Newsy

Wnioski chińskich banków uzupełnione. KNF zajmie się nimi jeszcze w marcu

2012-03-15  |  06:55
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:Przewodniczący
Firma:Komisja Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Wnioski o prowadzenie działalności w Polsce banków ICBC i Bank of China zostały uzupełnione i wróciły do Komisji Nadzoru Finansowego. Jej przewodniczący, Andrzej Jakubiak zapewnia, że KNF zajmie się tą sprawą jeszcze na marcowym posiedzeniu.

     - Wnioski z Luksemburga wróciły do nas już uzupełnione. Myślę, że w najbliższym czasie na marcowym posiedzeniu Komisji, najpierw z ICBC, a potem z Bank of China będziemy procedować - mówi Andrzej Jakubiak, który był gościem specjalnym Forum Bankowego 2012, zorganizowanego przez Związek Banków Polskich.

    ICBC i Bank of China złożyły wnioski do polskiego regulatora pod koniec grudnia 2011 roku. Jak zapewnia KNF, zostały one poddane standardowej procedurze weryfikacyjnej, po której Komisja w styczniu odesłała je do uzupełnienia do Luksemburga, gdzie mieści się europejska centrala obu banków.

    Decyzję Komisji w styczniu Andrzej Jakubiak tłumaczył przepisami prawa polskiego.

     - Ponieważ wnioski nie spełniały naszych oczekiwań nadzór luksemburski został poproszony o dodatkowe wyjaśnienia. W każdym przypadku, kiedy wniosek, notyfikacja nie spełnia warunków, które są określone w prawie polskim, ale które jest wydane na podstawie prawa europejskiego - prosimy o dalsze wyjaśnienia. To jest normalna procedura. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego - zapewniał szef KNF.

    Bank of China jest jednym z czterech największych banków Chin, a  Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) to największy bank świata. Jego suma bilansowa jest dziesięciokrotnie większa niż całego polskiego sektora bankowego. Oba banki zamierzają wspierać współpracę polskich i chińskich firm, inwestować we wspólne projekty i kredytować chińskich przedsiębiorców działających w Polsce. Polskie oddziały chińskich banków byłyby pierwszymi w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Transport

    LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

    – Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

    Firma

    Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

    Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

    Transport

    80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

    Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

    Sport

    Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

    Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.