Mówi: | Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający, DS Smith Polska Agnieszka Wąsowska-Telęga, ekspertka mody odpowiedzialnej i gospodarki odpadami, współzałożycielka Fashion Revolution Polska Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem internetowym Amazon.pl |
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Choć Wielka Brytania jest obecnie największym indywidualnym rynkiem plastikowych toreb dostawczych w handlu elektronicznym (857 mln), to najszybszy wzrost ich użycia notuje Polska. Tylko w ubiegłym roku internetowi sprzedawcy mody dostarczyli polskim konsumentom 16 mln plastikowych toreb – wskazuje badanie Development Economics przeprowadzone na zlecenie DS Smith.
– Wśród największych gospodarek europejskich to właśnie Polska jest liderem, jeśli chodzi o wzrost zużycia opakowań plastikowych w e-commerce modowym. To akurat niechlubny rekord. Na drugim miejscu znalazła się Hiszpania. Perspektywa na najbliższe lata również nie napawa optymizmem. Wraz ze wzrostem samego kanału e-commerce, w tym w szczególności tego modowego, liczba zużywanych toreb plastikowych będzie rosła i do 2030 roku ulegnie podwojeniu – mówi agencji Newseria Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.
Do 2030 roku polscy e-sprzedawcy zużyją łącznie ok. 147 mln plastikowych opakowań, co daje ok. 32 mln rocznie. W tym czasie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, we Włoszech, w Hiszpanii i Polsce w dostawach zostanie wykorzystanych 22 mld plastikowych opakowań, czyli ok. 10 mln dziennie.
– Tylko 6 proc. z tych plastikowych toreb, które docierają do klientów w Polsce z ubraniami zakupionymi online, zostanie poddane recyklingowi i będzie mogło zostać ponownie użyte. Czyli 94 proc. trafi tak naprawdę na wysypisko lub bezpośrednio do spalarni – wskazuje Michał Zawistowski.
Według wyliczeń w ubiegłym roku na krajowym rynku 15 mln torebek trafiło na śmietnik lub zostało spalonych. Przy szacowanym wzroście zużycia plastikowych opakowań w e-commerce modowym do 2030 roku skończy tak aż 30 mln plastikowych toreb. Wprowadzenie w Polsce opłat recyklingowych za torby plastikowe w sklepach stacjonarnych doprowadziło do znacznego spadku ich zużycia. Według danych Eurostatu przytaczanych przez eksperta w 2022 roku Polacy zużywali średnio 6,6 lekkich toreb plastikowych, przy 300–400 jeszcze przed 2018 rokiem. Brak podobnych rozwiązań w handlu internetowym sprawia, że ilość plastikowych odpadów szybko rośnie.
– Handel online, który rozwija się bardzo prężnie, pochłania według badań nawet ponad cztery razy więcej materiałów opakowaniowych, żeby ten towar mógł się przemieścić od sklepu do człowieka. Tutaj odpowiedzialność nie powinna być składana na barki konsumentów, ale przede wszystkim jednak marek, które dają pewne możliwości lub nie. Mamy dzisiaj wiele sklepów, które proponują bardziej odpowiedzialne formy przesyłki, np. kartonowe opakowania lub zmniejszoną ilość zabezpieczeń poprzez folię bąbelkową, w zależności od rodzajów produktów. To są bardzo fajne kroki, ale powinniśmy jednak dążyć przede wszystkim do opakowań wielorazowego użytku – przekonuje Agnieszka Wąsowska-Telęga, członkini zarządu Fashion Revolution Polska.
Spośród badanych krajów największy udział dostaw modowych w opakowaniach z włókien, takich jak papier i tektura, mają Niemcy ze wskaźnikiem na poziomie 10 proc. W Polsce i Hiszpanii ten udział jest najmniejszy – na poziomie 2 proc. Jednocześnie coraz więcej marek wprowadza już zmiany.
– Przestrzeń do wzrostu zrównoważonych opakowań jest absolutnie duża. Jest to ponad pięciokrotny możliwy wzrost do osiągnięcia, jeśli chcielibyśmy się zbliżyć do krajów takich jak Niemcy – wymienia dyrektor zarządzający DS Smith Polska. – Zwiększa nam się portfolio produktów, które są dedykowane do kanału e-commerce, w tym do branży modowej. Mamy różne rozwiązania, począwszy od kopert papierowych, dedykowanych pudełek z tasiemkami zwrotnymi, które umożliwiają zwrot i ponowne użycie tego opakowania na drodze zwrotnej do magazynu.
Zmiany napędzają unijne przepisy ograniczające negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko, których nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań, jak np. rozporządzenie PPWR.
– Przedsiębiorcy muszą składać raporty do Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarowaniu Odpadami. W tej bazie danych znajdują się informacje np. o tym, ile różnego rodzaju opakowań firmy wprowadzają do obiegu. Wszelkie pozytywne zmiany zaczynają się od wiedzy – my musimy wiedzieć, jaka jest skala problemu, żeby móc potem znajdować na to odpowiednie rozwiązania – wskazuje Agnieszka Wąsowska-Telęga.
Zmiany na rynku opakowań przyspieszają również ze względu na wymagania konsumentów. Połowa Europejczyków ma wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w który zapakowane są ich internetowe przesyłki z odzieżą i akcesoriami. Ponad 70 proc. kupujących w sześciu badanych krajach uważa, że plastikowe torby powinny być stopniowo wycofywane z zakupów online, jeśli dostępne są ich zamienniki takie jak papier lub karton. Tylko nieco mniej twierdzi, że woli, gdy ich internetowe dostawy odzieży i akcesoriów są pakowane w papier lub karton, a nie w plastik.
– Badania rynkowe wskazują na coraz większe zapotrzebowanie na ekologiczne opakowania w e-commerce. Z jednej strony jest to bardzo duża szansa na zrównoważony rozwój, z drugiej – duże wyzwanie, które stoi przed sklepami internetowymi – ocenia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem internetowym Amazon.pl.
Przejście na materiały łatwiejsze do recyklingu jest popierane przez większość Polaków. Uważają, że obowiązek ograniczenia zużycia plastiku spoczywa na firmach opakowaniowych (42 proc.), sprzedawcach detalicznych (34 proc.) i Unii Europejskiej (27 proc.). Ponad połowa twierdzi, że chętniej złożyłaby zamówienie w sklepie odzieżowym, który używa opakowań nadających się do recyklingu.
– Badania Amazon wskazują, że klienci oczekują wysyłki produktów w opakowaniach odpowiedniej wielkości, nie chcą dostawać powietrza. Nie chcą też, aby opakowania były jednorazowymi torbami plastikowymi i by wypełniacz był plastikowy. Dlatego wprowadziliśmy kilka innowacyjnych posunięć. Wycofaliśmy zupełnie jednorazowe torby plastikowe w całej Europie, zdecydowaliśmy się na użycie sztucznej inteligencji i algorytmów maszynowego uczenia się, by minimalizować wielkość i wagę opakowania na przesyłkę – wymienia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Amazon ogłosił, że w latach 2021–2025 zainwestuje ponad 700 mln euro w modernizację technologiczną stacji dostawczych w całej Europie, choć już teraz nie używa jednorazowych plastikowych toreb i kopert. Amazon szacuje, że od 2019 roku uniknął tym samym użycia ponad 1 mld jednorazowych plastikowych toreb dostawczych w swojej europejskiej sieci dystrybucji. Wszystkie opakowania w tej części świata – pudełka, torby i koperty, używane do wysyłki produktów do klientów bezpośrednio z centrów logistycznych Amazon – nadają się do recyklingu. Jednocześnie od 2015 roku firma zmniejszyła średnią wagę opakowań na przesyłkę o 43 proc., co oznacza zmniejszone zużycie materiałów opakowaniowych o ponad 3 mln ton.
– W momencie, kiedy klient zamawia dużo produktów, łączymy te zamówienia tak, żeby produkty były wysyłane w jednej przesyłce, nawet jeśli idą z kilku centrów logistycznych – dodaje zarządzająca sklepem Amazon.pl.
Firma wdraża też zaawansowaną technologię automatycznego pakowania w całej europejskiej sieci. Już połowa przesyłek Amazon w Europie jest dostarczana w zredukowanym, nadającym się do recyklingu opakowaniu, jak np. torby papierowe lub koperty kartonowe, a ponad miliard przesyłek od 2019 roku trafił do klientów bez żadnego dodatkowego opakowania w ramach programu Amazon Ships in Product Packaging.
Czytaj także
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-09: MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.