internetowej, gdzie można także sprawdzić jej saldo albo historię transakcji. Dostęp do danych karty ma tylko osoba obdarowana i nie można jej ukraść, jak tradycyjnej karty płatniczej.

– Jest to też rozwiązanie ekologiczne, dlatego że produkcji i dystrybucji tych kart do pracowników, klientów czy partnerów nie towarzyszy plastik ani zużycie papieru. Prawie do zera ograniczony jest związany z tym ślad węglowy – mówi ekspertka z Sodexo. – Ważną cechą takich kart jest też oczywiście oszczędność finansowa, ponieważ jest to rozwiązanie cyfrowe, więc nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych kosztów związanych z ich dystrybucją i logistyką. Zwolnienia podatkowe i finansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powodują, że jest to rozwiązanie jeszcze bardziej efektywne kosztowo.

Z perspektywy pracodawcy wirtualny podarunek jest atrakcyjnym narzędziem budowania employer brandingu. Jednak firma równie dobrze może wykorzystać go w programach lojalnościowych i innych akcjach wsparcia sprzedaży, jak np. konkursy, loterie czy promocje „buy & get”. Sprzyja temu możliwość szybkiego i łatwego przekazania takiej karty nawet bardzo licznej grupie konsumentów, klientów czy partnerów, bez pakowania ani fizycznej wysyłki i związanych z tym wydatków. Co więcej, podobnie jak pozostałe karty i kupony Sodexo wirtualne karty przedpłacone podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

– Wirtualna karta podarunkowa jest rozwiązaniem dla nowoczesnych firm, które szukają efektywnych narzędzi do przekazywania benefitów pracowniczych. Natomiast wirtualna karta premiowa jest efektywnym narzędziem dla każdego, kto planuje bądź prowadzi programy wsparcia sprzedaży, szuka rozwiązań do lojalizowania i nagradzania sił sprzedaży albo do wykorzystania w konkursach konsumenckich – podsumowuje Małgorzata Kroh.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Handel

Technologiczna rewolucja w handlu przyspieszyła dzięki pandemii. Skanowanie i płatności w aplikacji mobilnej mają zwiększyć bezpieczeństwo zakupów [DEPESZA]

Pandemia sprawiła, że podczas zakupów przykładamy większą wagę do własnego bezpieczeństwa i zachowywania dystansu. Choć w rekordowym tempie rośnie rynek e-commerce, Polacy wciąż kupują także w sklepach stacjonarnych, które w dobie koronawirusa zaczęły zbroić się w nowe technologie. Sieci handlowe wprowadzają rozwiązania, które pomagają zachować dystans i zwiększają bezpieczeństwo, takie jak np. mobilne kasy samoobsługowe. Całkowicie bezdotykowe płatności od 1 grudnia uruchomiła sieć Rossmann. Artykuły w popularnej drogerii można skanować za pomocą telefonu i zapłacić za nie aplikacją mobilną.

Prawo

CASE: W długim terminie możemy spodziewać się wzrostu bezrobocia. Na razie przed zwolnieniami firmy powstrzymują warunki pomocy publicznej

Według badania Diagnoza.plus, przeprowadzonego pod koniec października, bezrobocie jesienią nie spadło, choć normalnie w tym okresie jest niższe ze względu na sezon przedświąteczny. Rodzi to obawy o zachowanie rynku pracy po Nowym Roku. Według prezes Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych trudna sytuacja na wielu firmach wymusiłaby redukcję etatów, ale pracodawcy nie mogą tego zrobić ze względu na otrzymaną pomoc państwa. To może pogłębić ich problemy finansowe.

Problemy społeczne

Przez pandemię pogarsza się kondycja skóry Polaków. Przyczynami rezygnacja z wizyt u dermatologa, stres i noszenie maseczek

Prawie połowa pacjentów ze schorzeniami dermatologicznymi ogranicza lub rezygnuje z wizyt u lekarzy specjalistów w czasie pandemii COVID-19 – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii #WłączLeczenie. – Przewlekłe choroby skóry nieregularnie kontrolowane mogą się zaostrzyć,  a wtedy ich terapia jest bardzo trudna – przestrzega dermatolog, dr Ivana Stanković. Już teraz ponad połowa pacjentów dostrzega pogorszenie kondycji skóry w czasie pandemii. Wpływ na to może mieć nie tylko brak opieki dermatologicznej, lecz również stres i noszenie maseczek.

 

IT i technologie

Na wejście do branży IT decyduje się coraz więcej młodych. Większość programistów to samoucy, a co trzeci zaczynał od studiów kierunkowych

Ponad 60 proc. polskich programistów deklaruje, że samodzielnie stawiało pierwsze kroki w zawodzie. Tylko 35 proc. zgłębianie IT zaczynało na studiach, a 4 proc. – od kursów programowania – wynika z Antybadania firmy Just Join IT. Wbrew stereotypom programiści to nie zamknięci w domach introwertycy mieszkający z rodzicami, ale ludzie, którzy mają lub planują założyć rodzinę, lubią integrację z zespołem i sport. Co drugi pracownik podkreśla, że bardzo ceni sobie work–life balance.