Arcelik wprowadza na rynek firmę Beko Europe
Wprowadzenie nowej firmy umacnia pozycję Arçelik jako światowego lidera w branży AGD
Beko Europe powstało w wyniku zamknięcia obu transakcji Whirlpool w Europie
Dziś pomyślnie zakończono proces ostatecznej umowy przekazania pomiędzy w pełni należącą do Arçelik spółką-córką Beko B.V. a w pełni należącą do Whirlpool Corporation spółką-córką Whirlpool EMEA Holdings LLC. Tym samym ogłasza się powstanie Beko Europe.
Zamknięcie transakcji oznacza również ostateczne porozumienie z Arçelik w sprawie przejęcia pełnej własności nad operacjami Whirlpool na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (MENA) w osobnej transakcji.
Beko Europe będzie działać jako niezależne przedsiębiorstwo. Z ponad 20 000 pracowników i zdolnością produkcyjną wynoszącą około 24 milionów produktów AGD rocznie, szacuje się, że firma będzie numerem jeden w Europie pod względem ilości. Beko Europe będzie połączeniem europejskiej części Whirlpool oraz działów sprzętu AGD, elektroniki użytkowej, klimatyzacji i małego sprzętu AGD Arçelika. W ramach firmy będzie działać 11 stref produkcyjnych i 6 ośrodków badawczo-rozwojowych. 75% nowo powstałej spółki należy do Beko B.V., a 25% do Whirlpool Corporation.*
Globalnie Arçelik będzie teraz działać na 57 rynkach, z przewidywanymi obrotami przekraczającymi 11 miliardów euro** i zatrudnieniem wynoszącym ponad 55 000 pracowników. Roczna zdolność produkcyjna spółki również znacząco wzrośnie, gdyż całkowita liczba zakładów produkcyjnych wyniesie 45.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat wyznaczyliśmy sobie jasne cele rozwoju naszego biznesu i przekształcenia naszej branży, jednocześnie przekazując wartości dla naszych klientów, odbiorców, pracowników i akcjonariuszy. Nasz wzrost był napędzany przemyślanymi przejęciami i przełomowymi joint venture z wiodącymi firmami, takimi jak Singer w Bangladeszu i Hitachi w Azji. Utworzenie Beko Europe i przejęcie aktywów MENA Whirlpool stanowi kolejny kamień milowy w podróży Arçelika i naszym 10. roku ciągłego wzrostu. Jako globalny lider, z silną pozycją na dojrzałych i dynamicznie rosnących rynkach, dziś wzmacniamy naszą zdolność do bycia siłą postępu i zmiany, w służbie planecie i ludziom – tak zamknięcie transakcji skomentował Hakan Bulgurlu, CEO Arçelik.
Z kolei Marc Bitzer, przewodniczący i dyrektor generalny Whirlpool Corporation, powiedział: Cieszymy się, że osiągnęliśmy ten istotny moment w sfinalizowaniu naszej transakcji z Arçelikiem w celu utworzenia Beko Europe. Ten kamień milowy otwiera ekscytujący, nowy rozdział w tworzeniu większej wartości dla europejskich konsumentów poprzez atrakcyjne marki, zrównoważoną produkcję, innowacje produktowe i usługi konsumenckie. Czekamy z niecierpliwością na znaczne możliwości, jakie Beko Europe otworzy dla konsumentów w ciągłym dążeniu do poprawy życia w domu.
Dyrektor generalny Beko Europe, Ragıp Balcıoğlu, skomentował: Dziś Beko Europe rozpoczyna swoją misję dążenia do zapewnienia zrównoważonego życia w każdym domu w Europie. Łącząc nasze działania, osiągamy nowe możliwości i musimy teraz ciężko pracować, aby mogły one służyć potrzebom naszych klientów i konsumentów. Będziemy odpowiedzialnym partnerem dla branży i konsumentów, aktywnie wykorzystując naszą wiodącą pozycję na rynku, aby podnosić standardy, dbać o efektywność i napędzać innowacje w dążeniu do lepszej przyszłości. Rozumiejąc zmieniające się potrzeby naszych klientów i konsumentów, dążymy do napędzania przemysłu AGD w Europie w kierunku jaśniejszej, bardziej konkurencyjnej i przyjaznej dla środowiska przyszłości. Nasze wyjątkowe i bardzo komplementarne zespoły będą kluczowe w realizacji tego celu.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.