Mówi: | Grzegorz Nowaczyk |
Funkcja: | Prezydent Elbląga |
Rosjanie inwestują w Elblągu, m.in. w nieruchomości
Kaliningrad zacieśnia współpracę z Elblągiem. Zainteresowani są m.in. zakupem obiecujących pod względem biznesowym nieruchomości czy korzystaniem z polskich doświadczeń związanych z organizacją Euro 2012 przed MŚ w Piłce Nożnej, które w 2020 r. odbędą się w Rosji. Obszarem spornym jest energetyka. – Mamy tu odmienne strategie – tłumaczy Grzegorz Nowaczyk, prezydenta Elbląga.
– Rosjanie podziwiali Strefę Kibica, którą stworzyliśmy jako jedyni w województwie. Mówię to bez ironii dlatego, że w roku 2018 w Rosji odbędą się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, a Kaliningrad ma być jednym z miejsc rozgrywania meczów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Grzegorz Nowaczyk. – Przy takich okazjach staramy się rozmawiać z sąsiadami na temat ich oczekiwań inwestycyjnych.
Okazuje się, że ich zainteresowania koncentrują się głównie wokół rynku nieruchomości.
– Zależy im nie tylko na kupnie mieszkań, ale także na zainwestowaniu w takie nieruchomości, na których możne powstać dobry projekt biznesowy – zdradza Nowaczyk. – Wschodni sąsiedzi są także zainteresowani wszelkimi przedsięwzięciami związanymi z branżą IT. Natomiast o gazie łupkowym nie rozmawiamy.
Polska strategia zakłada poszukiwanie gazu łupkowego, także po to, by uniezależnić się od rosyjskiego gazowego potentata Gazpromu. Rosjanie z kolei oczekują, że będziemy coraz więcej od nich kupować tego cennego źródła energii.
– Rosjanie chcieliby, żebyśmy odbierali od nich energię, która ma być produkowana niedaleko Kaliningradu. Takie rozmowy odbywały się już półtora roku temu – dodaje prezydent Elbląga.
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzone zostały pierwsze odwierty stwierdzające, że na tych terenach jest gaz łupkowy. Nie wiadomo jeszcze, jak drogie będzie jego wydobycie i dystrybucja.
Grzegorz Nowaczyk zwraca uwagę, że przeszkodą w rozwijaniu współpracy gospodarczej z Rosjanami jest coś jeszcze.
– Elbląg ma swój port morski, który paradoksalnie jest chyba jedynym w Unii Europejskiej, niemającym swobodnego dostępu do morza. Staramy się rozbudować kanał żeglugowy, aby ułatwić połączenie z Bałtykiem, a przede wszystkim z Europą Zachodnią – informuje prezydent miasta.
W porcie morskim przeładowuje się około 100-150 tysięcy towarów rocznie, mimo że mógłby to być nawet milion ton. Żeby tak się stało należałoby zmniejszyć ograniczenia administracyjne obowiązujące w kontaktach międzynarodowych.
– Wtedy na pewno łatwiej będzie skusić przedsiębiorców operujących na morzu do tego, aby zawitali do Elbląga – uważa prezydent miasta.
Krokiem do tego stała się umowa między Polską a Rosją o małym ruchu granicznym, która wejdzie w życie pod koniec lipca.
– Dzięki temu Polacy mieszkający m.in. w Elblągu i okolicach oraz Rosjanie z Obwodu Kaliningradzkiego będą mogli swobodniej, szybciej przekraczać granice, kupować towary, inwestować, odwiedzać się nawzajem – wyjaśnia Grzegorz Nowaczyk.
Włodarze Elbląga liczą, że to przyczyni się do większego napływu rosyjskich inwestorów.
– Rosyjscy przedsiębiorcy potrzebują przede wszystkim informacji, gdzie mogą zainwestować i jakie korzyści osiągną z lokaty kapitału w Polsce – tłumaczy prezydent.
Miejsc inwestycyjnych w Elblągu i okolicach nie brakuje. Jednym z nich jest Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna, w skład której wchodzi elbląska podstrefa.
– Na inwestorów czekają 32 hektary ziemi, gdzie są znacznie lepsze warunki do prowadzenia biznesu niż w innych strefach ekonomicznych w naszym kraju, tzn. ulgi podatkowe wynoszące nawet do 70 proc. i zwolnienie do roku 2020. A jest szansa na to, że już w tym roku Ministerstwo Gospodarki podejmie decyzję o przedłużeniu tego czasu do roku 2026 – zaznacza prezydent miasta.
Oprócz SSE, Rosjanie mogą rozwijać swoje firmy współpracując z Elbląskim Parkiem Technologicznym. O tych możliwościach władze Elbląga chcą informować firmy z sąsiedniego Obwodu. W tym celu we wrześniu zostanie otwarty punkt informacyjny w konsulacie polskim w Kaliningradzie.
Jak podkreśla Grzegorz Nowaczyk, równie ważne, co współpraca z przedsiębiorcami i inwestorami, są również relacje z władzami Kaliningradu. W ubiegłym tygodniu prezydent Elbląga i mer Kaliningradu Aleksander Jaroszuk odnowili porozumienie z 1994 roku o współpracy między miastami. Dokument zakłada szeroką współpracę dwustronną m.in. w dziedzinie gospodarki miejskiej, biznesu, ochrony środowiska, samorządu, bezpieczeństwa i turystyki.
Czytaj także
- 2024-10-14: Grzegorz Krychowiak: Mieszkam od lat we Francji i kultura tego kraju jest mi bliska jak polska. Poświęciłem bardzo dużo, żeby osiągnąć sukces
- 2024-09-30: Grzegorz Krychowiak: Wydaje mi się, że Wojtek Szczęsny zrezygnował z gry w reprezentacji, bo po prostu stwierdził, że już mu się nie chce
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2022-04-07: Grzegorz Skawiński: Jakoś nie zdziwiło mnie to, co się teraz dzieje w Ukrainie. Przez lata pobłażania takim ludziom jak Putin mamy to, co mamy
- 2022-03-24: Grzegorz Skawiński: „Mask Singer” nie ma wartości intelektualnych. Ten program ma w trudnych czasach przynieść odrobinę rozrywki.
- 2022-04-13: Grzegorz Skawiński: Umiem w domu naprawić cieknący kran i wymienić uszczelkę
- 2021-10-12: PGE Polska Grupa Energetyczna przez kolejne pięć lat będzie sponsorem tytularnym PGE Narodowego. Stadion zyskał także oficjalnego patrona
- 2021-09-16: Zespół Kombii: Wielu naszych fanów twierdzi, że „5” to nasz najlepszy album. Jesteśmy dumni z tego krążka i nic byśmy na nim nie zmienili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.