Newsy

Rzecznik Praw Dziecka: nieszczepienie dzieci może narazić je na bardzo dotkliwe dolegliwości, nawet na śmierć

2018-11-20  |  06:10
Mówi:Marek Michalak
Funkcja:Rzecznik Praw Dziecka, przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia Janusza Korczaka
  • MP4
  • Niestosowanie szczepień narusza prawo dzieci do zdrowia, uważa Marek Michalak. Były Rzecznik Praw Dziecka chce dogłębnych zmian w kodeksie rodzinnym, które zwiększałyby ochronę prawną najmłodszych obywateli. Jego zdaniem Polacy muszą nauczyć się traktować dzieci podmiotowo, dlatego z języka prawniczego powinien zniknąć pejoratywny termin "władza rodzicielska", zastąpiony określeniem "odpowiedzialność rodzicielska".

    Marek Michalak w tym roku przedstawił projekt nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który eksperci określili mianem przełomowego. Wprowadza on zupełnie inny sposób myślenia o dziecku oraz jego miejscu w rodzinie i społeczeństwie. Zdaniem Marka Michalaka Polacy muszą nauczyć się podmiotowego traktowania najmłodszych, a zaproponowana przez niego nowelizacja bazuje właśnie na postrzeganiu dziecka jako małego człowieka i obywatela.

    – Dzieci to nie są przedmioty, to nie są ludzie mniejszej kategorii, to są ludzie tu i teraz. Korczak mówił: „nie ma dzieci, są ludzie”, ale o innej skali pojęć, o innej wrażliwości, czyli osoby które wymagają szczególnej ochrony ze względu na swój wiek, na inne możliwości działania – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rzecznik Praw Dziecka.

    Zaproponowany przez Marka Michalaka projekt wprowadza definicję dobra dziecka, której nie ma w obecnym stanie prawnym. Rzecznik Praw Dziecka podkreśla, że zapewnianie dzieciom wyżywienia i edukacji to nie wszystko, dorośli powinni dawać im bowiem swoją uwagę i wolny czas. Ich zadaniem jest budowanie w najmłodszych poczucie własnej wartości. Marek Michalak zwraca też uwagę, że dzieci mają relatywnie małą ochronę prawną, nie stoją za nimi związki zawodowe ani wybrani przez nich parlamentarzyści.

    – Ja zaproponowałem projekt nowego kodeksu rodzinnego i uważam, że powinny realne prace w parlamencie zostać podjęte nad zmianą prawa rodzinnego, ale nie takie łatanie, jeden przepis z jednej strony, drugi przepis z drugiej strony – mówi Marek Michalak.

    Rzecznik Praw Dziecka przypomina, że od momentu uchwalenia obecnie obowiązującego Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego podejście Polaków do dzieci uległo istotnym zmianom. Akceptowalne społecznie traktowanie najmłodszych w sposób przedmiotowy oraz wynikająca z tego przemoc wobec dzieci dziś nie mają już racji bytu. Dlatego jedną z najważniejszych zmian zawartych w projekcie Marka Michalaka jest zastąpienie pejoratywnego terminu "władza rodzicielstwa" określeniem "odpowiedzialność rodzicielka".

    – Nie po to, żeby rodzicom odebrać możliwość wychowywania swoich dzieci, bo to byłoby przecież niemądre, tylko po to, żebyśmy właściwe relacje międzyludzkie tworzyli, a właściwe relacje nie polegają na tym, że ktoś patrzy z góry na drugiego człowieka, tylko z tym człowiekiem razem współpracuje – mówi Rzecznik Praw Dziecka.

    Zgodnie z koncepcją Marka Michalaka odpowiedzialność rodzicielska oznaczałby troskę o potrzeby dziecka i ich zaspokajanie, oraz przestrzeganie przynależnych mu praw. Należy do nich m.in. prawo do zdrowia, w tym do szczepień ochronnych.

    –  Szczepionki są profilaktyką, one zostały odkryte po co? Po to, żeby chronić populację przed chorobami, przed śmiercią. Jeśli my nie będziemy z nich korzystać, możemy narazić nasze dzieci na bardzo dotkliwe dolegliwości, a wręcz w ostateczności na śmierć – mówi Marek Michalak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.