Komunikaty PR

Badanie Grupy Muszkieterów: Inflacja wpływa na częstotliwość zakupów online

2022-10-25  |  09:18
Biuro prasowe
Kontakt
Angelika Szpręgiel
Havas PR Warsaw

ul. Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
angelika.szpregiel|havas.com| |angelika.szpregiel|havas.com
+48 502 552 334
havaspr.pl

Według wyników tegorocznej edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami Intermarché i Bricomarché, rosnąca inflacja wpływa na częstotliwość zakupów internetowych. Ponad 30 proc. respondentów robiących zakupy online deklaruje, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w takiej formie. Podobnie jest w przypadku zakupu artykułów remontowo-wykończeniowych – ponad 45 proc. ankietowanych przyznaje, że z powodu inflacji nabywa je przez Internet z mniejszą częstotliwością. Z raportu Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” płyną również ciekawe wnioski na temat oddziaływania wojny w Ukrainie na konsumentów.

 

Grupa Muszkieterów po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda sytuacja na rynku e-commerce z naciskiem na produkty remontowo-wykończeniowe oraz spożywcze. Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11 proc. osób robi to aż kilka razy w tygodniu. Ze względu na istotne dla handlu wydarzenia ostatnich miesięcy, w tegorocznej edycji ankiety zbadane zostały dwa nowe obszary – wpływ wojny w Ukrainie i pośrednio związanego z nią wzrostu inflacji na zakupy internetowe Polaków.

 

Rosnąca inflacja a zakupy przez Internet

Respondenci deklarują, że inflacja wpłynęła na częstotliwość ich zakupów online. W jaki sposób? Ponad 45 proc. z nich wskazuje, że rzadziej kupuje produkty remontowo-wykończeniowe przez Internet. Z kolei 13 proc. badanych decyduje się na takie zakupy częściej, a motywowani oni są potencjalnymi oszczędnościami. Ponad 14 proc. spośród nich wybiera zakup asortymentu remontowo-wykończeniowego online nawet nie mając w planach prac remontowych, ze względu na obawę, że ceny znacznie wzrosną.

 

W przypadku planów remontowych wpływ inflacji również jest widoczny. Ponad 30 proc. badanych odłożyło swój remont w czasie, niemal 12 proc. w ogóle z niego zrezygnowało, a niecałe 13 proc. przyspieszyło prace remontowe w obawie przed dalszym wzrostem kosztów.

 

Długofalowe prognozy dla branży są niepewne. Z jednej strony nasza sieć dynamicznie się rozwija, z drugiej jednak z powodu rosnącej inflacji spadają nastroje konsumentów. Część z nich ze względu na swoją sytuację finansową musi ograniczać większe wydatki, w tym te związane z pracami remontowymi i budowlanymi, co potwierdza nasza analiza. Do tego dochodzą obawy o przyszłość, wywołane wydarzeniami dziejącymi się za naszą wschodnią granicą. Mimo tych wyzwań, oczekujemy dalszego rozwoju sieci Bricomarché i nieustannie stawiamy na jeszcze lepsze dopracowanie kanału e-commerce naszego szyldumówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.

 

Podobnie wygląda sytuacja związana z artykułami spożywczymi – ponad 30 proc. osób robiących zakupy w Internecie twierdzi, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w tej formie. Z drugiej strony, częstotliwość takich zakupów zwiększyło 15 proc. osób, głównie ze względu na potencjalne oszczędności (33,3 proc.), większą dostępność promocji (25,6 proc.), a także możliwość zakupu artykułów na zapas (23,1 proc.).

 

Wzrost cen spowodowany inflacją to już kolejne wyzwanie dla branży, po długofalowych skutkach pandemii, problemach w łańcuchu dostaw i wybuchu wojny w Ukrainie. Wpływ inflacji na zakupy spożywcze widać nie tylko w wynikach naszego badania. Obserwujemy go również w zachowaniach naszych klientów, którzy szukają atrakcyjnych cen i jeszcze chętniej wybierają artykuły z oferty promocyjnej. W Intermarché stale podejmujemy szeroko zakrojone działania mające na celu zapewnić im niezmiennie kompleksowy wybór produktów, z naciskiem na kategorie świeże, w najniższych rynkowo cenach mówi Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce.

 

Wojna w Ukrainie i jej wpływ na konsumentów

Jak wynika z badania Muszkieterów, wojna w Ukrainie, w przeciwieństwie do inflacji, nie miała bezpośredniego wpływu na plany remontowe Polaków – jedynie niecałe 12 proc. respondentów przyznaje, że zmodyfikowało swoje plany pod wpływem wydarzeń za wschodnią granicą. Jednocześnie wiąże to głównie z aspektem finansowym i wzrostem cen.

 

Ciekawym zjawiskiem związanym z rosyjską agresją na Ukrainę jest natomiast fala bojkotu marek, które nie wycofały swoich biznesów z Rosji. Blisko 34 proc. ankietowanych wskazuje, że przestało robić zakupy lub korzystać z usług firm, które zostały na rosyjskim rynku, a ponad 14 proc. osób twierdzi, że zrezygnowało z planowanego zakupu produktów konkretnych marek ze względu na ich decyzje o pozostaniu w Rosji.

 

 

O badaniu

Raport z wynikami badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Havas PR Warsaw
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.