Komunikaty PR

Biznes w 14 dni. Jak ukraiński startup zawojował polski rynek e-commerce

2021-09-28  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Daryna Mihdal
Smart content

ul.Pomorska 65
90-218 Łódź
press|smart-content.pro| |press|smart-content.pro
+48 726 127 344
https://smart-content.pro/

Ukraiński sklep internetowy Foodex24, został uruchomiony wiosną 2020 r. w szczytowym momencie pandemii. Dziś ten startup, który dostarcza nie tylko żywność, ale i chemię gospodarczą, codziennie realizuje 300 zamówień i ma ponad 20 tysięcy klientów. Mało tego, latem 2021 roku Foodex24 rozpoczął swoją działalność w Bydgoszczy. 

O perspektywach, jakie dostrzega ukraińska firma na polskim rynku i o trudnościach związanych z uruchomieniem startupu od zera podczas trwania pandemii opowiedział jej założyciel - Vladislav Savchenko. 

 

Biznes i reality show

Podczas dyskusji na temat koncepcji internetowego supermarketu, zespół projektujący postawił przed sobą niebagatelny cel - zapewnić szybką i niezawodną dostawę artykułów spożywczych w czasie pandemii COVID - 19. Tak powstał pomysł stworzenia projektu Foodex24, który został opracowany przez firmę ukraińskiego przedsiębiorcy Vladislava Savchenko - Powercode.

 

"Kiedy ogłoszono lockdown, kolejki w supermarketach były ogromne, a usługi dostawcze przeciążone. Konsumenci zmuszeni byli robić zapasy żywności na kilka tygodni. W pierwszej kolejności uderzyliśmy do sprzedawców detalicznych z propozycją zautomatyzowania usługi, która szybciej przyjmowałaby zamówienia online, sortowała i dostarczała je klientom. Jednak po kilku dniach rozmów zrozumieliśmy, że proces negocjacji może być bardzo długi i uciążliwy, dlatego zamiast dropshippingu zdecydowaliśmy się stworzyć sklep internetowy od podstaw, przy pomocy naszych programistów.”

 

Opracowanie projektu w zaledwie 14 dni, to ogromne wyzwanie. Poza tym, zadanie stało się znacznie trudniejsze, ponieważ do tej pory zespół nie miał doświadczenia w prowadzeniu sklepu internetowego z własnym magazynem. W tym samym czasie założyciel firmy, w swoim reality show na kanale YouTube, pokazywał kulisy tworzenia biznesu.

 

Najważniejsze 1,5 zł w życiu 

"Pierwszy plan rozwoju sklepu internetowego naszkicowaliśmy, dosłownie, na kolanach. Na przykład, matryca towarów została stworzona za pomocą formularza Google, a programiści sami udali się do supermarketów, aby zobaczyć, jakie produkty najszybciej schodzą z półek" - wspomina Vladislav Savchenko. 

Właściciel firmy od samego początku był bardzo zaangażowany w działalność operacyjną swojego startupu. Nawet pomagał kurierom dostarczać towary do klientów. 

 

"Kiedyś dostarczyłem niewłaściwe zamówienie z powodu awarii systemu. Jednak, klient zamiast się złościć podziękował mi za to, że w ogóle podjęliśmy się stworzenia nowej, jakościowej usługi w kraju. Nawet zostawił mi napiwek w wysokości 10 hrywien (około 1,5 zł). To było najcenniejsze 10 hrywien w moim życiu.” - opowiada Savchenko. 

Dziś firma zarabia 500 tysięcy dolarów miesięcznie i ma 20 tysięcy klientów. Z danych Crunchbase wynika, iż dotychczasowa inwestycja w projekt Foodex24 wynosi 2,8 miliona dolarów. 

 

Jak podbić Europę?

 

"Najpierw udowodniliśmy, że da się stworzyć biznes w ciągu zaledwie 14 dni, a teraz podbijamy Europę ukraińskimi produktami i nowymi technologiami."  - twierdzi założyciel.

 

Foodex24 rozpoczął aktywne prace nad wejściem na europejskie rynki już rok po starcie. W lipcu 2021 roku, projekt ruszył również w Polsce. Magazyn o powierzchni 450 metrów kwadratowych, został otwarty w największym centrum logistycznym w Bydgoszczy. Tam zamówienia są pakowane i rozsyłane. W przeciwieństwie do ukraińskiego, polski projekt składa się nie tylko z darkstorów, ale również z supermarketu offline, o powierzchni 170 metrów kwadratowych.  Według jego twórców, taki model hybrydowy zapewnia większą rentowność projektu. 

Po trzech miesiącach funkcjonowania na polskim rynku średni koszyk zakupowy klientów Foodex24 wynosi 200 zł, a na stronie jest już dostępnych około 1500 pozycji różnych towarów. Zgodnie z danymi na wrzesień 2021 roku, z polskiego sklepu internetowego Foodex24, korzysta obecnie 4000 klientów.  W ten projekt zainwestowano około 800 000 dolarów.  Firma ma w planach uruchomienie sklepów również w innych miastach Polski. 

 

"Inwestycja ma na celu dostosowanie i ciągłe ulepszanie procesów na polskim rynku. Poprawiliśmy śledzenie zamówień i maksymalnie zautomatyzowaliśmy naszą pracę. Na przykład, stworzyliśmy robota, który sam przetwarza zamówienia i pozwala klientowi śledzić status zamówienia, a także obserwować pakowanie towarów online.”

 

Ostatnio Foodex24 poinformował o fuzji z inną ukraińską firmą, zajmującą się dostawą żywności - Fresh Food i uruchomieniu nowej marki Goodex. Pod nowym logo firma planuje otworzyć kolejne sklepy zarówno na Ukrainie, jak i w Europie.

 

Kontakt dla mediów: 

Sofiia Baianova. 

sofbaianova@gmail.com

+48 884 958 375 

w imieniu Foodex24

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Biznes na słodko, czyli miód jako idealny dodatek do słodkości reklamowych Biuro prasowe
2024-05-15 | 13:00

Biznes na słodko, czyli miód jako idealny dodatek do słodkości reklamowych

Miód, od wieków ceniony jest zarówno ze względu na swój wyjątkowy smak, jak i właściwości zdrowotne. Jego obecność w słodyczach, takich jak miodowe karmelki, to
Przemysł spożywczy Sport, owoce i warzywa – co Polacy myślą o zdrowym trybie życia?
2024-05-13 | 17:00

Sport, owoce i warzywa – co Polacy myślą o zdrowym trybie życia?

30. kwietnia br. w Paryżu odbyło się spotkanie, będące jednocześnie inauguracją kampanii GOOD MOVE, którego jednym z organizatorów było Stowarzyszenie Polskich
Przemysł spożywczy Zielonogórska serowarnia Na Zielonej Łące laureatem prestiżowej nagrody
2024-05-10 | 01:00

Zielonogórska serowarnia "Na Zielonej Łące" laureatem prestiżowej nagrody

Zielonogórska Serowarnia "Na Zielonej Łące" została uhonorowana nagrodą Chefs Choice, przyznawaną przez cenionych ekspertów z branży gastronomicznej. Nagroda Chefs

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.