Badanie PMR - Wpływ koronawirusa na sektor handlu w Polsce

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Na początku kwietnia 2020 roku, firma PMR przeprowadziła krótkie badanie wśród swoich klientów i partnerów z 4 sektorów działalności: Retail, Pharma/Healthcare, Construction, IT/ICT. Poniżej prezentujemy zestaw infografik z tego badania.
Badanie miało charakter ilościowo-jakościowy (standaryzowany wywiad na celowej próbie wybranych firm). Przeprowadzono je z decydentami oraz kompetentnymi reprezentantami firm, wśród których ¾ badanych to prezesi lub reprezentanci w top managementu / dyrekcji firm. Łącznie przebadano 109 firm, po 35 z sektorów Construction oraz IT/ICT oraz 12 firm z sektora Pharma/Healthcare a także 27 firm z sektora Retail. W badaniu wzięli udział reprezentanci producentów, dystrybutorów, usługodawców, wykonawców. Do badania zaproszeni zostali reprezentanci firm zarówno działających w kanale online jak i stacjonarnym a także reprezentanci firm działających w sektorze B2C i B2B. Badanie wykonane zostało wykorzystując ankietę online a także wywiad telefoniczny.
- 52% badanych firm z sektora Retail funkcjonuje aktualnie bez ograniczeń, dostosowując się do panujących warunków. Firmy z sektora częściej wskazują, że ograniczają swoją działalność (33%) niż ją rozszerzają (15%) w aktualnych warunkach kryzysu. Gdy pojawiają się ograniczenia, to średnio są one określane jako sięgające do 50% (w stosunku do działalności sprzed kryzysu). Najbardziej problematycznym elementem działalności dla firm z sektora jest ograniczenie popytu.
- Około 40% firm z sektora wskazuje na ograniczenia w źródłach finansowania działalności, pozostała większość nie wskazuje na problemy w tym zakresie.
- 11% firm chce zatrudniać nowych pracowników a prawie 20% wskazuje na większe lub mniejsze zwolnienia w ramach organizacji. Praca zdalna oraz brak możliwości wykonywania pracy przez gotowych do tego pracowników to najczęstsze problemy pracownicze, z którymi zderzają się firmy z sektora.
- Prawie 60% firm wstrzymuje lub rezygnuje z inwestycji planowanych w organizacji.
- Ponad 60% firm obserwuje ogólny spadek sprzedaży (40-50% spadku). Co więcej 73% firm przewiduje tego rodzaju spadek w II kwartale 2020 (na poziomie około 30-40%).
- Reprezentanci firm zapytani o pozytywne konsekwencje dla branży wskazują głównie na wzrost sprzedaży w kanale e-commerce oraz istotne wzrosty w niektórych kategoriach produktów i usług odnajdujących zastosowanie i popyt w aktualnym kryzysie. Wśród negatywnych konsekwencji dla sektora pojawiają się głównie problemy z potencjalnym spadkiem siły nabywczej i zmianami zachowań konsumenta / klienta indywidualnego.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Bartosz Bolecki
Retail Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.