Mówi: | Adam Leszkiewicz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn |
Zakłady Azotowe Kędzierzyn do końca I kwartału chcą znaleźć wykonawcę nowej elektrociepłowni
180 mln zł – tyle wynosi plan inwestycyjny Zakładów Azotowych Kędzierzyn na ten rok. To trzykrotnie więcej niż w 2013 rok, a to dopiero początek zakrojonych na lata dużych inwestycji. Jedna z nich to wybudowanie do końca 2016 roku nowej elektrociepłowni. Spółka chce do końca I kwartału znaleźć wykonawcę tego projektu.
– Dwa główne punkty naszego planu inwestycyjnego to elektrociepłownia i projekt w obszarze OXO nowego plastyfikatora – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Leszkiewicz, prezes Grupy Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn. – Oczywiście na elektrociepłownię przeznaczymy w tym roku tylko część pieniędzy, które mamy na to zaplanowane, dlatego że tę inwestycję dopiero rozpoczynamy.
W przypadku uruchomienia produkcji nowego plastyfikatora – tereftalanu – zasadnicza część przeznaczonych na ten cel środków zostanie wydana w tym roku, ponieważ spółka chce ukończyć projekt na przełomie 2014 i 2015 roku.
Obecnie trwa przetarg na wykonawcę nowej elektrociepłowni.
– W tej chwili czekamy na zgłoszenia ze strony inwestorów – mówi Adam Leszkiewicz. – To jest przetarg ograniczony, ponieważ go powtarzamy. Zwróciliśmy się tylko do kilku wykonawców, którzy wcześniej zgłosili swoje oferty, ale z różnych względów nie doszliśmy do porozumienia i nie mogliśmy znaleźć najlepszej oferty. Chcemy proces wybory wykonawcy zakończyć do końca I kwartału.
Równolegle z poszukiwaniami wykonawcy spółka przygotowuje też teren pod inwestycje oraz gromadzi niezbędną dokumentację.
– Przygotowujemy raport oddziaływania na środowisko i staramy się o pozwolenie na budowę, żeby jak będziemy mieć wybranego wykonawcę, dać mu gotowe dokumenty i żeby przystąpił jak najszybciej do prac budowlanych – mówi Leszkiewicz.
Zakończenie tej inwestycji jest planowane na koniec 2016 r. Moc energetyczna elektrociepłowni to 45-50 MW, a moc termiczna – ok. 250 MW.
– Dzięki niej będziemy w pełni mieć zagwarantowane ciepło i parę technologiczną oraz w jednej czwartej prąd – wyjaśnia Leszkiewicz.
Kolejne ważne projekty, które mają być realizowane w następnych latach, to m.in. budowa nowej instalacji wytwarzania nawozu RSM (roztworu saletrzano-mocznikowego) oraz modernizacja istniejących instalacji do produkcji mocznika i amoniaku.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-01-31: A. Bodnar: Bez naprawy sądownictwa nie będzie inwestycji. Trzeba przywrócić zaufanie przedsiębiorców do sądów i prokuratury
- 2024-02-22: Niedopałki papierosów powodują co roku 20 mld dol. strat w ekosystemach wodnych. Potrzeba większej odpowiedzialności branży tytoniowej za ten problem
- 2024-02-14: Zakochaniu towarzyszą duże zmiany w zachowaniu i emocjach. Australijscy naukowcy zbadali, które obszary mózgu za to odpowiadają
- 2024-01-19: Organizacje senioralne chcą większego udziału osób starszych w życiu społecznym. Potencjał jest ogromny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.