Mówi: | Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE Mateusz Zaczyk, doktorant, Politechnika Śląska |
Współpraca nauki z biznesem korzystna dla obu stron. Firmy logistyczne szkolą swoje przyszłe kadry wśród studentów
Duże firmy czerpią korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań i pozyskanie sprawdzonych pracowników – uważa koncern FM Logistic, który nawiązał współpracę z uczelniami wyższymi i zapoczątkował cykl warsztatów dla studentów zarządzania. Korzyści czerpie także druga strona – studenci mają większy dostęp do wiedzy praktycznej. Tego typu inicjatywy cieszą się więc coraz większym zainteresowaniem.
– Współpraca ze środowiskiem naukowym to dostęp do wiedzy i zaplecza, możliwość przeprowadzenia wspólnych eksperymentów, testowania nowych produktów i wymiany wiedzy, co jest bardzo istotne. Ponieważ na co dzień jesteśmy skupieni na swojej pracy, to dzięki współpracy zewnętrznej zyskujemy świeże spojrzenie i rozszerzamy perspektywę – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE.
Logistyczny koncern, którego obroty przekraczają miliard euro rocznie, otwiera się na współpracę z uczelniami i środowiskiem akademickim. Firma ogłosiła właśnie drugą edycję konkursu „Faster Mind Challenge” dla studentów i absolwentów. W ramach programu podnoszenia kompetencji zaprosiła do swojej siedziby w Olszowej koło Strzelec Opolskich studentów zarządzania na sześciodniowe warsztaty służące wypracowaniu zmian w procesach realizowanych przez firmę.
– W trakcie warsztatów wspólnie z pracownikami naukowymi i studentami pracujemy nad optymalizacją naszych procesów, wspólnie rozwiązujemy problemy. Chcielibyśmy długofalowo współpracować ze studentami, żeby mogli w praktyce zobaczyć, na czym polega praca logistyka, którą wybrali jako kierunek na przyszłość. Pokazujemy im cały proces, nie tylko takim, jak wygląda on w folderach,lecz także problemy, z którymi stykamy się na co dzień. Oni przychodząc z zewnątrz, mogą pomóc nam w znalezieniu rozwiązań, które nam na co dzień nie przychodzą do głowy – mówi Jarosław Urbański.
W trakcie warsztatów FM Logistic zapoznaje studentów z przedsiębiorstwem i problemami, jakie firma napotyka w bieżącej działalności. Ostatniego dnia ich zadaniem jest przedstawienie swoich propozycji usprawnień i sposobów na rozwiązanie problemów napotykanych przy realizacji poszczególnych usług. W trakcie całych warsztatów studenci współpracują z dwudziestką wewnętrznych pracowników firmy, wśród których są m.in. przedstawiciele managementu firmy, magazynu, copackingu i HR-u.
– Przedstawiają nam całokształt realizowanych działań, począwszy od przyjęć zamówień na magazynie, przechodząc przez takie procesy jak chociażby copacking, kończąc na wydaniach. Ponadto pokazują, nad czym pracują w bieżącej działalności, jakie usprawnienia i nowoczesne technologie wprowadzają. Mocny nacisk stawiany jest na koncepcję lean managementu oraz lean production. To upraktycznienie wiedzy, ponieważ logistyka – jak każda nauka – nie może funkcjonować w oderwaniu od praktyki. Dlatego współpraca z biznesem jest bardzo pomocna w realizowaniu celów kształcenia – mówi Mateusz Zaczyk, doktorant na Wydziale Organizacji Zarządzania Politechniki Śląskiej.
Dla logistycznego koncernu, obecnego w 13 europejskich krajach, współpraca ze studentami i środowiskiem akademickim jest szansą na skonfrontowanie swoich rozwiązań i pozyskania pomysłów „out of the box”. Z kolei studenci mają okazję zdobyć nowe doświadczenia i kontakty oraz zderzyć swoją wiedzę z praktyką nowoczesnej firmy. Dla obu stron jest to też szansa na rekrutację i zatrudnienie.
– W pewnym sensie taka forma współpracy jest przedłużoną rekrutacją. Studenci mają możliwość dokładnie poznać firmę, dowiedzieć się o możliwości zatrudnienia. Wiedzą, do jakiego pracodawcy będą się zgłaszać. To nie jest już wybór w ciemno. Z kolei my poznajemy studentów, planujemy staże i inne formy współpracy. Zakładamy, że warsztaty są dopiero jej początkiem – mówi Jarosław Urbański.
– Uczelnie coraz częściej starają się wychodzić naprzeciw potrzebom biznesu. Z kolei biznes wskazuje kompetencje i kierunki, w których powinno się kształcić studentów i musi korzystać w praktyce z tego, co wypracowała nauka – mówi Mateusz Zaczyk.
Celem konkursu „Faster Mind Challenge” jest zaproponowanie najlepszych, innowacyjnych rozwiązań, które mogą stworzyć wartość dodaną dla klientów firmy. Zespoły złożone z 2–3 studentów mogą przesyłać swoje propozycje do 2 kwietnia br. Najbardziej kreatywni zostaną zaproszenia na czerwcowy finał, w trakcie którego jury wybierze i nagrodzi cztery zwycięskie zespoły.
Czytaj także
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.