Mówi: | Adam Kopczyński |
Funkcja: | współwłaściciel |
Firma: | Kampol |
Zaskakujące wyniki branży motoryzacyjnej
62 proc. dystrybutorów części motoryzacyjnych spodziewa się w tym roku wzrostów sprzedaży. Połowa z nich liczy, że będą to wzrosty ponad 10-proc. – wynika z ankiety przeprowadzonej podczas XI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Dobrą kondycję branży wspiera krajowy popyt, rosnący dzięki coraz większemu importowi aut używanych, oraz mocny eksport – głównie do krajów europejskich, a także do Afryki Północnej, gdzie polska marka jest bardzo dobrze kojarzona.
– Krajowi producenci części samochodowych radzą sobie całkiem nieźle, na pewno w bieżącym roku będą mieli wyniki nie gorsze niż cała gospodarka – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Kopczyński, współwłaściciel firmy Kampol. – Mają też bardzo duży udział w eksporcie. Jeżeli politycy wyznaczający główne parametry działalności gospodarczej na poziomie rządu czegoś nie popsują, za mocno nie obciążą branży, to damy sobie radę.
Szczegółowa analiza bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów przygotowana przez firmę badawczą MotoFocus pokazuje, że w blisko 20 proc. gospodarstwach domowych w Polsce są dwa samochody, a w nieco ponad 2 proc. – trzy. Polski park samochodów osobowych obecnie liczy ponad 16 mln sztuk i stale rośnie.
Jak wynika z raportu „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2016” przygotowanego pod patronatem PAIiIZ w ostatnich latach zmieniła się struktura produkcji Przemysłu Motoryzacyjnego. Produkcja części motoryzacyjnych w 2015 roku była aż o 46 proc. większa niż produkcja samochodów. Układ sił się zmienił – części i akcesoria stanowią większość.
– Polska branża motoryzacyjna to głównie produkcja części, bo w Polsce rodzimej motoryzacji finalnie wytwarzającej samochód w zasadzie nie ma, za wyjątkiem produkcji autobusów – potwierdza Adam Kopczyński.
Produkcja, sprzedaż i eksport części samochodowych rokrocznie notują wzrosty. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, na tym rynku działała około 900 firm, w których pracuje blisko 120 tysięcy osób, a przychody ze sprzedaży wynoszą ponad 70 mld zł. Dynamika wzrostu rok do roku przekracza 9 proc.
– Samochód, żeby działać, wymaga serwisu, wymaga, żeby co jakiś czas zająć się jego zawieszeniem i silnikiem. Producenci, których jest dużo w Polsce, wytwarzają części nie tylko na pierwsze wyposażenie, lecz także na aftermarket. Na to jest zapotrzebowanie – mówi Kopczyński.
Ten segment rynku motoryzacyjnego stał się polską specjalnością za granicą. Wartość eksportu w ciągu ostatniej dekady wzrosła dwukrotnie, by dwa lata temu osiągnąć wartość 30 mld zł. Największym odbiorcą zagranicznym produkowanych w kraju części samochodowych i zamiennych są rynki Starego Kontynentu, przede wszystkim Niemcy.
– Ciekawymi kierunkami, które już kilka lat temu zauważyli niektórzy producenci, są kraje Północnej Afryki, rynki bliskie, gdzie współpraca z Polską miała w przeszłości dobrą historię – wskazuje Adam Kopczyński. – Działają tam osoby, które wiele lat temu kończyły u nas studia, więc mamy na tych rynkach dobrą markę. Pamiętają także nasz kraj jeszcze sprzed 20–30 lat, kiedy polskie firmy budowały w Afryce infrastrukturę. To zostało bardzo dobrze zapamiętane, a obecnie tworzy dobry klimat do rozmów o dalszej kooperacji.
W ostatnich 24 miesiącach polski rynek części i napraw odnotował 8-proc. wzrost. W tym czasie inne europejskie rynki (np. Niemcy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania) wzrosły o 1–3 proc.
– Regulacje na poziomie europejskim, które dotyczą wymagań w zakresie certyfikacji i homologacji, dużo kosztują producentów, ale potem są bardzo pomocne przy zdobywaniu nowych rynków i nowych kontraktów, ponieważ poświadczają, że produkty są bezpieczne, zbadane i spełniają najwyższe normy – mówi Adam Kopczyński podczas Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego zorganizowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Czytaj także
- 2023-03-07: Włochy liderem certyfikacji żywności. Sprzedaż takich produktów sięga 20 mld euro
- 2023-03-09: Brak znajomości języka polskiego jedną z głównych barier dla Ukraińców na rynku pracy. Prawie 40 proc. aktywnych zawodowo chciałoby tu zostać na stałe
- 2023-03-03: Kolejne tygodnie mogą przynieść dalsze umocnienie złotego. Jego kondycja będzie zależeć od globalnych danych inflacyjnych i geopolityki
- 2023-03-21: S. Horbaczewski: Programy wsparcia sztucznie ingerują w rynek nieruchomości. Rząd powinien przekierować te pieniądze na zwiększenie liczby dostępnych mieszkań
- 2023-03-20: Przed polskimi dostawcami części motoryzacyjnych trudny zwrot w kierunku zeroemisyjności. Dostępność i koszt zielonej energii będą decydujące dla ich przyszłości
- 2023-02-24: Branża motoryzacyjna nie spodziewa się dynamicznego wzrostu sprzedaży nowych aut. Pesymizm konsumentów jedną z przyczyn, ale nie jedyną
- 2023-02-20: Na rynku nie ma na razie większej różnicy pomiędzy ubezpieczeniem elektryka i samochodu spalinowego. Ubezpieczycielom brakuje statystyk szkodowości
- 2023-02-17: Rośnie popyt na rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa. To może być szansa dla polskich start-upów
- 2023-03-17: Sztuczna inteligencja może być narzędziem w rękach hakerów. W nadchodzących latach trzeba się liczyć ze wzrostem związanych z nią cyberzagrożeń
- 2023-02-13: Lukę kadrową w polskiej branży IT mogą wypełnić kobiety. Obecnie w tym sektorze jest ich pięciokrotnie mniej niż mężczyzn
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Z gwarancji kredytowych BGK skorzystało już ponad 250 tys. firm. Przez 10 lat stworzyły i utrzymały dzięki temu pół miliona miejsc pracy
Udzielane przez BGK gwarancje de minimis, czyli zabezpieczenie spłaty kredytu obrotowego lub inwestycyjnego dla firm z sektora MŚP, okazały się dużym sukcesem. W ciągu ostatnich 10 lat skorzystało z nich ćwierć miliona przedsiębiorstw, które stworzyły lub utrzymały dzięki temu ponad 500 tys. miejsc pracy. Statystyki pokazują też, że firmy, które sfinansowały swoje inwestycje kredytami zabezpieczonymi przez BGK, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i są bardziej innowacyjne niż cały sektor MŚP. Co istotne, takie wsparcie okazało się szczególnie pomocne w czasie pandemii COVID-19 i po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Kwota gwarancji de minimis udzielonych w trzech kryzysowych latach to niemal 60 proc. ogólnej kwoty z ostatniej dekady.
Edukacja
Transformacja rynku pracy przyspiesza. Aktywne uczenie i elastyczność będą jednymi z kluczowych kompetencji przyszłości

– Szybka cyfryzacja i rozwój koncepcji przemysłu 4.0 wymuszają nabywanie nowych umiejętności w obszarach takich jak nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, robotyzacja czy analiza danych. Jednocześnie, wraz z postępującą automatyzacją, na znaczeniu zyskują kompetencje miękkie, w których maszyny nie będą w stanie zastąpić ludzi. W tych szybko zmieniających się realiach rynku pracy jedną z kluczowych kompetencji przyszłości jest więc dążenie do samorozwoju, aktywne uczenie się i stałe podnoszenie swoich umiejętności – wskazuje Aleksandra Kowalik z PKO BP.
Transport
Kolej przesiada się na OZE. Prąd ma być produkowany na farmach wiatrowych i fotowoltaicznych obok torów i obiektów kolejowych

Wzrost cen energii i rosnący nacisk na ograniczanie emisji powodują, że również kolej – która pod tym względem i tak jest już najbardziej ekologicznym środkiem transportu – musi myśleć o przechodzeniu na odnawialne źródła energii. Prąd z OZE ma być produkowany m.in. na farmach wiatrowych i fotowoltaicznych, powstających w pobliżu torów i innych obiektów kolejowych. Takie plany ma również SKM Warszawa, która chce zainwestować w fotowoltaikę i magazyny energii w swojej bazie na warszawskich Szczęśliwicach. – Zastanawiamy się też nad próbą miniinstalacji magazynowania energii w wodorze – mówi prezes spółki Alan Beroud.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.