Newsy

Zmiany w VAT oznaczają dla firm zmiany w systemach księgowych

2012-12-11  |  06:59
Tagi: faktury, VAT
Mówi:Zbigniew Rymarczyk
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Comarch SA
  • MP4

    Zmiany dotyczące fakturowania, w tym wprowadzenie możliwości wystawiania faktur uproszczonych i faktur zbiorczych, oznaczają dla firm konieczność dostosowania swoich systemów informatycznych. Dzięki rozłożeniu w czasie wejścia w życie nowych przepisów przedsiębiorcy będą mieli czas na aktualizacje systemów i przeszkolenie pracowników nawet do 1 stycznia 2014 roku.

    Zmiany w VAT sprawiają, że dotychczas używane przez firmy systemy do fakturowania muszą być zaktualizowane. Wejście w życie większości nowych przepisów zostało jednak przesunięte na rok 2014, co – zdaniem Zbigniewa Rymarczyka, wiceprezesa zarządu firmy Comarch – jest dla przedsiębiorców bardzo korzystne.

     – Ma to duże znaczenie dla firm, bo nie muszą na gwałt zmieniać swoich systemów finansowo-księgowych i chyba pierwszy raz od wprowadzenia nowych zasad fakturowania czy podatku VAT rozsądne są terminy wprowadzenia zmian. Jest rok czasu na to, żeby się również mogły do tego przygotować firmy, które budują tego typu systemy, które wspierają procesy związane z fakturowaniem czy deklaracjami podatkowym – wyjaśnia wiceprezes Comarch, firmy dostarczającej systemy informatyczne dla przedsiębiorstw. 

    Same zmiany w niektórych przepisach wymuszają umieszczanie na fakturach większej ilości informacji niż dotychczas.

     – Wydłużona będzie nazwa kontrahenta, ponieważ w myśl nowych przepisów ma być podawana pełna nazwa, czyli nie będzie można stosować skrótów np. P.P.H.U. tylko Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe. Zmienią się również zasady rozliczenia metodą kasową dla małych podatników, więc to wszystko też musi być obsłużone w systemach, które tę działalność wspierają – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Rymarczyk.

    Z drugiej strony nowelizacja życie przedsiębiorcom ułatwia, bo wprowadza choćby faktury uproszczone czy faktury zbiorcze.

     – Myślę, że one są potrzebne i to jest zmiana w pozytywnym kierunku. Wiele firm działa w ten sposób, że wydaje w ciągu miesiąca, np. instalatorom, materiały budowlane czy elektryczne i wygodniej im będzie wydawać dokumenty magazynowe, a na koniec miesiąca wystawić fakturę zbiorczą, żeby nie mnożyć dokumentów. Z drugiej strony, jeżeli ktoś sporadycznie wystawia jakąś fakturę kontrahentowi, który nie jest stałym odbiorcą będzie mógł zastosować fakturę uproszczoną bez podawania wszystkich szczegółowych informacji, wystarczy sam numer NIP.

    Zbigniew Rymarczyk pozytywnie ocenia też zmiany dotyczące wysyłania faktur elektronicznych.

     – Jeżeli ktoś będzie chciał dostarczać swojemu kontrahentowi faktury elektroniczne, to wystarczy, że go poinformuje. Jeżeli w ciągu określonego czasu odbiorca nie wyrazi sprzeciwu, to domniemana jest zgoda. To spowoduje, że te faktury powinny się upowszechnić, a to będzie korzystne zarówno dla firm, jak i dla gospodarki, bo koszty związane z przetwarzaniem faktur papierowych są znacznie wyższe niż w przypadku dokumentów elektronicznych – tłumaczy.

    Jego zdaniem, m.in. dzięki odroczeniu wejścia w życie istotnych przepisów aż do 2014 roku, zmiany będą mogły być wprowadzone na czas.

     – Nie widzę większych problemów poza tymi, że firmy muszą zaktualizować swoje systemy, muszą przeszkolić swoich pracowników i na pewno przez kilka miesięcy będą wątpliwości, w jaki sposób interpretować nowe przepisy, jak się do nich stosować, ale to jest normalne – mówi wiceprezes Comarchu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.