Newsy

Zmiany w VAT uproszczą życie przedsiębiorcom

2012-11-22  |  06:25
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:ekspert
Firma:Tax Care
  • MP4

    Moment powstania obowiązku płacenia VAT i zmiana przepisów dotyczących wystawienia faktur to jedne z ważniejszych zmian w ustawie o VAT, nad którymi pracuje Sejm. Przepisy zmieniają też wysokość podatku VAT na niektóre wyroby. Z kolei ustawa okołobudżetowa utrzymuje do końca 2013 roku ograniczenia możliwości odliczania podatku VAT od tzw. samochodów z kratką.

    Zmiany w VAT dotyczą dwóch ustaw: samej ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy okołobudżetowej. Jedną z ważniejszych zmian w tej pierwszej jest przyjęcie zasady, że obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

    – Jedną z bardziej znaczących zmian w ustawie o VAT będą przepisy związane z momentem powstania obowiązku podatkowego – mówi Agencji Informacyjnej Katarzyna Rola-Stężycka z Tax Care.  – Zmiany te uproszczą rozpoznawanie chwili, kiedy ten podatek trzeba będzie rozliczać, aczkolwiek z drugiej strony przez niektórych przedsiębiorców mogą być odczytywane jako zmiany negatywne – dodaje ekspertka.

    Chodzi o takie sytuacje, w których firmy mogły regulować termin zapłaty podatku VAT poprzez wystawianie faktury na przykład jakiś czas po rzeczywistym wykonaniu zlecenia.

    Kolejne zmiany obejmą przepisy dotyczące samego fakturowania.

    – Możliwe będzie wystawianie tzw. faktur uproszczonych, co oznacza, że przedsiębiorca wystawiając fakturę na kwotę około 450 złotych będzie mógł nie podawać wszystkich danych formalnych dotyczących np. nabywcy – wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

    Wprowadzenie faktur uproszczonych oznacza wiele korzyści dla firm.

    – Z tej zmiany skorzystają przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy mają dosyć szeroki i zmienny krąg odbiorców, czyli nie mają wprowadzonej jednej bazy swoich kontrahentów, dla których z automatu mogą wydrukować fakturę, tylko często przychodzi inny klient, inny odbiorca i każdorazowo trzeba te dane uzupełniać – podkreśla ekspertka Tax Care.

    Pozwoli to przy mniejszych transakcjach oszczędzić czas.

    Innym rozwiązaniem, też pozytywnym, w zakresie fakturowania będzie wprowadzenie faktury zbiorczej, którą będzie można wystawić raz w miesiącu i objąć nią pewną ilość transakcji – mówi Katarzyna Rola-Stężycka.

    Faktury zbiorcze będą mogły objąć transakcje z całego miesiąca, co pozwoli uniknąć konieczności wystawiania faktur zaliczkowych i faktury końcowej. W konsekwencji będzie mniej obowiązków formalnych przy tego typu transakcjach.

    Inne zmiany obejmą poniesienie stawki VAT na niektóre wyroby.

    – Wzrośnie stawka VAT z 8 do 23 proc. na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego, co może oznaczać także wzrost biletów do kina – tłumaczy ekspertka.

    Podniesieniu z 8 do 23 proc. ma ulec także stawka VAT na kawę latte, ponieważ obniżona 8-proc. stawka VAT nie będzie obejmowała już kawy zabielanej, która do tej pory traktowana była jako napój mleczny i dlatego opodatkowana była według stawki podstawowej.

    Na ubiegłym posiedzeniu Sejmu odbyło się drugie czytanie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt został ponownie skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Zgodnie z proponowanymi przez posłów z Komisji zmianami ustawa powinna wejść w życie od początku 2014, a nie 1 lipca 2013 roku, jak zakłada projekt.

    Uchwalona przez Sejm ustawa okołobudżetowa przewiduje z kolei utrzymanie do końca 2013 r. ograniczenia związanego z odliczaniem VAT przy zakupie samochodów z tzw. kratką i paliwa do nich.  Pozostanie więc możliwość odliczenia do 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Przedsiębiorcy nie będą też ciągle mogli odliczać VAT-u od paliwa do swoich firmowych samochodów.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.