Mówi: | Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group Franz Fuchs, dyrektor generalny VIG Polska, członek zarządu Vienna Insurance Group |
Wydatki na ubezpieczenia w Europie Środkowo-Wschodniej to 1/10 tego, co wydają na ubezpieczenia Austriacy
Firmy ubezpieczeniowe dostrzegają duży potencjał rynku ubezpieczeń w Polsce i innych krajach regionu. Prezes międzynarodowej firmy Vienna Insurance Group, właściciela m.in. Compensy, podkreśla, że mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej wydają na ubezpieczenia jedną dziesiątą tego, co Austriacy.
– Wierzymy, że Europa Środkowo-Wschodnia to region, w którym potencjał ubezpieczeniowy jest ogromny. Dla przykładu średnie wydatki w całym regionie nie są nawet 1/10 tego, co wydajemy w Austrii na jednego mieszkańca na ubezpieczenia – mówi agencji Newseria Biznes Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group (VIG).
W Polsce średnia roczna składka wynosi 390 euro na mieszkańca. W Austrii jest to ok. 1,9 tys. euro.
Rynki Europy Środkowo-Wschodniej, jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Ukraina, Bułgaria, Chorwacja i Węgry, są więc dla towarzystw ubezpieczeniowych bardzo perspektywiczne. Tym bardziej że i prognozy gospodarcze dla krajów regionu są optymistyczne.
– Jako firma ubezpieczeniowa jesteśmy uzależnieni od kondycji gospodarek, ponieważ sprzedaż naszych produktów się z tym wiąże. Jeżeli nikt nie kupuje mieszkań, nikt nie potrzebuje nowych ubezpieczeń nieruchomości. Jeżeli nikt nie kupuje samochodu, to nie potrzebuje także ubezpieczenia komunikacyjnego – mówi Peter Hagen. – Patrząc na wskaźniki makroekonomiczne, może nie widać bardzo wysokiego wzrostu, podobnego do tego z lat 90., ale jest on zdecydowanie wyższy niż w Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej.
VIG jest wiodącą międzynarodową grupą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Wiedniu. Prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń majątkowych w 25 krajach. W Polsce działają dwie firmy należące do tej spółki: Compensa Życie i Compensa Majątek.
Władze spółki w Polsce spodziewają się dalszego umacniania jej pozycji na krajowym rynku, mimo dużej konkurencji, szczególnie w sektorze polis komunikacyjnych.
– Dlatego rynek ten notuje bardzo powolny wzrost, na poziomie 1-2 procent. Chcemy osiągać duże wzrosty w ubezpieczeniach na życie i majątkowych. Patrząc na strukturę rynku ubezpieczeń w Polsce w dłuższej perspektywie i porównując ją do europejskich średnich, zobaczymy ogromny potencjał. Miejmy nadzieje, że wkrótce będziemy ponownie obserwować dwucyfrowy wzrost – dodaje Franz Fuchs.
Spółki VIG zajmują w Polsce 4. pozycję w segmencie ubezpieczeń majątkowych oraz 3. miejsce na rynku ubezpieczeń na życie.
– Ubezpieczenia komunikacyjne są głównym elementem naszego biznesu i nic się tutaj nie zmieni. Myślę, że duże zmiany wprowadzimy w rozwoju segmentu ubezpieczeń na życie. W ostatnich latach rynek ten mocno się zmieniał, m.in. przez składki jednorazowe i dyskusje w ogóle o produktach. Sektor ubezpieczeń zdrowotnych jest bardzo obiecujący, podobnie jak nieruchomości – w tym segmencie mamy do czynienia z wieloma inwestycjami, a to jest trend, który pilnie śledzimy – podsumowuje Franz Fuchs.
Czytaj także
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.