Newsy

Zarządcy centrów handlowych będą rozbudowywać i modernizować istniejące obiekty. Największy potencjał mają galerie w centrach miast

2017-01-03  |  06:50
Mówi:Rachel Lavine, członek zarządu, wiceprezes Atrium European Real Estate

Scott Dwyer, prezes zarządu Atrium Poland Real Estate Management

  • MP4
  • Na rynku powierzchni handlowych przybywać będzie inwestycji w modernizację i rozbudowę istniejących obiektów – oceniają przedstawiciele Atrium Group. Zarządca 21 galerii handlowych w Polsce chce w kolejnych kilku latach powiększyć swoje obiekty o ok. 70 tys. mkw. powierzchni najmu brutto (GLA). Łączna wartość planowanych przez spółkę inwestycji wyniesie ok. 120 mln euro i obejmie rozbudowę warszawskich centrów handlowych Atrium Promenada i Atrium Targówek, przebudowę Atrium Reduta oraz modernizację Atrium Biała w Białymstoku.

    – Naszym głównym kierunkiem inwestycyjnym jest Europa Środkowo-Wschodnia. Spośród krajów tego regionu nasze działania koncentrujemy przede wszystkim na Polsce, która jest największym i najbardziej wpływowym rynkiem, zamieszkuje ją 38 milionów obywateli, podczas gdy Czechy – także bardzo silny i interesujący rynek – tylko 10 milionów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rachel Lavine, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej w Atrium European Real Estate Limited.

    Jak podkreśla, polski rynek przyciąga wszystkie ważne międzynarodowe marki zarówno wśród sklepów, jak i sieci handlowych. Jednym z czynników, które na to wpływają, jest – obok chłonnego rynku – także dynamiczny rozwój gospodarczy.

    – Na rynek nieruchomości komercyjnych wpływają dwa istotne elementy – mówi Rachel Lavine. – Pierwszym jest postępująca urbanizacja, czyli coraz częstsza migracja z obrzeży miast do centrum. Drugim z kolei e-commerce i fakt, że konsumenci mają coraz więcej możliwości robienia zakupów. Atrium dostrzega te trendy.

    Spółka modernizuje i rozbudowuje swoje centra handlowe tak, by dostępna oferta nie tylko odpowiadała stylowi życia mieszkańców miast, lecz także wyprzedzała zmieniające się coraz szybciej potrzeby. Przykładem tego podejścia jest Atrium Promenada – flagowy projekt spółki. W październiku 2016 zakończył się pierwszy etap modernizacji i rozbudowy tego obiektu. W efekcie centrum handlowe zyskało dodatkowe 7 600 mkw. nowej powierzchni najmu brutto (GLA).

    – Docelowo obszar handlowy w Promenadzie chcemy podwoić, osiągając ponad 90 tys. mkw., co oznacza, że będzie to jedno z większych centrów w kraju i prawdopodobnie jeden z dziesięciu handlowych gigantów w Europie  – prognozuje Scott Dwyer, prezes zarządu Atrium Poland Real Estate Management. – Inwestycję tę będziemy realizować stopniowo, w ciągu kolejnych czterech, pięciu lat.

    Trwają także prace w ramach wstępnego etapu rozbudowy centrum handlowego Atrium Targówek, poprzedzające przystąpienie do etapu głównego rozbudowy.

    W ramach realizacji strategii modernizacji i rozbudowy obiektów zarząd Grupy na jednym z ostatnich posiedzeń zatwierdził także dwa dodatkowe projekty. Pierwszym jest rozbudowa (o około 6 tys. mkw. dodatkowej powierzchni) centrum handlowego Atrium Reduta w Warszawie. Planowany koszt inwestycji ma wynieść około 28 mln euro. Drugim – modernizacja (7,5 tys. mkw. dodatkowej powierzchni) centrum handlowego Atrium Biała w Białymstoku (31 mln euro). Zgodnie z przyjętym kierunkiem strategicznym spółki oba obiekty zostaną powiększone o powierzchnię wypoczynkowo-rozrywkową i gastronomiczną.

    – Planujemy zwiększać tam powierzchnie handlowe i inwestować w rozwój – zapowiada Scott Dwyer. – W ciągu najbliższych kilku lat skoncentrujemy się na rozbudowie istniejących obiektów. Dziś jesteśmy w 19 miastach Polski, ale działalność chcemy skoncentrować na siedmiu. W efekcie przeprowadzonej modernizacji będą one odpowiadać za 90 proc. wartości naszego portfela.

    Te miasta to Warszawa, Białystok, Bydgoszcz, Toruń, Wrocław, Lublin i Koszalin.

    – Musimy być obecni w najważniejszych lokalizacjach oraz pełnić ważną rolę jako podmiot zarządzający aktywami – dodaje Scott Dwyer. – Naszym celem jest poszerzanie oferty gastronomicznej i zwiększanie wartości dodanej dla klientów naszych obiektów, tak by nasze centra były miejscem spotkań, w których można nie tylko zrobić zakupy, lecz także skorzystać z usług, bogatej oferty rozrywkowej i gastronomicznej.

    Atrium European Real Estate Limited jest właścicielem i zarządcą nieruchomości usługowo-handlowych, a także inwestorem na rynku istniejących centrów handlowych i innych obiektów usługowo-handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Po trzech kwartałach 2016 roku dochód netto z najmu (NRI) uzyskany przez Grupę, z wyłączeniem Rosji, wzrósł o 1,5 proc. do kwoty 102,1 mln euro (za okres 9 miesięcy 2015 roku wynosił 100,6 mln euro). Wartość portfela Grupy obejmującego 62 obiekty wyniosła 2,6 mld euro, odzwierciedlając strategiczne transakcje sprzedaży. Aktywa przedsiębiorstwa w Polsce były warte około 1,5 mld euro.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Problemy społeczne

    Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

    Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

    Prawo

    ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

    Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

    Konsument

    Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

    Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.