Newsy

Nowe technologie zmieniają stare zasady gry w produkcji. Polskie firmy zaczynają to rozumieć

2016-10-12  |  06:45
Mówi:Asif Moghal, industry manager, Autodesk

Jarosław Kierczuk, country channel manager, Autodesk

Andrzej Poćwierz, menadżer ds. rozwiązań dla przemysłu, Autodesk

  • MP4
  • Inteligentne maszyny, przetwarzanie w chmurze, internet rzeczy czy technologie mobilne to rozwiązania, które zmieniają sposób produkcji. Dzięki nim proces rozwoju produktów i usług ma być znacznie usprawniony. Producenci muszą dostosować do nich swoją perspektywę spojrzenia na „przyszłość tworzenia rzeczy”. Otwiera to przed firmami, które odpowiednio zareagują na szybkie zmiany, szansę zdobycia przewagi konkurencyjnej. Wiele polskich firm już dostrzega ten potencjał – wskazują eksperci Autodesk.

    – Bez względu na to, o jakiej branży mówimy, działalność toczy się w sposób linearny. Najpierw projektujemy, potem produkujemy, a następnie sprzedajemy na rynek. Ten proces nie jest już tak stabilny jak kiedyś. Zmienia się to wraz z rosnącą konkurencją i globalizacją, wraz z nowymi technologiami – rozwiązaniami w chmurze czy urządzeniami mobilnymi. To wszystko wpływa na proces produkcji, wywiera presję na każdy biznes i wymusza szukanie bardziej efektywnych rozwiązań – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Asif Moghal, industry manager w Autodesk.

    W jego ocenie, tzw. przyszłość tworzenia rzeczy (Future of Making Things, FoMT) to szansa dla każdej firmy na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Wykorzystując nowe technologie, odchodzimy od tradycyjnego modelu, w którym sprzedaje się dobra lub usługi o ustalonej wartości, na rzecz systemu połączonych usług, w którym zarabia się na tym, że można klientowi zaproponować dodatkowe, bardziej spersonalizowane i lepiej odpowiadające na jego potrzeby usługi. Asif Moghal uważa, że dzięki temu proces rozwoju produktów i usług będzie znacznie usprawniony.

    – Przyszłość tworzenia w przemyśle jest determinowana przez trzy aspekty, pierwszy – technologie, jakie mamy do produkcji, drugi – potrzeby klientów, trzeci – produkty jako takie, czyli innowacyjność i wymagania jej dotyczące – wskazuje Andrzej Poćwierz, menadżer ds. rozwiązań dla przemysłu w Autodesk. – Produkty będą tworzone prawdopodobnie w coraz krótszych seriach, będą coraz bardziej „customizowane” i będą musiały odpowiadać wymogom innowacyjności i coraz bardziej rosnącym potrzebom klientów.

    Jarosław Kierczuk, country channel manager Autodesk, podkreśla ponadto, że współczesna gospodarka przechodzi szereg diametralnych zmian, z których jedną z najbardziej istotnych jest łączenie wszystkich uczestników procesu projektowania i wytwarzania w jedną spójną grupę ludzi, którzy komunikują się od pierwszego do ostatniego momentu trwania tego procesu.

    – Tradycyjny proces projektowania i produkcji jest mocno podzielony. Mamy osobny zespół projektowy, zespół produkcyjny czy zespół ds. analiz. Technologie cyfrowe mogą ten podział zlikwidować. Zmienia się sam proces tradycyjnego projektowania. Nowe technologie pozwalają na to, by inżynier stał się ekspertem od produkcji, ekspert od produkcji dowiedział się więcej o architekturze, a projektant lepiej poznał procesy produkcji i testów – wskazuje Asif Moghal. – W ten sposób każdy z nich zyskuje wiele różnych nowych umiejętności. Technologie cyfrowe pozwalają im wymieniać i oceniać na bieżąco swoje koncepcje, co przyspiesza proces. Jest to jeden z większych przełomów w przemyśle

    Polski przemysł nie odbiega w tych tendencjach od przemysłu światowego. Według najnowszego Barometru Innowacji GE polski biznes jest nastawiony do rewolucji cyfrowej i przemysłowej z optymistycznym realizmem. Autorzy raportu wnioskują, że uczuciu presji z tym związanej towarzyszy podekscytowanie i pewność, że będzie dobrze. Badani nie mają wątpliwości, że zaawansowane metody produkcji zmienią sektor przemysłowy, a robotyka i automatyka zmienią rynek i charakter pracy.

    – Rozwiązania Autodesk dla przyszłości tworzenia obejmują cały proces – od fazy koncepcyjnej, poprzez projekt, wytwarzanie, sprzedaż, aż do serwisu. W każdym z tych obszarów mamy narzędzia, które ułatwiają przeprowadzenie zmiany od tzw. tradycyjnego cyklu życia produktu nastawionego na wielkoseryjność do przejścia w kierunku produktów bardziej innowacyjnych, krótkoseryjnych, przejścia z produkcji masowej na produkcję indywidualną – podsumowuje Andrzej Poćwierz.

    Z rozwiązań Autodesk korzysta ponad 200 mln osób na świecie, m.in. zawodowi projektanci rozwiązań mechanicznych i produktów, inżynierowie, architekci, artyści.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.