Komunikaty PR

Abonament na detal

2022-06-22  |  11:00
Biuro prasowe

Abonament na detal – dla każdego biznesu?

Choć tradycyjnie kojarzony z muzyką, usługami VOD i rozrywką w streamingu, model płatności subskrypcyjnych staje się coraz popularniejszy także w innych rodzajach działalności. Statystyczny Polak korzysta średnio z 5,7 usług abonamentowych[1] i otwiera się na więcej. Których aspektów nie powinni przeoczyć detaliści rozważający ten model? Czy tajnikiem do sprzedaży każdego produktu jest odpowiednie rozpoznanie grupy docelowej?

W obliczu ograniczeń, blokad i dalszej niepewności, przedsiębiorcy szukają nowych opcji, które zapewnią im stałe, możliwe do utrzymania przez dłuższy czas przychody. Nietrudno zrozumieć dlaczego: w porównaniu z modelami opartymi na pojedynczym zakupie, subskrypcje charakteryzuje sześciokrotnie dłuższy okres trwania relacji klient – marka[2]. Według badań przeprowadzonych przez Barclays Payments, wartość globalnego rynku subskrypcji wynosi obecnie 323 miliardy funtów.

Biznes działający w modelu subskrypcyjnym, jak każdy inny, wymaga na wstępie gruntownej analizy. Od tego, czy oferta będzie atrakcyjna pod względem wartości dodanej, ale i cen, zależeć będzie dalszy rozwój całego przedsięwzięcia. Gdy wrażliwość cenowa konsumentów jest wyższa, subskrypcje utrzymują swoją pozycję dzięki jednemu czynnikowi – lojalności klientów. To ważne ponieważ, jak wynika z Adyen Retail Report, już 44 proc. klientów preferuje sprzedawców, którzy pamiętają ich preferencje i zwyczaje zakupowe, a 65 proc. sądzi, że firmy powinny poprawić sposób, w jaki nagradzają klientów za zakup. Ostatni czas to moment wsłuchiwania się w ich potrzeby i szybkich reakcji na rosnące wymagania. Z drugiej strony coraz więcej firm wykorzystuje w tym celu dane, a to prowadzi do zaostrzenia konkurencji. W przypadku projektów subskrypcyjnych trzeba działać szybko i zwinnie.

Gdzie dostanie się subskrypcja?

W Polsce jednym z najpopularniejszych rodzajów usług abonamentowych jest streaming – korzysta z niego 53 proc. Polaków. Na kolejnych miejscach znajdują się usługi telekomunikacyjne (48 proc.) oraz usługi dla domu (36 proc.). Lista ta nie jest jednak zamknięta – szerokie grono Polaków chętnie korzystałoby z abonamentów w różnych kategoriach, takich jak np. bilety (15 proc.) i odzież (15 proc.), gdyby miało taką możliwość[3].

Niewykluczone, że w przyszłości będziemy również subskrybować zakupy spożywcze np. warzywa z ogrodu, co kilka dni/tygodni (w zależności od produktów i zapotrzebowania) chemię domową, usługi ogrodnicze, a może i wizyty na solarium. Potencjał widzi też sektor motoryzacji – koncern General Motors planuje zarabiać 25 miliardów dolarów rocznie do 2030 roku, na nie czym innym jak subskrypcyjnych aktualizacjach oprogramowania i na sprzedawaniu dodatkowego wyposażenia. Dobrym obszarem do rozwoju w tym modelu będą również usługi odpowiadające na rosnącą chęć korzystania, a nie posiadania. Widoczny jest więc nadal jeszcze spory, nieodkryty potencjał, a branż, które nie podlegałyby transformacji do modelu abonamentowego, jest mało.

Bezproblemowa transakcja to konieczność

Wygoda to jeden z głównych czynników warunkujących popularność subskrypcji – nie chodzi jednak jedynie o brak natrętnych reklam, czy automatyczną dostawę do domu. Przedsiębiorstwa, których działalność opiera się na płatnościach cyklicznych i subskrypcyjnych, wywołały przełom w wielu branżach. Najważniejszym wyzwaniem w ich przypadku jest zapewnienie bezproblemowych płatności. Z danych GoCardless wynika, że firmy oferujące subskrypcje tracą co miesiąc 4% swoich klientów, ponieważ ich płatności często nie dochodzą do skutku.

„Według naszych danych, w Polsce 60% wszystkich odmów płatności stanowią odesłania z powodu braku wystarczających środków. Gdy transakcja nie powiedzie się, wiedza o tym, dlaczego tak się stało, jest kluczowa. Jeśli przyczyną są powody techniczne, najlepszą praktyką jest natychmiastowe ponawianie próby. Natomiast jeżeli transakcja nie powiedzie się z przyczyn nietechnicznych, takich jak brak wystarczających środków, lepszym rozwiązaniem może być ponowienie próby po dłuższym czasie, podczas którego posiadacz karty potencjalnie otrzyma wypłatę od pracodawcy. Inteligentne systemy potrafią wyczuć, kiedy należy ponowić próbę, poprawiając w ten sposób wrażenia klienta i chroniąc dochód przedsiębiorstwa” – komentuje Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Po zarejestrowaniu klienta, celem firmy powinno być zapewnienie mu nieprzerwanej i jakościowej obsługi przez jak najdłuższy czas. Kluczem do tego jest minimalizowanie liczby nieudanych płatności. Niestety, karty kredytowe i debetowe tracą ważność, są gubione lub kradzione. W przypadku firm oferujących subskrypcje może to spowodować blokadę kolejnej płatności, często nawet bez wiedzy klienta lub firmy. Dlatego tez kluczowe jest korzystanie z automatycznej aktualizacji danych kart, dzięki której koniec ich ważności czy kradzież przestaje być przyczyną odejścia klienta. Inną przydatną funkcjonalnością, która jednocześnie buduje lojalność i pomaga sprostać oczekiwaniom, jest oferowanie lokalnych metod płatności. Pozwalając klientowi płacić w preferowany sposób, zwiększamy prawdopodobieństwo pomyślnie zrealizowanej transakcji. W przypadku usług subskrypcyjnych długotrwałe relacje z klientami mają szczególne znaczenie, a bezproblemowe płatności są jednym z kroków, który pozwala je utrzymać.

 


[1] Subskrypcje PL

[2] The Paypers

[3] Digital Poland

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DHL eCommerce Polska rozwija współpracę z siecią Żabka Biuro prasowe
2024-03-28 | 16:14

DHL eCommerce Polska rozwija współpracę z siecią Żabka

DHL eCommerce Polska ogłasza nawiązanie bezpośredniej współpracy z siecią sklepów Żabka. Nowy model kooperacji, oparty na bezpośredniej umowie obu partnerów, pozwoli na
Handel Whiskey in the Jar, czyli jedyna w Polsce restauracja, którą odwiedził Salt Bae
2024-03-27 | 12:00

Whiskey in the Jar, czyli jedyna w Polsce restauracja, którą odwiedził Salt Bae

Od samego początku działalności, Whiskey in the Jar wyróżnia się na tle swojej konkurencji wysoką jakością serwowanych potraw oraz niepowtarzalną estetyką i charakterem.
Handel Żabka pomaga dzieciom i młodzieży rozwijać talenty i pasje
2024-03-27 | 10:35

Żabka pomaga dzieciom i młodzieży rozwijać talenty i pasje

Już po raz 13. Żabka przyznała stypendia najbardziej utalentowanym dzieciom franczyzobiorców, pracowników i współpracowników. Każdy z laureatów Programu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.