Newsy

T. Zaboklicki (Pesa): potrzebne większe wsparcie polityków dla eksportu i polskiego przemysłu

2013-07-02  |  06:00
Mówi:Tomasz Zaboklicki
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:PESA Bydgoszcz SA
  • MP4
  • Prezes Pesa Bydgoszcz apeluje o większe wsparcie ze strony polityków dla polskich przedsiębiorców. To szczególnie ważne dla małych przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają działalność na rynku międzynarodowym. Według niego rozwiązaniem jest bliższa współpraca resortów spraw zagranicznych i gospodarki oraz pragmatyzm w polityce zagranicznej, a także rozliczanie ambasad od efektów ich pracy na rzecz rozwoju relacji gospodarczych.

      Brakuje nam pragmatyzmu gospodarczego. Dzisiaj robi się politykę i toczy wojny gospodarczo – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz SA. Dodaje: – My nie wyżyjemy ze swojego stosunkowo ograniczonego rynku. Musimy wyjść na eksport. Myślę, że jednym z zadań polityków jest to, żeby wspierać wszystkie przedsiębiorstwa w tym zakresie.

    Zaboklicki podkreśla, że polscy politycy zbyt mało angażują się we wspieranie przemysłu. Uważa, że nie skorzystaliśmy jako kraj przykładowo na dużych kontraktach wojskowych, takich jak zakup samolotów F-16 i związany z nim offset. Według niego jednym z priorytetów powinno być takie rozpisywanie przetargów ogłaszanych w Polsce, by promować oferty związane z polskim przemysłem.

     – Jeżeli już wydajemy środki, to chodzi o to, żeby część pracy zostawała w kraju i żeby rozwijała polskie przedsiębiorstwa – podkreśla Zaboklicki.

    Prezes Pesy dodaje, że jego spółka jest już na tyle duża, że dobrze radzi sobie pomimo ograniczonego wsparcia ze strony polskich władz. Przykładem jest niedawno podpisany kontrakt na 120 tramwajów dla Moskwy. Według Zaboklickiego to wyjątkowa sytuacja, bo tak duży kontrakt na eksport do Rosji jest unikatem od czasu upadku Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Obecnie w Moskwie jeżdżą przede wszystkim rosyjskie tramwaje KTM oraz czechosłowackie Tatry. Zaboklicki podkreśla, że sprzedaż tramwajów do Moskwy nie byłaby możliwa, gdyby nie ocieplenie relacji pomiędzy Polską i Rosją.

     – Tu akurat mogę być wdzięczny politykom, ale myślę, że nie planowali takich efektów. Pamiętam, że mieliśmy kontrakty za czasów AWS. Kiedy Polska wyrzuciła dziewięciu agentów, z dnia na dzień te kontrakty zostały zerwane. Myślę, że całe rolnictwo, przemysł mięsny, wszyscy ucierpieli i to w miliardach złotych. My jako firma straciliśmy kilkadziesiąt milionów złotych – przypomina Zaboklicki.

    Według niego skuteczna polityka zagraniczna powinna być przede wszystkim pragmatyczna. Dodaje, że relacje pomiędzy politykami i przedsiębiorcami nie mogą opierać się na strachu i fobiach. Kluczową reformą powinna być zmiana modelu współpracy ministerstw gospodarki i spraw zagranicznych.

     – Tu musi być zespół. Jest banalne rozwiązanie, ambasady powinny być rozliczane od efektów, a ministerstwo od eksportu – przekonuje Zaboklicki.

    Zaboklicki podkreśla, że PESA jest już wystarczająco dużą spółka, by dać sobie radę. Wsparcie jest szczególnie ważne dla małych firm, które dopiero rozpoczynają działalność poza granicami Polski. Dziś mniejszym eksporterom doskwiera m.in. brak kontaktu z biurami prawnymi oraz pomocy w prowadzeniu biznesu zagranicą. Ciężko jest także o zbiory przepisów i ich tłumaczenia.

     – Nie ma banku danych rezydentów polskich, których można byłoby zatrudnić, gdyby ktoś potrzebował tę pomoc. Kiepsko jest z informacją, że coś jest ciekawego i w coś warto się zaangażować, żeby uzyskać zamówienia – krytykuje Zaboklicki i podkreśla, że wsparcie ze strony administracji jest niezbędne, by umożliwić ekspansję polskich firm.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety

    – Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.

    Prawo

    Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

    Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.

    Konsument

    Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

    Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.