Newsy

ZBP: polskie prawo nie zachęca do systematycznego i długoterminowego oszczędzania

2013-02-27  |  06:40
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4
  • Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i obowiązujące na nim regulacje nie sprzyjają zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych młodych ludzi. Związek Banków Polskich od dawna postuluje rozwiązania podobne do dawnych kas mieszkaniowych, które działały dzięki zachętom podatkowym, część odkładanej kwoty można było odliczyć od podatku. Kasy oszczędnościowo-kredytowe miałyby zajmować się tylko jednym – wsparciem w nabyciu własnego mieszkania.

     Dzięki umowie oszczędnościowo-kredytowej klienci, którzy oszczędzaliby na mieszkanie, mogliby uzyskać korzystniejsze warunki kredytowe. Zdaniem bankowców, to systemowe rozwiązanie przyniesie lepsze efekty niż doraźne programy, jak Rodzina na Swoim czy Mieszkanie dla Młodych.

    Zachęcanie ludzi do oszczędzania, zwłaszcza w kontekście rosnących potrzeb mieszkaniowych Polaków, jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące regulacje na rynku kredytowym

     – Weszły inne regulacje kilka miesięcy temu, które nakazują posiadanie wysokiego wkładu własnego do kredytów mieszkaniowych. Natomiast nie ma w ogóle w ostatnich latach złożonego mechanizmu zachęcającego, inspirującego do długoterminowego oszczędzania – podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Wyzwania dla branży

    Według prezesa ZBP pilnych zmian wymaga też ustawa o kredycie konsumenckim i pozostałe przepisy regulujące udzielanie kredytów. W chwili obecnej niektóre instytucje, takie jak banki badają zdolność kredytową klienta, inne – przeprowadzają analizę ryzyka kredytowego. 

     – To są dwa różne pojęcia, bo w jednym przypadku musimy myśleć nie tylko o sobie, ale także o interesie klienta, a w drugim przypadku myślimy tylko i wyłącznie o interesie firmy finansowej, stąd jest ta niespójność – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Pietraszkiewicz podczas konferencji "Wyzwania branży finansowej 2013" organizowanej przez Mondial Assistance i CMS Cameron McKenna.

    Zdaniem prezesa ZBP Polska nieprawidłowo wdrożyła przepisy unijne dotyczące kredytów. Ustawodawcy powinni zastanowić się także nad zmianami przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej, która powinna być z likwidacyjnej zamieniona na układową.

     – Potrzebne są tam pewne drobne i niekosztowne modyfikacje dotyczące podatku dochodowego mówi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.