Mówi: | Marek Kamieński |
Firma: | Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych – OSAT |
Wojna w Ukrainie już wpływa na turystykę. Latem Polacy powinni się spodziewać dużego wzrostu cen w biurach podróży
– Turystyka jest bardzo czuła na różnego rodzaju sytuacje stresowe. Ruch turystyczny opiera się na swobodzie podróżowania i jeśli ograniczenia związane z wojną w Ukrainie będą się przedłużać, wszyscy na tym stracą. Im dłużej będzie trwać wojna, tym gorzej dla turystyki europejskiej i światowej – mówi Marek Kamieński, ekspert Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. Jak wskazuje, mimo niepewności związanej z wojną Polacy wciąż jednak chcą podróżować zarówno po kraju, jak i do ciepłych destynacji, również tych egzotycznych jak Meksyk czy Karaiby. Latem turyści muszą się jednak spodziewać znaczącego wzrostu cen.
– Wszelkie sytuacje typu wojny, wybuchy wulkanów, ataki terrorystyczne czy strajki linii lotniczych mają oczywiście olbrzymi wpływ na turystykę polską i światową. Po prostu zaczynamy się bać. Z drugiej strony wiosna sprzyja temu, że chcemy wyjechać, chcemy normalności. Co za tym idzie, ruch w biurach podróży jest duży. Popularnością cieszą się polskie morze, góry i Mazury, ale również ciepłe zagraniczne kierunki – mówi agencji Newseria Biznes Marek Kamieński.
Badanie przeprowadzone przez Wakacje.pl wskazuje, że w tym roku na zagraniczny urlop wybiera się 40 proc. dorosłych Polaków, z czego 46 proc. skorzysta przy tym z usług biura podróży. W tym roku Polacy chcą wypoczywać w Grecji, Hiszpanii, Turcji, Chorwacji, we Włoszech, a dalej w Egipcie, Bułgarii, na Cyprze, Malcie i w Tunezji. Jak wskazuje ekspert OSAT, wśród polskich turystów rosnącą popularnością cieszą się także kierunki karaibskie, czyli Meksyk, Dominikana i Kuba. W Meksyku Polacy są aktualnie trzecią największą grupą turystów, po Amerykanach i Kanadyjczykach.
– To są kierunki, które w tym momencie rozwijają się wspaniale. Latają tam cztery pełne dreamlinery tygodniowo, w lato ma być już sześć–siedem pełnych samolotów po 320 osób, więc można powiedzieć, że staliśmy się monopolistami – mówi Marek Kamieński.
W związku z wojną i sankcjami nałożonymi na Rosję zamrożony został jednak ruch turystyczny w kierunkach wschodnich, a z rynku zniknęły oferty popularnych wcześniej weekendowych wyjazdów do Lwowa, Kijowa czy Moskwy.
– Dawniej latało się do Rosji na weekendy. Dzisiaj tego nie ma, bo po prostu ruch jest zamrożony i cała turystyka w tamtym kierunku praktycznie nie istnieje. Na dziś niestety przestała też istnieć turystyka w kierunku ukraińskim – mówi ekspert OSAT.
Z kolei zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Ukrainą i Rosją sprawia, że samoloty latające do popularnych wschodnich destynacji, takich jak Indonezja czy Bali, dziś muszą omijać łukiem te terytoria i nadkładać drogi. Nie ma to jednak przełożenia na wielkość ruchu turystycznego w tamtym kierunku.
– Bardziej pokutuje to, że w dalszym ciągu aktualny jest temat pandemii. Niektóre kraje ze Wschodu niekoniecznie chcą jeszcze przyjmować turystów. Natomiast omijanie terytoriów rosyjskich, ukraińskich i białoruskich nie jest dziś specjalnie wielkim problemem dla turystyki zorganizowanej – zapewnia Marek Kamieński.
Jak podkreśla, wojna w Ukrainie i związane z nią m.in. podwyżki cen paliw w dłuższej perspektywie z pewnością przełożą się na ceny ofert w biurach podróży. Klienci powinni liczyć się z tym, że będzie coraz drożej.
– Jeśli hotelarz w Polsce ma podwyższoną cenę gazu o 600 proc., to musi ją przełożyć na tzw. jednostkową cenę dla klienta – mówi ekspert. – Natomiast turystyka zagraniczna teraz, wczesną wiosną, opiera się jeszcze na cenach, które zostały zakontraktowane w ubiegłym roku, więc oferty zdrożały mniej więcej w granicach 100–150 zł. Jednak w lato musimy liczyć się z podwyżką o około 350–400 zł na jednej osobie, która będzie chciała polecieć za granicę. Po prostu wszystko drożeje, paliwo lotnicze podrożało już o 200 proc., więc na pewno będzie zwyżka.
Jak wynika z analizy Wakacje.pl, średnia wartość rezerwacji dla dwóch osób w takich krajach jak Turcja czy Hiszpania jest nawet niższa niż przed rokiem (odpowiednio o 100 oraz 250 zł), ale w Tunezji jest wyższa o prawie 200 zł, a w Egipcie – o ponad 700 zł. Tygodniowe wakacje dla rodziny z dwójką dzieci na Cyprze będą o 1 tys. zł droższe. Eksperci serwisu wskazują, że przy cenach wycieczek zagranicznych na etapie wczesnej rezerwacji, który trwał do końca marca, nie było jeszcze widać wpływu inflacji, wzrostu kursów walut czy cen paliwa lotniczego. To jednak się zmienia. Podróżni raczej nie mają co liczyć na spadek cen w ofercie last minute. Wprawdzie przeceny będą się pojawiać, ale już ubiegłoroczne analizy pokazywały, że tuż przed wylotem te same wycieczki kosztowały więcej niż kupowane kilka czy kilkanaście tygodni wcześniej.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.