Newsy

Zagraniczne start-upy będą pracować nad rozwiązaniami dla polskiej energetyki i gazownictwa. PGNiG chce wykorzystać ich potencjał

2019-02-25  |  06:25
Mówi:Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii

Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu ds. rozwoju, PGNiG S.A.

Maciej Sadowski, prezes zarządu Fundacji Startup Hub Poland

Lucy Kennedy, Spottitt

  • MP4
  • Inwestowanie w młode spółki technologiczne to dźwignia rozwojowa dla polskiej gospodarki na kolejną dekadę – podkreśla Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. Dlatego rząd chce przyciągnąć zagraniczne start-upy na polski rynek, m.in. takimi programami jak Poland Prize. W ramach tego programu osiem start-upów m.in. z Włoch, Węgier i USA rozpoczyna współpracę ze spółkami z Grupy PGNiG oraz Fundacją Startup Hub Poland. Włączą się one w prace nad wyzwaniami technologicznymi w obszarze energetyki i gazownictwa, dzięki czemu polskie firmy mogą zyskać przewagę technologiczną.

     Polska buduje wizerunek państwa coraz bardziej otwartego na start-upy i firmy technologiczne. W tym szczególnie trudnym i ważnym dla Europy roku brexitu, który zmienia strukturę gospodarczą, który sprawi, że prawdopodobnie Londyn utraci palmę pierwszeństwa, jeżeli chodzi o stolicę innowacji Europy, Polska staje się coraz częściej krajem atrakcyjnego wyboru – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

    Im większa liczba szybko rozwijających się, innowacyjnych, młodych firm, tym większy poziom innowacyjności gospodarki. Dlatego polski rząd chce przyciągać start-upy nad Wisłę. Robią to także największe krajowe firmy, chcąc w ten sposób budować swoją przewagę technologiczną.

     Jesteśmy przekonani, że inwestowanie w młode spółki technologiczne, zakładanie takich firm, to dźwignia rozwojowa dla polskiej gospodarki na kolejną dekadę. Zastąpią przewagę konkurencyjną, jaką mieliśmy, w postaci taniej siły roboczej – dodaje Jadwiga Emilewicz.

    W ramach rządowego programu Poland Prize Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) oraz Fundacja Startup Hub Poland zaprosiły do Polski zagraniczne start-upy oferujące innowacyjne rozwiązania dla branży energetycznej.

     W pierwszej edycji programu Poland Prize mogliśmy wybrać osiem najlepszych start-upów technologicznych z obszaru energy i ICT, czyli technik cyfrowych, informatycznych z ponad czterystu zgłoszeń, które spłynęły do nas z sześćdziesięciu krajów świata. Nasz akcelerator razem z PGNiG zorientowany jest na projekty z Europy Środkowo-Wschodniej, ale były także zgłoszenia z Indii, Bangladeszu, Chin, więc cały świat usłyszał o programie – zaznacza Maciej Sadowski, prezes zarządu Fundacji Startup Hub Poland.

    PGNiG zainteresowane jest wprowadzaniem innowacji w zakresie nowych produktów i usług dla klientów w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania teleinformatyczne, nowych technologii w obszarze poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego czy innowacyjnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska. Zapotrzebowanie na nowe rozwiązania dotyczy niemal wszystkich segmentów działalności Grupy PGNiG. 

    Opieramy się na formule open innovation. Z jednej strony dajemy swoich specjalistów, infrastrukturę, możliwości, jakie ma Grupa Kapitałowa, z drugiej strony czerpiemy z pomysłów start-upów, które do nas przychodzą. Tym razem są to start-upy z zagranicy. Wcześniej w ramach programu Start in Poland - Scale Up rozpoczęliśmy współpracę ze start-upami z Polski. Uważam, że ta współpraca opłaca się obu stronom. Wygrywają wszyscy – przekonuje Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu ds. rozwoju w PGNiG S.A.

    W ramach projektu Startup Hub Poland Prize zostaną przeprowadzone trzy rundy akceleracyjne. W każdej weźmie udział 8 wybranych start-upów, które zostaną zaproszone do Polski na kilkumiesięczną akcelerację. W ramach programu otrzymają wsparcie finansowe – od 80 do 200 tys. zł, które wykorzystają na rozwój swojej technologii czy pozyskanie nowych klientów. PGNiG wybierze spośród nich te, które najlepiej odpowiedzą na wyzwania technologiczne, przede wszystkim związane z poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego.

    – Oferty są bardzo ciekawe. Jeden z projektów łączy sztuczną inteligencję i zdjęcia satelitarne. Widzimy tu potencjał do wykorzystania przy monitorowaniu sieci gazociągów czy zastosowaniu tej innowacji w poszukiwaniu węglowodorów. Inne projekty to nowoczesne rozwiązania, które można wykorzystać w handlu lub obsłudze klienta  – podkreśla Łukasz Kroplewski.

    W pierwszym etapie programu wybrano m.in. litewski iDenfy, który pracuje nad aplikacją weryfikującą autentyczność dokumentów w oparciu o system rozpoznawania twarzy, estoński SmartVent, którego aplikacja zbiera dane o efektywności energetycznej budynków. Z kolei węgierska firma Walter’s Cube opracowała technologię, która pozwala na przetwarzanie dwuwymiarowych zdjęć w trójwymiarowe modele.

     O wyborze projektów do ostatecznej konstelacji gwiazd w programie Startup Hub Poland Prize decydowało przede wszystkim to, jaki jest potencjał komercjalizacji ich wynalazków. Czasami ta droga jest bardzo długa i złożona, dlatego decydowało m.in. to, czy w sposób szybki i elastyczny dana firma może wprowadzić swoje rozwiązanie na rynek lub też porozumieć się z funduszem venture capital, który jest w stanie sfinansować dalsze etapy rozwoju. Najważniejsze jest to, żeby projekt został w Polsce i żeby zakorzenił się na dobre w naszym ekosystemie – podkreśla Maciej Sadowski.

    – Wybraliśmy Polskę ze względu na dotychczasowe doświadczenie w pracy z polskimi firmami. Zawsze byłam pod wielkim wrażeniem poziomu wykształcenia, pracowitości i etyki zawodowej polskich pracowników. Poza tym dobrze wspominam poprzednie wizyty w Warszawie, jej infrastrukturę i obiekty. PGNiG to oczywisty wybór, jeśli chodzi o potencjalnych partnerów dla naszych usług, więc decyzję podjęliśmy bez trudu – mówi Lucy Kennedy ze Spottitt. Ten brytyjski start-up oferuje możliwość monitorowania sieci energetycznej z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych i sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to może pozwolić na szybsze i tańsze wykrywanie awarii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.