15 mln zł trafiło do seniorów
Wysokość świadczeń, które może otrzymać senior z tytułu renty dożywotniej zależy od kilku czynników: przede wszystkim wartości nieruchomości oraz wieku i płci emeryta. Z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że średnie świadczenie pieniężne w Polsce to 1000 zł miesięcznie.
– Wysokość renty dożywotniej jest wyliczana w oparciu o różne zmienne. W każdym przypadku uwzględniamy indywidualne potrzeby beneficjenta. Zdarza się bowiem, że senior chce otrzymać dużą sumę pieniędzy w momencie podpisania umowy (np. na spłatę dotychczasowych zobowiązań), a resztę świadczeń otrzymywać w comiesięcznych ratach. Bywają umowy, na mocy których wypłacamy 3000 zł miesięcznie, a nawet 5000 zł miesięcznie – podkreśla Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM. – Zdajemy sobie sprawę, że 15 mln zł wypłacone na przestrzeni dwunastu lat to kropla w morzu potrzeb senioralnych – dodaje Robert Majkowski. Z najnowszego badania opinii „Jak się żyje seniorom podczas pandemii” przeprowadzonego przez fundusz wynika, że blisko 40 proc. osób starszych narzeka na niskie emerytury i brak jakichkolwiek dodatków.[1] Co piąty ankietowany przyznaje wprost, że nie stać go na podstawowe produkty.
Polski rynek hipoteki odwróconej rozwija się sukcesywnie, ale wciąż daleko mu do najbardziej rozwiniętych rynków światowych, czyli USA i Wielkiej Brytanii. W ostatnich latach rozwiązania tego typu stały się popularne również w Szwecji, Norwegii, czy Włoszech. W tym ostatnim kraju boom na hipotekę odwróconą zaczął się, gdy rząd uregulował rynek tworząc dedykowane mu przepisy. Polska wciąż czeka na odpowiednią ustawę, która zapewniłaby seniorom większe bezpieczeństwo.
[1] Ankieta telefoniczna przeprowadzona przez Fundusz Hipoteczny DOM na przełomie III i IV kw. 2020 roku na grupie 200 osób w wieku 65+.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.