Newsy

Wydatki na ubezpieczenia w Europie Środkowo-Wschodniej to 1/10 tego, co wydają na ubezpieczenia Austriacy

2014-06-30  |  06:25
Mówi:Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group

Franz Fuchs, dyrektor generalny VIG Polska, członek zarządu Vienna Insurance Group

  • MP4
  • Firmy ubezpieczeniowe dostrzegają duży potencjał rynku ubezpieczeń w Polsce i innych krajach regionu. Prezes międzynarodowej firmy Vienna Insurance Group, właściciela m.in. Compensy, podkreśla, że mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej wydają na ubezpieczenia jedną dziesiątą tego, co Austriacy.

    Wierzymy, że Europa Środkowo-Wschodnia to region, w którym potencjał ubezpieczeniowy jest ogromny. Dla przykładu średnie wydatki w całym regionie nie są nawet 1/10 tego, co wydajemy w Austrii na jednego mieszkańca na ubezpieczenia – mówi agencji Newseria Biznes Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group (VIG).

    W Polsce średnia roczna składka wynosi 390 euro na mieszkańca. W Austrii jest to ok. 1,9 tys. euro.

    Rynki Europy Środkowo-Wschodniej, jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Ukraina, Bułgaria, Chorwacja i Węgry, są więc dla towarzystw ubezpieczeniowych bardzo perspektywiczne. Tym bardziej że i prognozy gospodarcze dla krajów regionu są optymistyczne.

    Jako firma ubezpieczeniowa jesteśmy uzależnieni od kondycji gospodarek, ponieważ sprzedaż naszych produktów się z tym wiąże. Jeżeli nikt nie kupuje mieszkań, nikt nie potrzebuje nowych ubezpieczeń nieruchomości. Jeżeli nikt nie kupuje samochodu, to nie potrzebuje także ubezpieczenia komunikacyjnego – mówi Peter Hagen. – Patrząc na wskaźniki makroekonomiczne, może nie widać bardzo wysokiego wzrostu, podobnego do tego z lat 90., ale jest on zdecydowanie wyższy niż w Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej.

    VIG jest wiodącą międzynarodową grupą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Wiedniu. Prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń majątkowych w 25 krajach. W Polsce działają dwie firmy należące do tej spółki: Compensa Życie i Compensa Majątek.

    Władze spółki w Polsce spodziewają się dalszego umacniania jej pozycji na krajowym rynku, mimo dużej konkurencji, szczególnie w sektorze polis komunikacyjnych.

    Dlatego rynek ten notuje bardzo powolny wzrost, na poziomie 1-2 procent. Chcemy osiągać duże wzrosty w ubezpieczeniach na życie i majątkowych. Patrząc na strukturę rynku ubezpieczeń w Polsce w dłuższej perspektywie i porównując ją do europejskich średnich, zobaczymy ogromny potencjał. Miejmy nadzieje, że wkrótce będziemy ponownie obserwować dwucyfrowy wzrost – dodaje Franz Fuchs.

    Spółki VIG zajmują w Polsce 4. pozycję w segmencie ubezpieczeń majątkowych oraz 3. miejsce na rynku ubezpieczeń na życie.

    Ubezpieczenia komunikacyjne są głównym elementem naszego biznesu i nic się tutaj nie zmieni. Myślę, że duże zmiany wprowadzimy w rozwoju segmentu ubezpieczeń na życie. W ostatnich latach rynek ten mocno się zmieniał, m.in. przez składki jednorazowe i dyskusje w ogóle o produktach. Sektor ubezpieczeń zdrowotnych jest bardzo obiecujący, podobnie jak nieruchomości – w tym segmencie mamy do czynienia z wieloma inwestycjami, a to jest trend, który pilnie śledzimy – podsumowuje Franz Fuchs.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Rowery publiczne z dużym wzrostem popularności. Na Śląsku rusza trzeci największy system w Europie [DEPESZA]

    Największy w Polsce i trzeci pod względem wielkości w Europie system wypożyczalni rowerów publicznych od 25 lutego br. jest już dostępny dla mieszkańców ośmiu miast wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Tym, co odróżnia Metrorower od innych tego typu systemów, jest jego pełna integracja z transportem publicznym. Jako element Transportu GZM Metrorower pojawił się w już w taryfie, co jest jak na razie jedynym takim rozwiązaniem w Polsce – mówi Tomasz Wojtkiewicz z Nextbike Polska. Rowery w systemach sharingowych cieszą się rosnącą popularnością i mogą stanowić odpowiedź na bolączki transportowe wielu polskich miast.

    Transport

    Polska chce zachęcić do testowania pojazdów autonomicznych na naszych drogach. Powstaje baza scenariuszy do takich testów

    Algorytmy samochodów autonomicznych będą się mogły nauczyć polskich dróg, zanim się na nich pojawią. Pomoże w tym baza ponad 800 scenariuszy dotyczących rzeczywistych sytuacji w ruchu ulicznym w Polsce w różnych warunkach. Tworzą ją wspólnie Instytut Transportu Samochodowego i Politechnika Warszawska, a efekty projektu spodziewane są w 2025 roku. Udostępnienie tej bazy w otwartych źródłach ma zachęcić producentów do testowania pojazdów autonomicznych w Polsce. Ułatwienia dla prac badawczych w tym zakresie są również celem nowych przepisów, nad którymi pracuje resort infrastruktury, a które mają zostać przyjęte w I kwartale 2025 roku.

    Handel

    Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane

    Eksport produktów z Ukrainy z roku na rok spada, co jest wynikiem zarówno zniszczenia zakładów produkcyjnych, jak i tras komunikacyjnych. W relacjach z Polską spadek jest wynikiem wprowadzenia embarga na ukraińskie produkty w kwietniu 2023 roku. – Pamiętajmy jednak, że w ubiegłym roku z Ukrainy sprowadziliśmy towary za około 4,5 mld euro, natomiast wysłaliśmy towarów za około 11 mld euro – podkreśla Dariusz Szymczycha z Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej i dodaje: – Mam wrażenie, że w tej całej dyskusji wokół granicy i Ukrainy brakuje podstawowych informacji i twardych danych, wszyscy operują emocjami.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.