Badanie PMR: Sześciu na 10 Polaków zakupiło małe AGD

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Jak wynika z badania PMR, w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających badanie, około 60% Polaków dokonało zakupu produktów małego AGD. Kategoria ta obejmuje garnki, formy do pieczenia, pojemniki na żywność, słoiki, sztućce, talerze, artykuły kuchenne. Zakupów takich częściej niż średnia dokonywały kobiety, osoby w wieku 35-54 lata, mieszkańcy miast oraz osoby z wyższym wykształceniem.
Ponad 60% kobiet zakupiło pojemniki na żywność
Największy odsetek badanych w ciągu roku poprzedzającego badanie zakupił garnki lub formy do pieczenia – siedmiu na 10 respondentów. W przypadku tej grupy produktów, co ciekawe, nie widać znaczącego zróżnicowania ze względu na płeć (71% kobiet w porównaniu do 4 p.p. mniej mężczyzn) i miejsce zamieszkania (różnica 2 p.p. na korzyść wsi). Produkty takie zdecydowanie najczęściej kupują osoby starsze – w przypadku osób w wieku 55 lat i więcej odsetek wskazań wyniósł 78%, w porównaniu do 59% wśród osób w wieku 18-34 lata. Także wykształcenie nie różnicuje znacząco częstości zakupów garnków lub forem do pieczenia, w przypadku wykształcenia niższego, średniego lub wyższego odsetek wskazań w poszczególnych grupach różnił się o maksymalnie 5 p.p.
Drugą najczęściej kupowaną grupą produktów małego AGD były pojemniki na żywność. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie produkty takie zakupiło blisko 60% ankietowanych. Co ciekawe, w przeciwieństwie do garnków, w przypadku tych produktów badanie uwidoczniło znaczące różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami, odpowiednio 64% w porównaniu do 47% wskazań. Znaczące różnice występują również w przypadku wykształcenia respondentów. Wśród osób z wykształceniem niższym zakup takich produktów w ciągu minionych 12 miesięcy zadeklarowało tylko około 40% respondentów, co może być związane z innym charakterem prowadzenia gospodarstwa domowego i wykonywanej pracy (np. brak pakowania własnego jedzenia na wynos do konsumpcji w biurze).
<wykres>
Polacy nie kupują małego AGD spontanicznie
Po około 50% respondentów zakupiło w ciągu minionego roku szklanki lub talerze/miski. Z badania PMR wynika również, że zakupy małego AGD przez większość respondentów są planowane z wyprzedzeniem. Aż sześciu na 10 Polaków planuje zakup talerzy/misek lub sztućców. Może to wynikać z faktu, że dla tego rodzaju produktów oferta dostępna na rynku jest bardzo szeroka i wielu konsumentów chce porównać produkty różnych wytwórców pod względem ceny czy designu. Również w przypadku garnków, około 60% respondentów planuje taki zakup z wyprzedzeniem. W przypadku tego rodzaju produktów zakup wynika z konkretnej potrzeby.
Dla przeciwwagi, pojemniki na żywność są przez większość Polaków nabywane spontanicznie. Tutaj znaczenie mogą mieć niewielka cena produktu, jego niewielkie rozmiary (zakup nie wiąże się najczęściej z koniecznością wygospodarowania dużej przestrzeni na przechowywanie) czy też liczne promocje w sklepach spożywczych (np. w dyskontach).
<wykres>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Agnieszka Skonieczna
Retail Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.