Newsy

Strategia rozwoju Chin szansą dla polskiego biznesu

2013-09-09  |  06:45
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert ds. rynków azjatyckich
Firma:Prezes Domu Maklerskiego DF CAPITAL
  • MP4
  • Ogłoszona przez chińskiego premiera Li Keqianga nowa strategia rozwoju Chin, oparta m.in. na zwiększaniu wewnętrznego popytu, to szansa dla zagranicznych  inwestorów, którzy chcieliby wejść na rynek Państwa Środka. Konkurencja dla polskich firm jest duża, m.in. ze strony dużych amerykańskich firm, które od dawna funkcjonują w Chinach. Szansą dla rodzimych przedsiębiorców jest jednak oferowanie coraz zamożniejszym chińskim konsumentom niszowych towarów i usług.

    Chiny wchodzą w nowy etap rozwoju gospodarczego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Dąbrowski ekspert ds. rynków azjatyckich i prezes Domu Maklerskiego DF CAPITAL. – Mimo niepokojących danych z gospodarki, to nadal będzie rozwój, choć bardziej zrównoważony oparty o rozwój rynku konsumentów oraz efektywnych branż przemysłowych i sektora usług.

    Jak zapowiedział oficjalnie nowy chiński premier Li Keqiang podczas wizyty w Waszyngtonie, wzrost potęgi Chin nie będzie jak do tej pory oparty o wspieranie dużych państwowych przedsiębiorstw i rozwój branż produkcyjnych: stalowej czy chemicznej.

    Chińczycy chcą rozwijać te branże, które są nowoczesne i efektywne i wspierać gałęzie gospodarki budujące zdrowy rynek konsumencki oraz usługi – mówi Jarosław Dąbrowski. – Będą starali się ograniczać to wszystko, co jest nieefektywne, kosztowne i zatruwa środowisko.

    Skorzystają nie tylko Amerykanie

    Chińskie odejście od gospodarki opartej na byciu "fabryką świata", w kierunku zwiększania popytu konsumpcyjnego jest szansą dla firm z całego świata, przede wszystkim z największych gospodarek. Eksport amerykański na rynek chiński wzrósł z 27 miliardów dolarów w 2003 r. do 108 miliardów dolarów w 2012 r. General Motors sprzedaje obecnie więcej samochodów w Chinach niż na rodzimym rynku.

    My nie jesteśmy tak wielcy jak Stany Zjednoczone, ani tak rozwinięci, jeśli chodzi o eksport jak Niemcy. Możemy natomiast wchodzić w niszowe produkty i usługi – przekonuje Dąbrowski.

    Jeszcze kilka lat temu Chiny rozwijały się w tempie kilkunastu procent rocznie. Dziś jest to wyraźnie wolniejszy wzrost, ale nadal atrakcyjny dla partnerów z innych części świata.

    Zdaniem eksperta spowolnienie gospodarcze w Chinach może paradoksalnie być szansą dla polskich firm, które będą miały okazję wejść rynek Państwa Środka.

    Wzrost PKB spowolnił do ok. 6,8-7 proc. To bardzo duża obniżka, która jednak powinna pozwolić wejść na chiński rynek mniejszym graczom, posiadającym interesujące technologie, za którymi idzie bardzo dobry serwis, a więc np. firmom z Polski – przekonuje prezes Domu Maklerskiego DF CAPITAL.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

    Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

    Ochrona środowiska

    Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne

    Brak dostępu do wody pitnej to dziś codzienność m.in. w niektórych krajach Afryki Wschodniej. Idzie za tym nie tylko zwiększone ryzyko chorób, ale też pogłębiające się ubóstwo i nierówności społeczne. Mieszkańcy najbardziej dotkniętych suszą rejonów muszą się bowiem skupiać na poszukiwaniu wody zamiast na pracy czy nauce. ONZ szacuje, że realizacja do 2030 roku Celu 6. Zrównoważonego Rozwoju wymaga znacznego przyspieszenia.

    Przemysł

    Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich

    90 proc. obywateli UE wskazuje, że państwa członkowskie powinny się bardziej zjednoczyć w obliczu obecnych wyzwań. Co istotne, dwie trzecie badanych oczekuje, że UE bardziej zaangażuje się w ich ochronę przed globalnymi zagrożeniami – wskazuje „Eurobarometr 2025”. Takie podejście jest dziś dominujące w większości krajów członkowskich. Sprzyjają temu także narzędzia proponowane przez KE na rzecz zwiększania inwestycji w rozwój zdolności obronnych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.