Mówi: | Evelin Jeckel |
Funkcja: | network officer |
Firma: | Wizz Air |
Wzrost cen paliwa dużym wyzwaniem dla przewoźników. Bilety lotnicze mają jednak pozostać dostępne cenowo dla pasażerów
Notowania ropy naftowej w ostatnich miesiącach pociągnęły za sobą wzrost cen paliwa lotniczego, a to z kolei przełożyło się na ceny biletów. – Nie oznacza to jednak, że bilety staną się niedostępne cenowo dla pasażerów. W takiej sytuacji staramy się kontrolować to, na co mamy wpływ, czyli wszystkie inne pozycje kosztów – mówi Evelin Jeckel z Wizz Air. To, na czym linie lotnicze nie mogą teraz oszczędzać, to koszty pracownicze i zatrudnianie nowego personelu. Węgierski przewoźnik w tym roku przyjął do pracy ponad 1,4 tys. osób i stale rekrutuje.
– Na pewno ceny paliw mają największy wpływ na ceny biletów. Ze względu na zmianę sytuacji makroekonomicznej mamy do czynienia z bardzo wysokimi cenami paliwa i wszędzie widać, jak linie lotnicze przerzucają te koszty dalej – mówi agencji Newseria Biznes Evelin Jeckel, network officer w Wizz Air. – Nie sądzę jednak, że to koniec tanich biletów. Dostęp do lotów jest ważnym dobrem. Ludzie chcą podróżować, a my staramy się oferować im najniższe możliwe stawki.
Jak podkreśla, jest to możliwe dzięki kontrolowaniu kosztów innych niż te związane z cenami paliwa. Obok inflacji poważnym wyzwaniem dla przewoźników lotniczych jest sytuacja kadrowa i gwałtowne odbicie popytu na loty.
– Tegoroczne lato w pewnym stopniu zaskoczyło branżę lotniczą. W Wizz Air bardzo wcześnie zaczęliśmy zatrudniać nowych pracowników. Nasz zespół rozrósł się z 4 tys. do 6 tys. osób. Wiedzieliśmy, że to pierwsze lato po pandemii, więc ludzie będą chcieli w końcu polecieć na wakacje, odwiedzić swoich przyjaciół i rodziny – mówi przedstawicielka Wizz Air.
Jak wynika z najnowszych danych IATA, w czerwcu międzynarodowy ruch lotniczy wzrósł o prawie 230 proc. względem czerwca 2021 roku. Na tę dynamikę wpłynęło przede wszystkim zniesienie restrykcji w podróżowaniu przez kraje Azji i Pacyfiku. Ruch lotniczy na międzynarodowych trasach osiągnął poziom 65 proc. stanu sprzed pandemii, z lipca 2019 roku.
Czerwcowy ruch europejskich przewoźników wzrósł o 234,4 proc. w porównaniu z czerwcem 2021 roku, a przepustowość wzrosła o 134,5 proc. Ruch międzynarodowy w Europie jest powyżej poziomów sprzed pandemii w warunkach wyrównanych sezonowo. To jednak pociągnęło za sobą szereg problemów na lotniskach, co skutkowało odwołanymi lub opóźnionymi lotami.
– Niestety nie wszystkie podmioty były w stanie tak szybko zwiększyć zatrudnienie i swoje możliwości. W Polsce, ale także w innych krajach, pojawiły się kłopoty z kontrolą ruchu lotniczego. W Polsce sytuacja nieco się teraz uspokoiła, co jest dla nas bardzo dobrą wiadomością, ale są też problemy z obsługą naziemną. Myślę jednak, że w dłuższej perspektywie to wszystko zostanie rozwiązane, bo jeśli jest popyt na latanie, to łańcuch dostaw sobie poradzi – prognozuje Evelin Jeckel.
Wizz Air zapowiada, że do końca dekady linia potroi swoją wielkość – zwiększy zatrudnienie do 20 tys. pracowników, a flotę – do 500 samolotów. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku węgierski przewoźnik zatrudnił ponad tysiąc członków personelu pokładowego i 400 pilotów. Stale prowadzi również rekrutacje, również w Polsce.
– W miarę odbudowy ruchu lotniczego zwiększamy nasze możliwości o ponad 30 proc. względem okresu sprzed pandemii. Mamy też wciąż duże zasoby środków pieniężnych – 1,6 mld euro, co jest dla nas bardzo ważne, aby móc nadal realizować loty. Dla branży wyjście z pandemii to bardzo trudny czas. W tym okresie przychody były bardzo niskie, ale teraz widzimy wzrosty. Już wychodzimy ponad to, co było przed pandemią, i myślę, że gdy sytuacja się znormalizuje, do zwykłego poziomu wrócą też przychody, a co za tym idzie także i zyski – podkreśla network officer w Wizz Air.
Węgierska linia lotnicza ogłosiła właśnie cztery nowe trasy z warszawskiego Lotniska Chopina. Od grudnia br. pasażerowie będą mogli polecieć do Akaby w Jordanii, Wenecji we Włoszech (lotnisko Marco Polo) oraz Walencji w Hiszpanii. Drugi hiszpański kierunek – Bilbao – Wizz Air zaoferuje od marca 2023 roku. Zwiększy się także częstotliwość lotów do Barcelony (El Prat), Malagi czy Kutaisi w Gruzji. Wraz z nowymi trasami przewoźnik oferuje 58 tras do 24 krajów z Lotniska Chopina.
– Zaprezentowaliśmy dziewiąty samolot, który będzie stacjonował w Warszawie. Nasza flota powiększa się o Airbus A321neo – mówi Evelin Jeckel. – Jesteśmy w ciągłym kontakcie z warszawskim lotniskiem, a dotychczasowa współpraca jest dla nas satysfakcjonująca. Sprawdzamy wszystkie możliwości rozwoju w Polsce, bo Warszawa ma swoje ograniczenia. Nie mamy w tej chwili żadnych bliskich planów co do Modlina, bo jesteśmy zadowoleni z tego, co możemy osiągnąć na Lotnisku Chopina.
Jak podkreśla spółka, jej flota – licząca 160 maszyn – jest jedną z najmłodszych w Europie. Średni wiek samolotu wynosi nieco ponad cztery i pół roku, a w ciągu czterech lat ma spaść do trzech lat i dwóch miesięcy. Będzie to możliwe dzięki nowym zakupom – Wizz Air ma zamówionych łącznie 329 samolotów. Według danych sprzed pandemii ślad środowiskowy pasażera podróżującego z Wizz Air to średnio 57,2 g na kilometr. Spółka wskazuje, że jeśli inne linie miałyby podobne wskaźniki, emisja CO2 europejskiego sektora lotniczego byłaby o jedną trzecią niższa.
Czytaj także
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.