Newsy

Współpraca nauki z biznesem korzystna dla obu stron. Firmy logistyczne szkolą swoje przyszłe kadry wśród studentów

2017-03-15  |  06:40
Mówi:Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE

Mateusz Zaczyk, doktorant, Politechnika Śląska

  • MP4
  • Duże firmy czerpią korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza  szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań i pozyskanie sprawdzonych pracowników – uważa koncern FM Logistic, który nawiązał współpracę z uczelniami wyższymi i zapoczątkował cykl warsztatów dla studentów zarządzania. Korzyści czerpie także druga strona – studenci mają większy dostęp do wiedzy praktycznej. Tego typu inicjatywy cieszą się więc coraz większym zainteresowaniem.

    – Współpraca ze środowiskiem naukowym to dostęp do wiedzy i zaplecza, możliwość przeprowadzenia wspólnych eksperymentów, testowania nowych produktów i wymiany wiedzy, co jest bardzo istotne. Ponieważ na co dzień jesteśmy skupieni na swojej pracy, to dzięki współpracy zewnętrznej zyskujemy świeże spojrzenie i rozszerzamy perspektywę – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE.

    Logistyczny koncern, którego obroty przekraczają miliard euro rocznie, otwiera się na współpracę z uczelniami i środowiskiem akademickim. Firma ogłosiła właśnie drugą edycję konkursu „Faster Mind Challenge” dla studentów i absolwentów. W ramach programu podnoszenia kompetencji zaprosiła do swojej siedziby w Olszowej koło Strzelec Opolskich studentów zarządzania na sześciodniowe warsztaty służące wypracowaniu zmian w procesach realizowanych przez firmę.

    W trakcie warsztatów wspólnie z pracownikami naukowymi i studentami pracujemy nad optymalizacją naszych procesów, wspólnie rozwiązujemy problemy. Chcielibyśmy długofalowo współpracować ze studentami, żeby mogli w praktyce zobaczyć, na czym polega praca logistyka, którą wybrali jako kierunek na przyszłość. Pokazujemy im cały proces, nie tylko takim, jak wygląda on w folderach,lecz także problemy, z którymi stykamy się na co dzień. Oni przychodząc z zewnątrz, mogą pomóc nam w znalezieniu rozwiązań, które nam na co dzień nie przychodzą do głowy – mówi Jarosław Urbański.

    W trakcie warsztatów FM Logistic zapoznaje studentów z przedsiębiorstwem i problemami, jakie firma napotyka w bieżącej działalności. Ostatniego dnia ich zadaniem jest przedstawienie swoich propozycji usprawnień i sposobów na rozwiązanie problemów napotykanych przy realizacji poszczególnych usług. W trakcie całych warsztatów studenci współpracują z dwudziestką wewnętrznych pracowników firmy, wśród których są m.in. przedstawiciele managementu firmy, magazynu, copackingu i HR-u.

    Przedstawiają nam całokształt realizowanych działań, począwszy od przyjęć zamówień na magazynie, przechodząc przez takie procesy jak chociażby copacking, kończąc na wydaniach. Ponadto pokazują, nad czym pracują w bieżącej działalności, jakie usprawnienia i nowoczesne technologie wprowadzają. Mocny nacisk stawiany jest na koncepcję lean managementu oraz lean production. To upraktycznienie wiedzy, ponieważ logistyka – jak każda nauka – nie może funkcjonować w oderwaniu od praktyki. Dlatego współpraca z biznesem jest bardzo pomocna w realizowaniu celów kształcenia – mówi Mateusz Zaczyk, doktorant na Wydziale Organizacji Zarządzania Politechniki Śląskiej.

    Dla logistycznego koncernu, obecnego w 13 europejskich krajach, współpraca ze studentami i środowiskiem akademickim jest szansą na skonfrontowanie swoich rozwiązań i pozyskania pomysłów „out of the box”. Z kolei studenci mają okazję zdobyć nowe doświadczenia i kontakty oraz zderzyć swoją wiedzę z praktyką nowoczesnej firmy. Dla obu stron jest to też szansa na rekrutację i zatrudnienie.

    W pewnym sensie taka forma współpracy jest przedłużoną rekrutacją. Studenci mają możliwość dokładnie poznać firmę, dowiedzieć się o możliwości zatrudnienia. Wiedzą, do jakiego pracodawcy będą się zgłaszać. To nie jest już wybór w ciemno. Z kolei my poznajemy studentów, planujemy staże i inne formy współpracy. Zakładamy, że warsztaty są dopiero jej początkiem – mówi Jarosław Urbański.

    Uczelnie coraz częściej starają się wychodzić naprzeciw potrzebom biznesu. Z kolei biznes wskazuje kompetencje i kierunki, w których powinno się kształcić studentów i musi korzystać w praktyce z tego, co wypracowała nauka – mówi Mateusz Zaczyk.

    Celem konkursu „Faster Mind Challenge” jest zaproponowanie najlepszych, innowacyjnych rozwiązań, które mogą stworzyć wartość dodaną dla klientów firmy. Zespoły złożone z 2–3 studentów mogą przesyłać swoje propozycje do 2 kwietnia br. Najbardziej kreatywni zostaną zaproszenia na czerwcowy finał, w trakcie którego jury wybierze i nagrodzi cztery zwycięskie zespoły. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Transport

    Rząd aktualizuje strategię lotniczą dla Polski. Ma być przyjęta na początku 2022 roku

    „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do roku 2030” po zmianach ma być gotowa w ciągu kilku najbliższych tygodni i po ocenie oddziaływania na środowisko powinna zostać przyjęta w I kwartale przyszłego roku. – Za 10 lat polski rynek lotniczy będzie już znacznie większy niż ten sprzed pandemii. Nie tylko odrobimy straty, lecz także wykonamy kolejne kroki do przodu – ocenia Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zakłada, że dzięki budowie centralnego lotniska i dobremu położeniu geograficznemu Polska zostanie lotniczym liderem Europy Środkowej.  

    Handel

    Nowe otwarcie w światowym handlu. Firmy zmieniają łańcuchy dostaw i strategie zamówień

    Ostatnie półtora roku okazało się punktem zwrotnym dla światowego handlu. Mimo że pandemiczne zakłócenia nie były tak brzemienne w skutkach, jak się początkowo spodziewano, to i tak dla wielu przedsiębiorstw stały się okazją do zrewidowania strategii zamówień, produkcji i dystrybucji. W efekcie dziś dywersyfikują dostawców i ryzyko, często skracając łańcuchy dostaw. Także państwa przygotowują się na nowe otwarcie w światowym handlu – nowe przepisy w USA czy UE mają zagwarantować, że kluczowe dla gospodarki półprzewodniki będą produkowane lokalnie, a krytyczna infrastruktura będzie lepiej chroniona i monitorowana. 

    Motoryzacja

    Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna staje się hubem elektromobilności. Za 70 proc. inwestycji odpowiadają mikro- i mali przedsiębiorcy z Polski

    Do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ściąga coraz więcej projektów z obszaru elektromobilności. Wśród nich są produkcja pierwszej w historii polskiej marki samochodu elektrycznego Izera oraz inwestycje FCA Poland, która będzie produkowała w Polsce zupełnie nowe modele samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Dodatkowo koncern SK Innovation buduje fabryki, w których powstawać będą separatory baterii wykorzystywane w samochodach elektrycznych. Katowicka SSE przyciąga też polskich mikro- i małych przedsiębiorców. W 2020 roku odpowiadali za niemal 70 proc. projektów inwestycyjnych.

    IT i technologie

    Biodruk 3D może zrewolucjonizować badania kliniczne i transplantologię. Już za kilka lat będzie można wydrukować z komórek zdrowe narządy do przeszczepu

    Od początku 2021 roku pacjenci odzyskują wzrok dzięki biodrukowanym rogówkom oka. Tymczasem już za kilka lat możliwe będzie wydrukowanie w podobny sposób trzustki czy wątroby, które będą się nadawać do przeszczepów. Biodruk 3D pozwala również tworzyć z tkanek modele nowotworów i testować na nich działanie terapii celowanych. Wydrukowane modele tkankowe zastępują coraz częściej żywe zwierzęta w procesie badań klinicznych czy testowania kosmetyków.